مورالس در مکزیک: فرار کردم چون جانم در خطر بود

جهان صنعت نیوز:  اوو مورالس پس از رسیدن به مکزیکوسیتی با خبرنگاران صحبت کرد.

اوو مورالس که پس از استعفا از ریاست جمهوری بولیوی پیشنهاد پناهندگی مکزیک را پذیرفته بود پس از ساعت‌ها پرواز با هواپیمای دولت مکزیک، وارد مکزیکوسیتی، پایتخت این کشور شد.

آقای مورالس پس از پایین آمدن از هواپیما در یک کنفرانس خبری گفت که به این دلیل از بولیوی فرار کرده است که جانش در خطر بوده است و همچنین افزود که او قربانی کودتای راستگرایان شده است.

آقای مورالس گفت که روز یکشنبه گذشته، ۱۰ نوامبر، تحت فشار پلیس و ارتش مجبور به استعفا شده است “تا حمام خون به راه نیافتد.”

او گفت: “تا وقتی که زنده هستم در عرصه سیاست فعال خواهم بود، مبارزه ادامه دارد و همه مردم جهان حق دارند تا خود را از تبعیض و تحقیر آزاد کنند.”

مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک گفت که برای ساعات طولانی به هواپیمای دولت مکزیک اجازه پرواز داده نمی‌شد. او همچنین در توییتی نوشته بود که عملیات انتقال آقای مورالس “بیست و چهار ساعت به طول انجامید.”

به گفته آقای ابرارد به دلایل سیاسی کشورهای آمریکای جنوبی به هواپیمای دولت مکزیک اجازه عبور نمی‌دادند.

آقای ابرارد، همچنین در توییتی از تلاش سفرای مکزیک در بولیوی، اکوادور، پرو، برزیل و پاراگوئه برای هماهنگی عبور هواپیمای حامل آقای مورالس تشکر کرد.

استعفای او در پی اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات اخیر در این کشور بود. او به تقلب در انتخابات متهم شده است.

همزمان با استعفای او تعدادی از هوادارانش به خیابان‌ها آمدند و درگیری‌هایی میان طرفداران او و پلیس در گرفته است.

آقای مورالس هنگام ترک بولیوی در توییتی نوشته بود که ترک بولیوی برایش دردناک است اما با “قدرت و انرژی” بیشتری باز خواهد گشت.

شب گذشته مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک تایید کرده بود که آقای مورالس سوار یک هواپیمای دولتی مکزیک شده است و از حمایت دولت مکزیک برخوردار است او همچنین عکسی از آقای مورالس را در حالیکه در داخل هواپیما دولتی مکزیک نشسته است، منتشر کرده است. او در این عکس پرچم کشور مکزیک را در دست گرفته بود.

در همین حال فرمانده ارتش بولیوی دستور داده که سربازان در درگیری پلیس با هواداران مورالس از ماموران پلیس حمایت کنند.

به گزارش رسانه های محلی حداقل ۲۰ نفر در جریان درگیری هواداران مورالس و پلیس در شهرهای لاپاز و ال آلتو مجروح شده اند.

آقای مورالس دوشنبه پلیس را به هدف گرفتن معترضان آرام متهم و مردم را به مقاومت در برابر “نیروهای تیره‌ای” دعوت کرده که می گوید او را به استعفا واداشتند.

آقای مورالس پس از آنکه فرمانده ارتش و رئیس پلیس علنا از او خواستند کناره‌گیری کند، استفعا داد.

اکنون معاون رهبر سنای این کشور گفته به عنوان رئیس جمهور موقت کنترل امور را در دست خواهد گرفت.

سازمان کشورهای آمریکایی (او ای اس) که بر انتخابات نظارت داشت پیش از استعفای آقای مورالس گفت شواهدی از دستکاری گسترده در داده های مربوط به رای گیری یافته و نمی تواند نتیجه انتخابات را تایید کند. آقای مورالس پیروز انتخابات ۲۰ اکتبر اعلام شده بود.

آقای مورالس یک روز بعد از استعفا در پیامی تمردآمیز در توییتر نوشت که “مردم بولیوی هرگز مرا رها نکرده اند و من هرگز آنها را رها نمی کنم.” او همچنین گفته بود که قربانی یک “کودتای اجتماعی” شده است.

در پی استعفای آقای مورالس ده‌ها دستگاه اتوبوس به وسیله طرفداران خشمگین آقای مورالس به آتش کشیده شد

متحدان بین المللی آقای مورالس هم تصویر مشابهی از تحولات این کشور ارائه کردند.

وزارت خارجه روسیه گفت که “موج خشونت به راه افتاده توسط مخالفان اجازه نداد آقای مورالس دستور کارش را تکمیل کند.”

وزیر خارجه مکزیک هم گفت که رویدادهای بولیوی معادل “کودتاست چون ارتش خواستار کناره گیری رئیس جمهور شد و این ناقض قانون اساسی این کشور است.”

میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا آن را تلاشی “خشونت بار و بزدلانه” علیه دمکراسی توصیف کرد درحالی که نیکلاس مادورو رهبر ونزوئلا در توییتی نوشت: “ما قویا این کودتا علیه برادر خود رئیس جمهور بولیوی را محکوم می کنیم.”

اسپانیا هم نسبت به نقش ارتش بولیوی ابراز نگرانی کرد و گفت که “این مداخله یادآور لحظاتی در گذشته آمریکای لاتین است.”

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در بیانیه ای در توییتر نوشت که استعفای آقای مورالس “لحظه مهمی برای دمکراسی در نیمکره غربی است.”

او افزود: “رفتن او بعد از تقریبا ۱۴ سال و بعد از تلاش های اخیر برای زیر پا گذاشتن قانون اساسی بولیوی و اراده مردم کشورش، به حفظ دمکراسی کمک می کند و راه را هموار می کند تا صدای مردم بولیوی شنیده شود.”

او علاوه بر مردم بولیوی از ارتش این کشور به خاطر “پایبندی به عهد خود برای حفظ نه فقط یک شخص، بلکه قانون اساسی بولیوی” قدردانی کرد.

اوو مورالس این عکس را در توییتر خود منتشر کرد و نوشت: اولین شب پس از استعفا. او توضیح داد که با کودتای کارلوس مسا، رقیب انتخاباتی و همکاری پلیس و ارتش مجبور به استعفا شده است.

از سوی دیگر، برنی سندرز سناتور دموکرات ضمن ابراز نگرانی اتفاقات بولیوی را کودتا دانست.

او در توییت خود تاکید کرد که آمریکا باید خواستار پایان خشونت در بولیوی شود و از نهادهای دموکراتیک این کشور حمایت کند.

آقای مورالس که زمانی در کار کشت کوکا – ماده اولیه کوکائین – بود در سال ۲۰۰۶ رئیس جمهور شد.

او به خاطر مبارزه با فقر و بهبود اقتصاد بولیوی مورد ستایش بوده اما سرپیچی اش از قانون اساسی در زمینه محدودیت دوره زمامداری و نامزد شدن در انتخابات ماه اکتبر برای چهارمین بار باعث جنجال شد، انتخاباتی که سازمان کشورهای آمریکایی می گوید با نقض مکرر مقررات همراه بوده است.

جنین آنی‌یز معاون رهبر سنا گفت او به عنوان رهبر موقت تا زمان برگزاری انتخابات زمان امور را به دست می گیرد.

خانم آنی‌یز پس از آن این موضوع را اعلام کرد که آلوارو گارسیا، معاون رئیس جمهور، آدریانا سالواتیرا رهبر سنا و ویکتور بوردا رئیس مجلس نمایندگان جملگی در روز یکشنبه استعفا کردند.

اینها کسانی بودند که طبق قانون در فقدان رئیس جمهور باید به ترتیب کنترل اوضاع را در دست گیرند.

خانم آنی‌یز گفت: “من این مشکل را فقط با یک هدف برای اعلام انتخابات تازه به عهده می گیرم. این فقط یک دوره انتقالی است.”

با این حال از آنجا که حزب آقای مورالس سنا و مجلس نمایندگان را کنترل می کند معلوم نیست نمایندگان خانم آنی‌یز، از حزب مخالف، را تایید کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 61291
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا