نطق پروانه سلحشوری که در مجلس غوغایی به پا کرد

جهان صنعت نیوز: نطق پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس که در انتخابات آینده نامزد نشده، جنجال‌ آفرین شد. تعدادی از نمایندگان نزدیک به جناح محافظه‌کار و جبهه پایداری در صحن مجلس به نشانه اعتراض به سمت او رفتند و به نوشته رسانه‌های ایران مجلس برای لحظاتی دچار “تشنج” شد.

خانم سلحشوری در جریان نطقش به اعتراضات آبان ۹۸ اشاره کرده و همچنین از “مادران داغدار” در این حوادث سخن گفته است.

او همچنین از “استبدادی سرکش” در بخش های مختلف کشور انتقاد کرد.

به نوشته خبرآنلاین خانم سلحشوری در نطقش نسبت به وضعیت اداره کشور و شرایط امروز جامعه انتقاداتی را نیز مطرح کرده است.

بنا به نوشته کانال تلگرام امتداد وابسته به حزب اتحاد ملت، وی در بخشی از سخنانش گفته است:

اعتراض‌های سال های ۷۸ و ۸۸ و همچنین دی ماه ۹۶ و آبانماه ۹۸ اعتراض‌هایی بوده که همواره مطالباتی در آن وجود داشته است، اما امروز معترضین اغلب جوانانی هستند که به دنبال اشتغال و یک زندگی مطلوب انسانی و اجتماعی هستند”.

به گفته خانم سلحشوری “مشکل در این است که ما گفته ایم ما این سبک زندگی را انتخاب کرده ایم. آیا به راستی جوانان ما این سبک زندگی را انتخاب کردند؟”

او گفت که “متاسفانه به جز اقلیتی برخوردار از تبعیض و امتیاز، بقیه مردم را رها کرده‌ایم” و اضافه کرد:

“به همین دلایل متاسفانه جمهوریت نظام به سمت تمرکزگرایی پیش رفته است، استبداد سرکش تام‌وتمام در هر یک از بخشها، قدرت نمایی نهادهای موازی در همه احوالات اداری کشور از مجمع تشخیص گرفته تا شورای نگهبان، از شورای امنیت ملی گرفته تا شورای فضای مجازی و شورای انقلاب فرهنگی و اخیرا سه‌گانه سران قوا، به راستی جایگاه نهاد ملت کجاست؟”

عصر روز دوشنبه، سلحشوری در پی واکنش‌های تند به سخنرانی خود، در حساب توییتر خود نوشت: «امروز نطق اضطراری به نامم افتاد. قسم خورده‌ام که حقیقت را بگویم و آن را فدای مصلحت خود نکنم… فرصت برای ناسزا گفتن و تهمت زدن همیشه هست، اندکی تامل کنید. شاید شما هم ندای دلسوزانه و خیرخواهانه مرا شنیدید.»

در بخش دیگری وی گفته است: “ما در ساختارها، دوگانه ارگان ها و حتی چندگانه هایی داریم که همه حکم می رانند؛ چند دولت؟ چند اطلاعات؟ چند نهاد موازی؟ و نهایتاً حاکمیت دوگانه که از مسئولیت پذیری فرار می‌کند و با بازی ” کی بود کی بود من نبودم” مملکت را اداره می‌کند.”

سایت انتخاب نوشته نطق خانم سلحشوری “در مجلس غوغایی به پا کرد و نمایندگان مخالف تا دقایقی با داد و فریاد درباره این نطق صحبت می‌کردند.”

خبر آنلاین گزارش کرده که صحبت‌های خانم سلحشوری “به پایان نرسیده بود که کم کم تحرکات برخی چهره‌های تندرو در اعتراض به او شروع شد”.

اعتراضات ایران؛ دو نماینده مجلس: کمیسیون ویژه تشکیل می‌شود؛ پخش اعترافات تلویزیونی ‘خلاف قانون است’

از جمله نمایندگانی که به نطق خانم سلحشوری انتقاد کرده‌اند حسینعلی حاجی دلیگانی و علیرضا سلیمی بودند و دقایقی بعد عبدالله سامری از مجمع نماینگان خوزستان هم شروع به اعتراض کرده و با فریاد خواهان خاموش کردن میکروفن خانم سلحشوری شده است.

سایت انتخاب نوشته است که برخی نمایندگان از جمله محسن کوهکن سعی کرده بودند تا جو مجلس را آرام کنند. آقای کوهکن خطاب به آقای سامری گفته است: “ما در مجلس ششم نطق های تندتر از این داشتیم، آرام باشید”.

بنا بر گزارش‌ها پس از پایان جلسه هم جدال‌ها همچنان ادامه داشت و وقتی سلحشوری صحن مجلس را ترک می‌کرده نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد، به سوی او رفته و فریاد زده: “نمی‌شود هر کسی هر غلطی دلش خواست انجام بدهد” و یک نماینده دیگر اصولگرا نیز گفته: “به جهنم که ثبت نام نکرده است نمی شود که به بقیه توهین کند.”

نمایندگان مجلس در ایران براساس یک تقویم زمانبندی شده اجازه دارند در طول دوره نمایندگی خود نطق پیش از دستور انجام دهند و براساس این جدول زمانبندی این آخرین نوبتی بوده است که خانم سلحشوری می‌توانسته از این امکان استفاده کند.

پروانه سلحشوری در آخرین روز ثبت نام برای نامزدی در انتخابات مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: “با توجه به ساختارهای محدودکننده اقتدار مجلس، نادیده‌گرفتن نظر و خواست مردم و رویه نامناسب نظارت استصوابی و اتفاقات پاییز ۹۸” در انتخابات نامزد نشده است.

وی  چندی پیش با انتشار این شعر از مهدی اخوان ثالث تصمیم به عدم شرکت در انتخابات را اعلام کرد: 

هوا بس ناجوانمردانه سرد است
منم من، سنگ تیپاخورده ی رنجور
نه از رومم، نه از زنگم، همان بیرنگ بیرنگم
بیا بگشای در، بگشای، دلتنگم
حریفا! میزبانا! میهمان سال و ماهت پشت در چون موج می‌لرزد

نطق پروانه سلحشوری که در مجلس غوغایی به پا کرد

خانم سلحشوری روز گذشته به خبرگزاری برنا گفته بود: “به خاطر اعتراض به نظارت استصوابی نیامدم” و “باتمام احساس دینی که به مردم دارم، نتوانستم وجدانم را برای این حضور قانع کنم”.

«اعتمادآنلاین» از حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی گزارش داد که در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نطق پروانه سلحشوری نماینده اصلاح طلب مجلس، حواشی را به دنبال داشت و اعتراض اضولگرایان تندرو را به دنبال داشت.

به نوشته اعتمادآنلاین در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نطق پروانه سلحشوری که در آن به شرایط کشور و نحوه برخورد با اعتراضات بنزینی انتقاد کرد، اعتراض تعدادی از نمایندگان تندرو را به‌دنبال داشت. عبدالله سامری نماینده خرمشهر و مجید ناصری‌نژاد نماینده شادگان نسبت به نطق سلحشوری اعتراض کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اعتمادآنلاین،این دو نماینده استان خوزستان در حین نطق نماینده تهران با صدا زدن مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس، که ریاست جلسه را برعهده داشت، خواستار توجه او به این نطق شدند. آنها پس از پایان نطق سلحشوری به گعده اطراف پروانه سلحشوری پیوستند و اعتراض خود را نسبت به نطق او ابراز کردند.

سامری خطاب به پروانه سلحشوری گفت: «کسی که خودش در انتخابات ثبت‌نام نکرده همه مقدسات نظام را زیر سوال برد.»

در همین حین مسعود پزشکیان زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد اما اعتراضات ادامه داشت. نمایندگانی هم برای آرام‌کردن سامری نزد او رفتند.

محسن کوهکن، نماینده اصفهان در مجلس، خطاب به سامری گفت: «ما در مجلس ششم نطق‌های تندتر از این هم داشتیم.»

با ادامه اعتراضات و جمع‌شدن گعده‌ای از موافقین و مخالفین نطق نماینده تهران، نصرالله پژمان‌فر، نماینده مشهد، گفت: «نمی‌شود هرکسی هر غلطی که خواست بکند.»

با افزایش اعتراضات از خبرنگاران خواسته شد تا صحن مجلس را ترک کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 69293
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا