محرومیت چهار ساله ورزش روسیه به خاطر دوپینگ گسترده

جهان صنعت نیوز: سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ روسیه را برای چهار سال از حضور در رقابت‌های بین‌المللی محروم کرد. به این ترتیب روسیه اجازه شرکت در مسابقات المپیک توکیو و پکن در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ را نخواهد داشت.


رسوایی‌های مربوط به دوپینگ و داده‌های جعلی از آزمایشگاه‌های روسیه در ارتباط با ورزشکاران این کشور پیامد بسیار سنگینی برای ورزش روسیه داشته است.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ روز دوشنبه ۱۸ آذر (۹ دسامبر) اعلام کرد که از توصیه و ارزیابی کمیسیون مستقل تحقیقات دوپینگ پیروی کرده و کشور روسیه را به مدت چهار سال از حضور در رقابت‌های بین‌المللی محروم خواهد کرد.

به این ترتیب روسیه اجازه نخواهد داشت به عنوان یک کشور شرکت‌کننده در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو و المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن حضور یابد.

روسیه اکنون ۲۱ روز فرصت دارد که به این تصمیم اعتراض کند. در این صورت دیوان بین‌المللی ورزش این پرونده را بررسی و حکم نهایی را صادر خواهد کرد.

تحریم‌های ورزشی علیه روسیه موارد متعددی از اقدامات تنبیهی را در برمی‌گیرد. از جمله آنکه عضویت سازمان ضددوپینگ روسیه (Rusada) در سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ به تعلیق درمی‌آید.

دیگر آنکه ورزشکاران روسیه تنها تحت شرایطی ویژه و به عنوان “ورزشکاری خنثی” اجازه خواهند داشت در رقابت‌های المپیک، پارالمپیک و همچنین مسابقات جهانی شرکت کنند.

از آن گذشته کشور روسیه اجازه نخواهد داشت میزبانی این رقابت‌های جهانی را بر عهده بگیرد و برای میزبانی آن‌ها درخواست دهد.

شایان ذکر است که تصمیم سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ بازی‌های مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۲۰ را که در سن پترزبورگ برگزار می‌شوند، شامل نمی‌گردد.

این سازمان در راستای تصمیم خود اعلام کرده بود که این مسابقات را “رقابتی تک‌ورزشی و قاره‌ای” ارزیابی کرده است. افزون بر آن باید در نظر داشت که فدراسیون فوتبال اروپا به طور مستقیم تحت پوشش موازین سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ قرار ندارد، اما فدراسیون جهانی فوتبال آن را امضا کرده است.

رسوایی دوپینگ روسیه به داده‌های جعلی آزمایشگاهی در مسکو مربوط می‌شود که در سپتامبر سال ۲۰۱۸ به سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ ارائه شده بود.

سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ قصد داشت که از طریق بررسی این داده‌ها شرایط لازم برای عضویت دوباره سازمان ضددوپینگ روسیه (Rusada) را فراهم آورد و همچنین با بررسی ابعاد رسوایی دوپینگ در روسیه علیه ورزشکاران ناقض، اقدامات تنبیهی لازم را اتخاذ کند.

کمیسیونی مستقل که بررسی این موضوع را برعهده داشت، در جریان تحقیقات خود متوجه شده که هزاران داده پاک یا جعل شده‌اند. گفته می‌شود که سعی روسیه بر آن بود که از این طریق مانع از به خطر افتادن فعالیت‌های دست کم ۱۴۵ ورزشکار شود.

البته این نخستین بار نیست که ورزش روسیه با چنین ضربه‌ای روبرو شده است. در سال ۲۰۱۸ در بازی‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی نیز کشور روسیه از حضور در این مسابقات محروم شده و ورزشکاران روسیه زیر پرچم المپیک و در قالب تیمی تحت عنوان “ورزشکاران المپیکی روس‌تبار” در این مسابقات شرکت کرده بودند.

پیشنهاد ویژهورزشی
شناسه : 69355
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا