روایت رسانه‌های جهان از میراث ترامپ برای بایدن در یک آمریکای متفرق

به گزارش جهان صنعت نیوز: هفته‌نامه‌های «تایم»، «اکونومیست» و «د ویک» جلد نخست صفحات خود را با طرح‌هایی نزدیک به هم در راستای آشفتگی کاخ سفید به ارث برده جو بایدن اختصاص داده‌اند؛ یک ویرانه از میراث ترامپ در یک آمریکای متفرق و چالش‌های پیش روی جو بایدن برای احیای آمریکا.

هفته‌نامه تایم با تیتر «روز نخست» تصویری از اتاق کار بایدن، هرج و مرج و آشفتگی را به تصویر کشیده و بر این باور است که آمریکای متفرقی که بایدن به ارث برده، زمان زیادی برای ترمیم و اتحاد نیاز دارد.

این نخستین گام برای بازگرداندن ظاهری عادی به دموکراسی متزلزل بود. سلف او، پس از دو ماه تلاش برای ماندن در قدرت با زیر پا گذاشتن خواست عموم‌، قبل از برگزاری از مراسم به مردم آمریکا گفت «زندگی خوبی داشته باشند». نشنال‌مال تقریبا خالی و به دلیل تهدید به خشونت عاری از هرگونه جمعیتی بود. سخنان بایدن در یک پایتخت قرنطینه شده‌، که توسط حدود ۲۵۰۰۰ گارد ملی تقویت شده، احساس یک مراسم تحلیف زمان جنگ را ایجاد کرده بود.

بایدن در بال غربی کاپیتال ایستاده بود؛ ساختمانی که دو هفته قبل برای نخستین‌بار از زمان جنگ ۱۸۱۲ مورد حمله قرار گرفته بود. اعضای کنگره که آن روز را با فرار از جمعیت مسلح که با تشویق دونالد ترامپ به نماد دموکراسی هتک حرمت می‌کردند، با شکستن پنجره‌ها، از بین بردن مصنوعات، آغشته کردن خون به سنگ مرمر در حال فرار بودند. اعضای کنگره که آن روز را با فرار از جمعیت مسلح که به این مکان مهم هتک حرمت کرده بودند‌، در کنار او بودند. بایدن گفت: «ما دوباره یاد گرفته‌ایم که دموکراسی گرانبها است‌، دموکراسی شکننده است.» «و در این ساعت‌، دوستان من‌، دموکراسی پیروز شده است.»

اما این به سختی محقق خواهد شد. بایدن اکنون کشوری را رهبری می‌کند که بین آمریکایی‌هایی که به واقعیت‌ها اعتقاد دارند و آمریکایی‌هایی که به آنها بی‌اعتماد هستند‌، بین کسانی که جمهوری چندنژادی می‌خواهند و کسانی که به دنبال بطلان آرای غیرسفید هستند‌، بین کسانی که به نهادهای دموکراتیک ایمان دارند و کسانی که فقط به ترامپ ایمان دارند تقسیم شده است.

قدرت دموکراسی فقط به اندازه ایمان شرکت‌کنندگان آن است. حداقل‌، این ایمان باید ریشه در معنایی از واقعیت مشترک داشته باشد، تمایل به توافق برای مخالفت طبق قوانین مندرج در قانون اساسی. در سپیده‌دم ریاست‌جمهوری بایدن، هنگامی که میلیون‌ها جمهوریخواه معتقد به تئوری غلط توطئه انتخابات به سرقت رفتن انتخابات هستند و هزاران نفر برای جلوگیری از سرقت به خشونت روی آوردند، حتی این بنیاد ساده به نظر آشفته می‌رسید. بایدن در تلاش است تا کشوری را متحد کند که اختلافاتش سیاسی نیست بلکه معرفتی و شناختی است.

اریک فونر‌ مورخ جنگ داخلی به مجله تایم می‌گوید این لحظه کمتر یادآوری آغاز آن درگیری و بیشتر یادآوری پایان بازسازی پس از جنگ‌، یک دوره خونین شورش مسلحانه و وحشت نژادی است. فونر توضیح می‌دهد که امتناع ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات شبیه روایت «جنبش از دست رفته» است که در آن سفیدپوستان جنوبی شکست خود را عاشقانه می‌دانستند و به خود می‌گفتند: «ما شکست خوردیم‌، اما واقعا پیروز شدیم.» «اتفاقاتی می‌افتد که شما دوست ندارید. باید کسی را مقصر بدانید‌، بنابراین ضرر را جلال می‌بخشید.

«جنبش از دست رفته» مجموعه باورهایی رایج در جنوب سفیدپوست آمریکا است، که جنبش ایالات موتلفه آمریکا را با وجود شکست آن جنبشی قهرمانانه توصیف می‌کند. روایت «جنبش از دست رفته» زمینه‌های احساسی بیش از یک قرن تسبیح‌گویی برتری‌طلبان سفیدپوست را فراهم آورد که تا امروز ادامه دارد. تصادفی نیست که حداقل یکی از آشوبگران پرچم کنفدراسیون را به اهتزاز درآورد.

محاصره در پایتخت ممکن است آغاز یک دوره مشابه تفرقه باشد که با توهم شدیدتر شده است. اینکه بایدن چگونه این کار را انجام می‌دهد به تعیین میراث وی کمک می‌کند. متحد شدن یک ملت ممکن است فراتر از اختیارات هر رییس‌جمهوری در آمریکا باشد. با این حال اگر ترامپ بتواند از ریاست‌جمهوری برای تضعیف اجماع اساسی ملت ما استفاده کند، بایدن شرط می‌بندد که می‌تواند از همان منبر قلدر برای بازسازی آن استفاده کند. وی در مورد «فرشتگان بهتر» دموکراسی آمریکایی پس از جنگ داخلی و جنگ‌های جهانی‌، رکود بزرگ و ۱۱ سپتامبر صحبت کرد.

این ماموریت ممکن است دشوارتر از آن باشد که بایدن می‌اندیشد. به نوشته مقاله‌نویس تایم، با تماشای طوفان موقت در پایتخت، اعتراض ترامپ را که در ماه سپتامبر در خارج از یک رویداد انتخاباتی بایدن در وارن، پوشش داده بودم‌، به یاد آوردم. در حالی که بایدن صحبت می‌کرد‌، یک مرد حدودا ۶۰ ساله به چشمان من نگاه کرد و گفت که اگر دموکرات‌ها در انتخابات پیروز شوند، ما آنها را حذف خواهیم کرد. او تکرار کرد: «در صورت پیروزی، مردم آمریکا شخصا می‌خواهند آنها را از کار برکنار کنند با دست خالی.  پرسیدم که آیا او قصد دارد به این خشونت بپیوندد؟ مارک گفت که او معمولا بیشتر تماشاگر بوده‌، اما این به راحتی می‌تواند تغییر کند. وی گفت: «اگر به من بگویند، تو باید کاری کنی یا بمیری، من آنجا هستم.»

طی شش ماه آینده‌، ترامپ و فعالانش در حزب جمهوریخواه به افرادی مانند مارک گفتند که در واقع خطر «انجام دادن یا مردن» بود. آنها پایگاه الهام از توطئه را بیشتر و بیشتر دروغ می‌بخشیدند تا فداکاری بیشتری را القا کنند. همین توهم عمومی و نه واقعیت‌های انتخابات بود که باعث شد نمایندگان حزب جمهوریخواه مخالفت خود را با صدور گواهینامه پیروزی بایدن اعلام کنند.

 بایدن شکاف واقعیت را به صورت رو‌در‌رو مطرح کرد. وی گفت: «هفته‌ها و ماه‌های اخیر درسی دردناک به ما آموخته است: حقیقت وجود دارد و دروغ نیز وجود دارد. دروغ‌ها برای قدرت و منفعت گفته می‌شود. وی رهبران همکار خود را به دفاع از حقیقت و شکست دروغ‌ها فراخواند.

در مواجهه با چنین بی‌معنایی گسترده و بدبینانه‌ای‌، به نظر می‌رسد که کلمه وحدت معنای خود را از دست داده است. جمهوریخواهان مجلس نمایندگان ضمن رای‌گیری علیه استیضاح ترامپ، خواستار وحدت شدند. از نظر آنها وحدت معنایی نزدیک به مصونیت از مجازات سیاسی داشت. وقتی بایدن خواستار وحدت می‌شود، او همکاری دوطرفه، نوعی صلح از طریق روند را متصور است. برای برخی از چپ‌ها، وحدت از طریق تغییر حاصل می‌شود.

وحدت همان نظر یکنواخت یا حتی توافق گسترده نیست. با این استانداردها، ایالات متحده آمریکا به ندرت متحد شده و هرگز برای مدت طولانی متحد نبوده است. به گفته نلینی استامپ‌ مدیر استراتژی و مشارکت‌های حزب خانواده‌های کارگر، اختلافات عمیق آمریکا ناشی از گناه اصلی برده‌داری است. برتری‌طلبان سفیدپوست، نظریه‌پردازان توطئه و شبه‌نظامیان راست‌گرا تاریخ آمریکا را دنبال کرده‌اند‌، از کوکلاس کلان تا «جامعه جان برج» تا بمب‌گذاری در شهر اوکلاهما. حتی دستاوردهایی که اکنون ما را متحد می‌کند‌، در زمان آنها تفرقه‌افکن بودند. اکثر آمریکایی‌ها با مداخله در جنگ جهانی دوم پس از نازی‌ها در اروپا زدوده شدند‌، اکثر آمریکایی‌ها از جنبش حقوق مدنی همان‌طور که اتفاق می‌افتاد مخالف بودند و مسابقه فضایی به دلیل گران بودن بحث‌برانگیز بود.

بایدن این را می‌فهمد. وی در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «هرگونه اختلاف نظر نباید دلیل جنگ کامل باشد.» «و ما باید فرهنگی را که در آن واقعیت‌ها دستکاری و حتی ساخته می‌شوند‌، رد کنیم.» اما چهل و ششمین رییس‌جمهور اکنون باید مجموعه گسترده‌ای از رأی‌دهندگان را که وفاداری خود را نه به یک حزب خاص یا عقاید سیاسی بلکه به یک فرد خاص اعلام کرده است، هدایت کند؛  سناریویی که بنیانگذاران از آن بسیار ترسیدند و برای جلوگیری از شکست آزمایش خود در خودگردانی‌، سیستم کنترل و تعادل را طراحی کردند.

اما مراسم تحلیف بایدن برگرداندن صفحه‌ای تازه از تاریخ بود. اگر سخنان ترامپ‌، نظریه‌پردازان توطئه و برتری‌طلبان سفیدپوست را به میان صحنه سیاسی دعوت کند، بایدن ریاست‌جمهوری خود را با توانایی اخراج آنها در حاشیه و بازیابی حس آرامش و نجابت، اگر نه با توافق کامل، بر عهده گرفته است.

اگرچه ملت برای خشونت آماده بودند، بایدن بدون وقفه سوگند یاد کرد. او که از محل یک شورش خشونت‌آمیز صحبت می‌کرد، استدلال کرد که وقایع هفته‌های اخیر قدرت نهادهای آمریکایی را تایید کرده است؛ پیامی که وی سعی داشت به جهانیان ارائه دهد.  اما وحدت بیش از توافق به عدم سرنگونی انتخابات نیاز دارد. این امر مستلزم متقاعد کردن آمریکایی‌ها در خلال ترامپیسم است که از تصور مخالفان سیاسی خود به عنوان دشمن خودداری کنند.

جو بایدن ممکن است هرگز آمریکا را متحد نکند. این امر حتی ممکن است در کشوری که غرق در اطلاعات نادرست و هذیان است، امکان‌پذیر نباشد. اما اگر او بتواند آمریکایی‌هایی را که در هر مورد دیگری اختلاف نظر دارند راضی کند که در روند دموکراتیک به توافق برسند، اگر بتواند به بازگرداندن بحث سیاسی به قلمرو حقیقت کمک کند، اگر بتواند راه‌حل‌های کافی برای بازگرداندن اعتقاد اندک به دولت را ارائه دهد، این یک شروع خواهد بود. آمریکا هنوز متحد نخواهد بود، اما می‌تواند به اندازه کافی متحد باشد.

اکونومیست: سپیده‌دم ریاست‌جمهوری بایدن

اکونومیست نیز از روز نخست ریاست‌جمهوری بایدن سخن گفته و چشم‌انداز آمریکا را ناخوشایند توصیف کرده و نسبت به زوال دموکراتیک در آمریکا هشدار داده است.

جو بایدن حداقل از سال ۱۹۸۷ که اولین بار برای ریاست‌جمهوری نامزد شده بود، آرزو داشت که به کاخ سفید برود. اما این رویاها بسیار متفاوت با واقعیت در هفته گذشته رقم خورد. آمار رسمی تلفات آمریکایی‌ها توسط  کرونا از ۴۰۰ هزار نفر گذشته است. در پایان ۱۰۰ روز نخست ریاست‌جمهوری این رقم احتمالا از ۵۰۰ هزار نفر عبور خواهد کرد.  میلیون‌ها آمریکایی شغل خود را از دست داده‌‌اند. بایدن به جای مشاهده پیروزی دموکراسی در شرق اروپا از دفتر بیضی‌شکل، مانند پیروز انتخابات در سال ۱۹۸۸‌، باید با زوال دموکراتیک در خانه مبارزه کند. این یک شروع فرخنده نیست. با این حال بعید به نظر می‌رسد در چند ماه آینده نمای کاخ سفید در خیابان  ۱۶۰۰ پنسیلوانیا بتواند به طرز چشمگیری بهبود یابد.

اصلاح آمریکا با کنترل شدن ویروس شروع می‌شود. واکسیناسیون همه مردم، عمل مهیبی خواهد بود که توانایی همکاری دیوان‌سالاری فدرال، ایالتی و محلی را مورد آزمایش قرار می‌دهد. یک کارزار یک‌دست از نوع دولت فدرال برای ریشه‌کن کردن فلج اطفال جان بسیاری را نجات خواهد داد. با وجود تبدیل بهار به تابستان، حتی یک برنامه واکسیناسیون ناقص نیز تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد. هوای گرمتر و از این رو بیشتر در خارج از منزل بودن نیز به شما کمک خواهد کرد. کووید ۱۹ به طور تصاعدی گسترش می‌یابد. اما همین که تعداد افرادی که هر فرد آلوده می‌کند به زیر یک نفر برسد، به صورت تصاعدی نیز از بین می‌رود.

این امر به نوبه خود به بهبود اقتصادی آمریکا نیز کمک می‌کند. اگرچه بازار کار به همان اندازه دچار رکود بود که بایدن به عنوان معاون رییس‌جمهور باراک اوباما در اوج بحران مالی سوگند یاد کرد، اما این رکود اقتصادی بسیار متفاوت است. درآمد واقعی قابل عرضه احتمالا با سریع‌ترین نرخ برای دو دهه در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته، که معیار تحریک عظیمی است که توسط دولت فدرال به اقتصاد منتقل شده است. سیستم بانکی سالم به نظر می‌رسد و رکود اقتصادی گسترده نیست، بلکه بیشتر در میان کارگران در مشاغل متمرکز است که بستگی به ورود افراد زیادی به فضاهای محدود دارد. بسیاری از آنها به محض اینکه از یک سال خواب زمستانی خارج شوند‌، خدمات خود را مجددا مورد تقاضای آمریکایی‌ها قرار می‌دهند.

تیم بایدن با بهره‌گیری از اینکه دولت فدرال تقریبا بدون هیچ هزینه‌ای می‌تواند وام بگیرد، یک محرک مالی ۹/۱ میلیارد دلاری دیگر در نظر گرفته که از زمان بروز همه‌گیر شدن کرونا، کل بودجه را به ۲۷ درصد از تولید ناخالص داخلی قبل از بحران می‌رساند. این بسته ممکن است نتواند از سد سنا عبور کند و همچنین روشن نیست که اقتصاد به همه آن احتیاج دارد، اما حتی یک نسخه کوتاه‌شده از پیشنهاد گشایش اقتصادی بایدن – پول بیشتر برای توزیع واکسن، تمدید بیمه بیکاری و گسترش اعتبارات مالیات کودک – تأثیرات بزرگی خواهد داشت. تغییر اعتبار مالیات به تنهایی می‌تواند فقر کودکان را به نصف کاهش دهد.

دلایل و عوامل بحران سیاسی ایجاد شده که مراسم تحلیف بایدن را به یک پادگان نظامی بدل کرد و حضور ۲۵ هزار نیروی گارد ملی در خیابان‌ها را رقم زد، به زودی از بین نخواهد رفت. حزب جمهوریخواه که بر اساس یک اصل وفاداری نسبت به مردی که به هیچ چیز غیر از خودش وفاداری ندارد، بها دادن خطرناک به جناح‌های نژادپرست و ظهور واقعیت‌های جایگزین سازمان‌یافته است. اما در این میان اف‌بی‌آی نظاره‌گر تهدیدهای تروریسم داخلی است. اینک رییس‌جمهور سابق آمریکا فقط شهروندی است که ممکن است در سال ۲۰۲۴ بار دیگر کاندیدا شود، با این فرض که کنگره پس از محاکمه استیضاح وی را از این کار منع نکند. و بایدن در مراسم تحلیف خود حمایت آشکارش از حاکمیت قانون و برابری نژادی را اعلام کرد – که در زمان دیگری ممکن بود به نظر پیش پا افتاده برسد.

این امر به کاهش التهاب سیاست‌های آمریکا کمک می‌کند، که موجب گشایش سایر امکانات نیز می‌شود. بایدن با همکاری با جمهوریخواهان مشتاق کنگره برای انجام کارها، ممکن است هنوز بتواند یک لایحه زیرساخت و مواردی راجع به تغییر اقلیم و همچنین بسته  کووید۱۹ خود را تصویب کند. در کتاب‌های درسی‌، دموکراسی شامل حل مشکلات از طریق سازش و مدیریت تعارض در انتخابات است. با تمایل رییس‌جمهور به ایجاد ائتلاف، کمی از این روحیه ممکن است به واشنگتن برگردد. حتی رای‌دهندگان ممکن است آن را به جنگ حزبی ۲۴ ساعته ترجیح دهند.

این همان چیزی است که باید اتفاق بیفتد. آمریکا با چالش‌هایی روبه‌رو است که دولت را ملزم به کمک می‌کند، نه این که مشکلات را فقط از سر خود باز کند. عملکرد آمریکا در سال گذشته در باز نگه داشتن مدارس نسبت به سایر کشورهای ثروتمند بدتر بوده است. ثبت‌نام کاهش یافته و این نشان می‌دهد بسیاری از کودکان تحصیلات خود را رها کرده‌اند. نرخ بالاتر مرگ و میر برای آمریکایی- آفریقایی‌تبارها و اسپانیایی‌تبارها یادآور ارتباط سلامتی با رنگ پوست است. چهار سال دونالد ترامپ نهادها را تهی و محدودیت‌های مربوط به سوءاستفاده دولتی را تضعیف کرد.

چهار سال گذشته همچنین مشکلی برای آمریکا در خارج از کشور ایجاد شده است. رهبران خارجی در پشت ذهن خود می‌دانند نیروهایی که ترامپ را به این سمت منصوب کردند می‌توانند با رییس‌جمهور آینده برگردند، بنابراین هرگونه توافق دیپلمات‌های آمریکایی خطر را موقتی جلوه می‌دهد. سیاست خارجی بایدن نیز به یک سری معاملات سخت غیرممکن نیاز دارد. تیم وی برای امضای تمدید پیمان شروع جدید در مورد سلاح‌های هسته‌ای که در پنجم فوریه منقضی می‌شود، به همکاری دولت روسیه نیاز دارد. با این حال همین دولت برجسته‌ترین سیاستمدار مخالف روسیه، الکسی ناوالنی را پس از اولین تلاش برای قتل او، محاصره کرده است. آنها به همکاری چین در زمینه تغییر اقلیم احتیاج دارند، حتی اگر چین توسط دولت از کار برکنار شده ترامپ برچسب «نسل کشی» علیه اویغورها در سین کیانگ خورده باشد.

خیلی چیزها ممکن است اشتباه پیش بروند. جمهوریخواهان سنا ممکن است با هر آنچه بایدن پیشنهاد می‌کند مخالف باشند، فقط به دلیل دموکرات بودن او. جناح چپ حزب او ممکن است به خاطر تلاش برای معامله با جمهوریخواهان نسبت به او خشمگین شود. سیاست در دوران دولت ترامپ ساده بوده است، که اغلب با التهاب درگیری‌های حزبی اداره می‌شد تا حل مشکلات آمریکا. تعامل با واقعیت بسیار دشوارتر است- به ویژه هنگامی که رویدادها شما را درگیر می‌کنند.

برای داشتن بیشترین شانس موفقیت، بایدن باید به آرای مردمی خود که از مرکزیت منحصر به فرد متناسب است، پایبند باشد. متحدان غربی باید صبور باشند و انتظار تحول یک‌شبه‌ معجزه‌آسا را نداشته باشند. بازگشت خویشتنداری به کاخ سفید تنها اولین گام در یک سفر طولانی خواهد بود، اما این یک مرحله ضروری برای تجدید آمریکا است.

هفته‌نامه ویک نیز از چالش‌های پیش روی بایدن سخن گفته و این نکته را مطرح کرده که چهل و ششمین رییس‌جمهور آمریکا چگونه می‌تواند آشفتگی‌های ترامپ را سر و سامان دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 167191
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا