شعله‌های خشم از بارسلون تا مادرید

به گزارش جهان صنعت نیوز: پابلو ‌هاسل، رپر معروف و بسیار پرکار اهل کاتالونیا ، به دلیل توهین به خاندان سلطنتی و ستایش از تروریسم به ۹ ماه زندان محکوم شده است. او که دارای گرایش کمونیستی و ضدپادشاهی است، در ترانه‌ها و شعرهایش و نیز در مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسد، به شدت از نهاد سلطنت، دولت و پلیس انتقاد می‌کند. صدور حکم زندان برای این خواننده به بحث‌های زیادی در مورد آزادی بیان در اسپانیا دامن زده و اعتراض‌های خیابانی را در پی داشته است. این طوفان سیاسی با درگیری و خشونت پلیس در برابر معترضان به اوج رسید.


معترضان در شامگاه شنبه گذشته در جریان درگیری، سنگ، بطری و اشیای دیگر را به سمت پلیس پرتاب کردند، کانتینرها و سطل‌های زباله را به آتش کشیدند و در و پنجره و ویترین چندین مغازه و بانک را در هم شکستند.

به گفته تحلیلگران، دستگیری این خواننده رپ که به اعتراض علیه سلطنت این کشور به ویژه در خصوص فروش سلاح به عربستان سعودی شهرت دارد، مساله آزادی بیان را در اسپانیا به چالش کشیده است. این موضوع به خصوص در پی انتخابات هفته گذشته کاتالونیا طوفان سیاسی را در این کشور به راه انداخته است. اگرچه گفته می‌شود بازداشت این خواننده به دلیل جرائمی چون انتشار توئیت‌هایی علیه سلطنت و تحریک تروریسم بوده اما کاربران شبکه‌های اجتماعی آن را مقابله با آزادی بیان دانسته‌اند.

پلیس منطقه خودمختار کاتالونیا در توئیتر گفت که تظاهرکنندگان در بارسلون پرتابه‌های شعله‌ور به سمت پلیس انداختند و ماموران نیز برای متفرق کردن جمعیت گلوله‌های پلاستیکی شلیک کردند. به گفته پلیس محلی، حدود شش هزار نفر در اعتراضات شامگاه گذشته در این شهر حضور داشتند.

برخی از معترضان در خیابان «پسیج د گراسیا» بارسلون که گران‌ترین خیابان اسپانیا خوانده می‌شود، به چندین مغازه‌ حمله کردند و شیشه‌های آنها را شکستند. برخی دیگر از راهپیمایان نیز شیشه‌های سالن بزرگ کنسرت «پالائو دلا موزیکا» را خرد کردند.

به گفته منابع رسمی، در جریان این ناآرامی‌ها ۹ نفر از جمله سه فرد نوجوان بازداشت شدند. پلیس محلی گفته برخی از این افراد به دلیل غارت مغازه‌ها در بارسلون بازداشت شده‌اند. پلیس همچنین گفته است ۹ نفر از معترضان زخمی و دو تن از آنان به بیمارستان منتقل شدند.

در شب پنجم اعتراضات اسپانیا، تظاهراتی نیز در پایتخت، مادرید برگزار شد که آرام بود و به درگیری نینجامید. اما در شهرهای پمپلونا و ییدا، پلیس با معترضان درگیر شد. شهر ییدا (یا لیدا) واقع در غرب بارسلون، مرکز استان خودمختار کاتالونیا، زادگاه پابلو‌ هاسل است.

هاسل هفته گذشته از معرفی خود به زندان برای تحمل محکومیتش سر باز زد و در دانشگاه شهر ییدا، بست نشست. پلیس او را در دانشگاه بازداشت کرد و اعتراضات از همان زمان در کشور پا گرفت. پلیس گفته است در روزهای گذشته بیش از ۶۰ نفر در سراسر کاتالونیا بازداشت شده‌اند. در جریان درگیری‌ها در بارسلون، یک زن چشم خود را از دست داد و این امر سیاستمداران را برانگیخت تا در مورد تاکتیک‌های پلیس در رویارویی با اعتراض‌ها درخواست بازنگری کنند.

با محکومیت و بازداشت هاسل بحث‌های زیادی در مورد وضعیت آزادی بیان در اسپانیا به راه افتاد. در حالی که طرفداران گروه‌های راست افراطی همواره نفرت خود را از این خواننده انقلابی آشکار کرده و خواستار برخورد با خرابکاران شده‌اند، طرفدارانش محکومیت او را اقدامی علیه آزادی بیان می‌دانند. پابلو ‌هاسل ۳۳ ساله اکنون به نماد آزادی بیان در اسپانیا بدل شده و بسیاری از شخصیت‌های معروف از جمله پدرو آلمودوار کارگردان مطرح و خاویر باردم بازیگر سرشناس اسپانیایی به کارزار دفاع از او پیوسته‌اند.

دولت اسپانیا هفته گذشته اعلام کرد مجازات زندان را برای برخی جرائمی که شامل موارد آزادی بیان است، لغو خواهد کرد. پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا پس از چند روز سکوت درباره موج ناآرامی‌ها در کشورش، روز جمعه خشونت‌ها را محکوم کرد و گفت: «خشونت هیچ جایی در دموکراسی ندارد.»

کریستینا ناربونا، رییس حزب سوسیالیست، خشونت‌هایی را که طی چند شب گذشته روی داده، محکوم کرد. او گفت: «ما بار دیگر خشونت را شدیدا محکوم می‌کنیم زیرا اعمال خشونت در برابر حرکتی برای دفاع از آزادی بیان قابل توجیه نیست.»

پیش از آن نیز اونیداس پودموس، مهم‌ترین حزب چپ‌گرای حاضر در ائتلاف حاکم اسپانیا، محکومیت پابلو ‌هاسل و خشونت‌های پلیس علیه معترضان را محکوم کرده بود. درگیری میان معترضان و نیروهای پلیس که از روز سه‌شنبه (۱۷ فوریه) آغاز شد، منجر به زخمی شدن ده‌ها تن و بازداشت برخی معترضان شده است.

شهروندان کاتالان روز یکشنبه (۱۴ فوریه) در میان اختلافات دولت مرکزی اسپانیا و برخی احزاب جدایی‌طلب، برای انتخاب نمایندگان خود پای صندوق‌های رای رفتند. رقابت انتخاباتی کاتالونیا برای تصاحب ۱۳۵ کرسی پارلمان این منطقه برگزار شد.

با پیروزی احزاب استقلال‌طلب از یک سو و تساوی ۳۳ کرسی بین سوسیالیست‌ها و جمهوریخواهان، پارلمان کاتالونیا بار دیگر شاهد تنش میان احزاب طرفدار استقلال محلی بدون جدایی از اسپانیا و حامیان تشکیل یک کشور جدید و استقلال کامل از مادرید خواهد بود.

داستان جدایی کاتالونیا از اسپانیا موضوع تازه‌ای نیست بلکه  کاتالان‌های استقلال‌طلب به دلایل اقتصادی، تاریخی و فرهنگی از سال‌ها پیش خواهان جدایی از اسپانیا هستند. به زعم بسیاری از کارشناسان، ظهور تمایلات جدایی‌طلبی در این منطقه برخلاف آنچه در بسیاری از نظریات تجزیه‌طلبی تاکید می‌شود نه ناشی از فقر و برخورداری کمتر آنها از مناطق دیگر بلکه بالعکس است.

بحران «اسپگزیت» در اسپانیا

در بحبوحه اعتراضات خیابانی، رهبر حزب چپ اسپانیا با ملحق شدن به رهبران احزاب فرانسوی و ایتالیایی، خواستار خروج این کشور از اتحادیه اروپا شد؛ پدیده‌ای که بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، به نظر می‌رسد در حال رواج یافتن است و در اسپانیا، واژه‌ای به نام «اسپگزیت» رایج شده است.

لوئیز کارلو نوگوس رهبر حزب سوموس ایسپانا با ملحق شدن به رهبران «فرگزیت» (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) و «ایتالگزیت» (خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا) و نمایندگان سابق حزب برگزیت به کمپین قاره‌ای برای خروج از اتحادیه اروپا پیوسته است. حزب اروپاستیز چپ اسپانیا با انتشار مانیفستی کمپین برگزاری همه‌پرسی درباره عضویت اسپانیا در اتحادیه اروپا را به راه انداخته است.

در این سند اشاره می‌شود: بعد از چند دهه وعده‌های عمل نشده اکنون زمان آن رسیده تا از شهروندان اسپانیایی این سوال را بپرسیم که آیا از اتحادیه اروپا که توسعه اقتصادی ما را محدود کرده، منافع ما را نادیده می‌گیرد و مخالف اصلاحات در کمیسیون اروپا به عنوان ناظر بر اتحادیه اروپاست و اعضای آن را شهروندان اروپایی انتخاب نمی‌کنند، راضی هستند یا نه. حزب سوموس ایسپانا تاکید کرد که همه‌پرسی اسپگزیت (خروج اسپانیا از اتحادیه اروپا) باید مورد حمایت همه کسانی قرار گیرد که علاقه‌مند به رای‌گیری درباره پروژه اروپا هستند.

در این مانیفست حزبی از شهروندان اسپانیایی درخواست می‌شود از مقامات ارشد این کشور بخواهند با مردم درباره میزان علاقه‌شان به اتحادیه اروپا مشورت کنند. اوایل ماه فوریه رهبر حزب چپ اسپانیا به همراه شارل هنری گالوا و جیانلوئیجی پاراگون رهبران فرگزیت و ایتالگزیت و الکساندر فیلیپس نماینده سابق حزب برگزیت خواستار تشکیل کارزار خروج از اتحادیه اروپا شدند.

رهبر جنبش خروج فرانسه از اتحادیه اروپا پیش‌تر گفته بود فرانسه یا ایتالیا دومین کشور بعد از بریتانیا خواهند بود که اتحادیه اروپا را ترک می‌کنند. او در مصاحبه‌ای گفت: پاریس و رم علاقه بیشتری به خروج از ارز یورو و ترک اتحادیه اروپا دارند و ما تلاش می‌کنیم که هر دو کشور از اتحادیه اروپا خارج شوند.

دوران انتقالی برگزیت در روابط بین بریتانیا و اتحادیه اروپا اواخر دسامبر به پایان رسید و دو طرف درباره روابط پسابرگزیت توافق کردند. افزایش نارضایتی از امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه کمپین خروج این کشور از اتحادیه اروپا را تقویت کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 173362
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا