شریعتمداری: لزوم فقر زدایی باید به گفتمان عمومی جامعه تبدیل شود

جهان صنعت نیوز: محمد شریعتمداری، در آیین اختتامیه سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی گفت: «قانون اساسی در اصول مترقی خود وظایفی را برای حکمرانان و دولت ها مشخص کرده است که باید به سمت حذف نابرابری های اجتماعی حرکت کنند.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار داشت: «همایش ریشه شناسی فقر که درحاشیه این کنفرانس برگزار شد، فرصتی را در اختیار ما قرار داد که بتوانیم نسبت به اجتماعی کردن مساله فقر اقدام کنیم.»

وی گفت: «درباره فقر از ابعاد مختلف می توان صحبت کرد که آن جمله می توان به ارتباط فقر با مناطق و اقوام، فقر و امید اجتماعی، فقر و امنیت و آسیب های اجتماعی، فقر وکودکان کار، ارتباط فقر و توسعه هزاره، ریشه های فقر و اثر پدید هایی مثل تحریم بر فقر و بی صدا بودن و حاشیه ای شدن فقرا در جامعه و ابعاد اخلاقی و منزلت اجتماعی اشاره کرد که باید مورد توجه محققین قرار گیرد. »

شریعتمداری گفت: «این کنفرانس در مقطع خوبی برگزار شد؛ چون ما درحال ورود به چهل سال دوم انقلاب هستیم و این مساله می تواند برای ترسیم چشم اندازهای پیش روی جامعه ما راهگشا باشد.»

وی در ادامه افزود: «در این رویداد ۳۰۰ پایان نامه در حوزه فقر شناسی را جمعی از اساتید بررسی کردند که برای ایجاد یک گفتمان عمومی در زمینه فقر تلاش مناسبی بود و امیدواریم در آینده به جای شناسایی فقر، بتوانیم کنفرانس هایی در زمینه ارتقای توسعه و رفاه عمومی برگزار کنیم.»

محمد شریعتمداری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: « فقر و نابرابری تاثیر زیادی بر نظام اجتماعی جامعه ما بر جای گذاشته است و مانند رطوبتی است که به طور نامحسوس درحال ویران کردن پایه نظام اجتماعی و سیاسی است. حتی اگر چنین خطری هم درکار نباشد، ما که داعیه دار انقلاب اسلامی هستیم و قانون اساسی مترقی ما در اصل ۳ و ۲۹ تا ۳۱ تکالیفی رو به دولت ها و حکومت ها معین کرده، نمی توان نسبت به این موضوع مهم بی توجه بود و برای آن چاره اندیشی نکرد.»

به گفته شریعتمداری «ایجاد یک باورعمومی و قبول این نقیصه در جامعه لازمه کار است و بدون این باور در سطح حکمرانان، دانشگاهیان و رسانه ها، شاید حل مساله ممکن نباشد. تا وقتی که موضوع فقر در ایران سوژه لوکسی است که با آن عکس بگیریم نمی توانیم با آن مواجهه مناسبی داشته باشیم. »

وی افزود: «الان دربین صاحب نظران اتفاق نظری هست که ما فاقد یک گفتمان غالب در زمینه فقر در جامعه هستیم. ضمن این که در بین اقتصاد دانان درمواجهه با فقر اختلاف نظر هست و برخی معتقدند رفع فقر از مجرای توسعه می گذرد و برخی دیگر می گویند که فقر باید در هر برنامه ریزی سیاسی و اقتصادی مورد توجه باشد و عدالت اجتماعی باید اولویت اصلی باشد.»
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: «اگر موضوع شفافیت در اطلاعات و مقابله با فساد را مورد توجه قرار دهیم توده مردم نسبت به فعالیت های توسعه ای و رفاهی باور پیدا خواهند کرد و در این صورت حل مشکلات آسان تر می شود. »

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاوت سطح رفاه اجتماعی اظهار داشت: «گزارش های اخیر بانک مرکز نشان می دهد که ما در استان های دامنه زاگرس اشکلات عمده ای داریم که از آن جمله مساله بیکاری است که در ۵ سال گذشته به صورت عامل مزمن و طولانی باعث رشد فقر و نهادینه شده آن شده است. به این خاطر توسعه سیاست گذرانه ای برای حل مشکلات این نقاط و رفتن به سمت توسعه متوازن به صورت عملی و نه شعاری لازم است. در غیر این صورت با مخاطرات جدی مواجه خواهیم شد.»

شریعتمداری تصریح کرد: «باید زدودن فقر را در قالب اشتغال پایدار دنبال کنیم و همین طور در تولید، صنعت و پتروشیمی به جای خام فروشی و ارزان فروشی باید به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم. همین طور باید تامین مالی واحدهای تولیدی خرد مورد توجه قرار گیرد.»

به گفته وی «مالیات گرفتن از طبقات فرادست راهی جدی برای فعالیت های اقتصادی توسعه ای است که به حرکت چرخ های توسعه اقتصادی کشور کمک می کند. باید نظام مالیاتی کشور را تقویت کنیم، کاری که دولت تلاش کرده است که در این زمینه گام هایی بردارد.»

وزیر تعاون، در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پرداخت یارانه ها و طبقه بندی خانوارهای از لحاظ سطح رفاه اشاره کرد و گفت: «درخصوص توزیع منابع یارانه ای که برعهده وزارت رفا گذاشته شد، ماشین آزمون وسع، مورد آزمایش جدی قرار گرفت و ۲۵۰ هزار خانوار از گردونه یارانه ۴۵ هزار تومانی حذف شدند. البته ما ۸۰ هزار شکایت داشتیم که درنهایت ۲۶ هزار نفر بر شکایت خود اصرار ورزیدند که نشان می داد این آزمون به خوبی عمل کرده است»

به گفته وی در مساله پرداخت یارانه بنزین هم که به ۶۰ میلیون نفر پرداخت شد، این آزمون به خوبی عمل کرد. به این ترتیب که مردم تهران که بیشترین دریافت کنندگان یارانه بنزین بودند، کمترین دریافتی را از محل یارانه نقدی توزیعی داشتند و مردم استان های کهکیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان بالاترین بهره مندی را از این منابع نقدی را داشتند در حالی که کمترین بهره را از یارانه بنزین می بردند. این نشان می داد توزیع بسیار عادلانه ای صورت گرفته است.

شریعتمداری در پایان با اشاره به این که بایستی فعالیت های پژوهشی کاربردی بوده و راه حل های عملی برای مساله فقر در جامعه ارائه نماید گفت که در این صورت ما از پایان نامه ها و پژوهش هایی با موضوع فقر حمایت خواهیم کرد.

گفتنی است سومین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری با محوریت «گذار به نسل جدید حکمرانی کشور» و باهدف گردهمایی و تعامل محققان و سیاست‌گذاران حول موضوعات اساسی حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی، طی روزهای ۲۵ و ۲۶ دی ماه درمرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

دانشگاه صنعتی شریف برگزار کننده این مراسم بود و دانشگاه تهران، مجمع تشخیص مصلحت نظام و صدا و سیما از حامیان معنوی این کنفرانس بودند.

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، از دیگر سخنرانان مراسم پایانی این کنفرانس بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 83235
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا