دیپلمات بانفوذ پشت پرده برجام

به گزارش جهان صنعت نیوز:  گفته می‌شود بایدن حتی پیش از آنکه دونالد ترامپ به شکست خود اقرار کند، ترکیب کابینه خود را مشخص خواهد کرد. به گفته ران کلین دستیار ارشد جو بایدن که قرار است سمت رییس کارکنان کاخ سفید را عهده‌دار شود، بایدن می‌تواند رکورد سرعت انتصابات تعیین‌شده توسط هر دو دولت انتقالی اوباما و ترامپ را شکست دهد.


از طرفی تقلا‌های جو بایدن برای چینش اعضای کابینه خود، انتقاد رییس‌جمهور فعلی آمریکا را برانگیخته است. ترامپ در توئیتی نوشت: چرا بایدن برای چینش کابینه آنقدر عجله دارد؟ آن هم وقتی بازرسان من صدها هزار مورد تقلب انتخاباتی پیدا کرده‌اند که می‌تواند نتیجه را در دست‌کم چهار ایالت تغییر دهد و این برای پیروزی در انتخابات بیش از حد کافی است. امیدوارم دادگاه‌ها یا قانونگذاری ما این شجاعت را به خرج دهند تا آنچه باید برای حفظ انسجام انتخابات ما و خود ایالات متحده انجام شود، انجام دهند. کل دنیا در حال تماشای ماست!

آنتونی بلینکن ۵۸ ساله در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما به ‌عنوان قائم مقام وزارت خارجه و نفر دوم این وزارتخانه در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ فعالیت کرد. پیش از آن، وی معاون مشاور امنیت ملی در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بود. او همچنین در دوره‌ای به سمت مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون وقت رییس‌جمهوری آمریکا رسید. بلینکن از یک سو یک فرد یهودی و نزدیک به اسراییل و از سوی دیگر یکی از عوامل موثر در به سرانجام رسیدن برجام بوده است.

بلینکن در دولت اوباما همچنین به عنوان یکی از بنیانگذاران یک شرکت استراتژی سیاسی تحت عنوان «وست‌اگزک» شناخته شده بود. به نوشته بلومبرگ، انتخاب بلینکن به عنوان وزیر خارجه نشان‌دهنده قصد بایدن برای به کارگیری افراد کارکشته در پست‌های کلیدی کابینه است.

به گزارش آسوشیتدپرس، بلینکن کسی است که می‌تواند مناسبات آمریکا با دیگر بخش‌های جهان را به حالت عادی بازگرداند. اشاره این خبرگزاری به رویکرد دونالد ترامپ نسبت به همکاری با متحدان قدیمی آمریکا در سراسر جهان است؛ رویکردی که به اتحادها و ائتلاف‌های آمریکا با متحدانش آسیب رسانده است.

پیش از این علاوه بر آنتونی بلینکن از سوزان رایس و سناتور کریس کونز نیز به عنوان گزینه‌های احتمالی برای هدایت وزارت خارجه سخن رفته بود. اکنون به نظر می‌رسد که قرعه به نام آنتونی بلینکن افتاده است. به علت مخالفت شدید جمهوریخواهان با سوزان رایس، احتمال تایید صلاحیت او توسط مجلس سنا ناچیز ارزیابی می‌شد.

سرنوشت اکثریت مجلس سنای آمریکا هنوز روشن نیست. در حال حاضر جمهوریخواهان ۵۰ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند. در صورت موفقیت دموکرات‌ها برای کسب دو کرسی باقی‌مانده در ایالت جورجیا، آنها با احتساب رای کامالا هریس، اکثریت آن مجلس را نیز می‌توانند کسب کنند. انتخاب دو کرسی مجلس سنا در ایالت جورجیا روز پنجم ژانویه صورت می‌گیرد.

بلینکن اخیرا در یک جلسه توجیهی امنیت ملی با جو بایدن و کامالا هریس معاون وی شرکت کرده و موضوعات قابل توجه سیاست خارجی در مصر و اتیوپی مورد سنجش قرار داده است.

بلینکن متولد شهر نیویورک و فارغ‌التحصیل دانشگاه ‌هاروارد و دانشکده حقوق کلمبیاست. وی مدت کوتاهی وکالت می‌کرد و در اواخر دهه ۱۹۸۰ وارد سیاست شد و حضوری طولانی‌مدت در حوزه سیاست خارجی حزب دموکرات آمریکا دارد. وی با بسیاری از مقام‌های سابق امنیت ملی که خواستار سرمایه‌گذاری مجدد در دیپلماسی آمریکا و تعامل جهانی هستند هماهنگ است.

او در گفت‌وگویی که در ماه اکتبر با رویترز داشت گفت که ایالات متحده آمریکا نباید نقش رهبری خود در جهان را واگذار کند و تاکید کرد که گرچه به نظر می‌رسد سخت و دشوار است اما جایگزینی آن از نظر به خطر افتادن منافع و زندگی آمریکایی‌ها بسیار بدتر است.

کسانی که با سبک مدیریت او آشنا هستند، بلینکن را «دیپلمات دیپلمات‌ها» معرفی می‌کنند که خوش‌بیان است و در سیاست خارجی کاملا تسلط دارد. تام شانون که در دهه ۱۹۹۰ با بلینکن در شورای امنیت ملی و در وزارت خارجه دوران اوباما کار می‌کرد، گفت: من هرگز ندیدم که او خونسردی خود را از دست بدهد.

نظر بلینکن درباره برجام

اگر در نهایت بلینکن وزیر خارجه در دولت بعدی آمریکا شود، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که روی میز کار او قرار دارد، نحوه برخورد با ایران است. برخی رسانه‌های آمریکایی از او به ‌عنوان یکی از شخصیت‌های با نفوذ پشت پرده مذاکرات هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران نام می‌برند.

بلینکن در مذاکرات هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران نیز نقش داشت و منتقد تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج واشنگتن از این توافق به شمار می‌رفت. بلینکن معتقد به همکاری نزدیک اروپا و آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران است.

او پیش از انتخابات در گفت‌وگویی با انتقاد از سیاست‌های دولت فعلی این کشور در برابر ایران، گفت که در صورت پیروزی بایدن و بازگشت ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای، آمریکا هم به این توافق بازمی‌گردد.

بلینکن با بیان اینکه در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، فعالیت هسته‌ای ایران و غنی‌سازی آن افزایش یافته است، مطرح کرد: ما واقعا تمام متحدان مهم خود را که می‌خواستند به توافق پایبند باشند با خودمان بیگانه کردیم. اکنون آنها بیشتر انرژی و اقدامات‌شان را به جای همکاری با ما، بر سر مقابله با برخی رفتارهای ایران در جاهای دیگر دنیا، صرف تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای کرده‌اند.

مشاور بایدن در ادامه با اشاره به پایان یافتن تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر گفت: آمریکا اقدامی برای تمدید این تحریم در سازمان ملل انجام داد. تنها یک کشور از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل از ما حمایت کرد. روسیه و چین از حق وتو استفاده کردند. یک افتضاح دیپلماتیک بود.

او در ماه آگوست گذشته در مجمع امنیتی آسپن سخنرانی و از توافق هسته‌ای دفاع کرد. او در پاسخ به این سوال که اگر بایدن رییس‌جمهور شود در مقابل ایران چه برخوردی خواهد داشت گفت: «اگر ایران به رعایت دقیق تعهداتش بازگشت، برای ادامه توافق هسته‌ای و مستحکم‌تر کردن و طولانی‌تر شدن آن تلاش می‌شود.»

او سپس تاکید کرد که در این صورت آمریکا از تعهد مجدد خود به دیپلماسی استفاده می‌کند و با متحدانش همکاری خواهد داشت تا توافق هسته‌ای را مستحکم‌تر و طولانی‌تر کنند.

بلینکن همچنین گفته بود با این شرایط آمریکا می‌تواند موقعیت بهتری داشته باشد تا به ‌طور موثری علیه دیگر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران اقدام کند چراکه او معتقد است بار دیگر به جای جدا شدن از شرکای آمریکا، با آنها متحد خواهند شد.

از این‌ رو انتصاب بلینکن به سمت وزیر خارجه آمریکا شاید احتمال بازگشت دوباره واشنگتن به توافق هسته‌ای را قوت ببخشد. با این حال مقامات دولت دونالد ترامپ می‌گویند حتی اگر دولت هم بایدن بخواهد به برجام بازگردد، امکان لغو فوری تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را نخواهد داشت.

جک سالیوان مشاور امنیت ملی

سایت بلومبرگ نیز در گزارشی با اشاره به اینکه بلینکن گزینه احتمالی بایدن برای وزارت خارجه است، گفت: «جک سالیوان که از نزدیک‌ترین مشاوران هیلاری کلینتون به حساب می‌آید، به‌ عنوان مشاور امنیت ملی در نظر گرفته شده است.» سالیوان ۴۳ ساله نیز پیش از این مانند بلینکن مدتی مشاور امنیت ملی جو بایدن در دولت باراک اوباما بود.

وزارت دفاع برای خانم فرمانده

میشل فلورنوی از فرماندهان نظامی پنتاگون و موسس اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکایی» اصلی‌ترین بخت برای حضور در راس وزارت دفاع دولت جو بایدن است. رسانه‌های آمریکایی تقریبا تردیدی ندارند که فلورنوی برای این سمت انتخاب خواهد شد. فلورنوی در دسامبر ۱۹۶۰ در کالیفرنیا متولد و در دانشگاه‌های آکسفورد و‌ هاروارد در رشته‌های روابط بین‌الملل و امنیت بین‌الملل تحصیل کرده است. فلورنوی در دولت باراک اوباما معاون وزیر دفاع در دوره رابرت گیتس و لئون پانتا بود. همچنین زمانی که اوباما تصمیم به برکناری چاک هگل گرفت، از فلورنوی به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی پست وزارت دفاع یاد می‌شد. او همچنین یکی از اعضای کمیته انتقال قدرت در دوره اول دولت باراک اوباما به شمار می‌رفت.

خانم فلورنوی در ماه‌های اخیر بسیار فعال بوده و اظهار نظرهای او در خصوص بیماری کووید‌۱۹ و چین برای بسیاری از تحلیلگران حوزه امنیت بین‌الملل، تصویری از آینده پنتاگون در صورت حضور او به عنوان وزیر دفاع دولت بایدن ترسیم کرده است. او تابستان امسال یکی از تهیه‌کنندگان طرحی بود که تلاش داشت پنتاگون دست برتر را در رقابت با چین در حوزه تکنولوژی در اختیار داشته باشد. او چندی قبل در یک گفت‌وگو اعلام کرده که مفاهیم امنیت ملی دیگر به موضوعات کلاسیک و قدیمی محدود نیست و باید به مسائلی فراتر از آن نیز توجه شود. فلورونوی در خصوص وضعیتی که ویروس کرونا ایجاد کرده می‌گوید: «به نظر من کووید-۱۹ به ما نشان داد که امنیت ملی تنها به موضوعاتی چون توان نظامی محدود نیست و باید بازتعریفی از مفاهیم امنیت ملی و به‌روزرسانی آن داشته باشیم.»

او همچنین موضوع تقابل و رقابت با چین را از منظر اقتصاد و تکنولوژی بسیار مهم می‌داند. «من فکر می‌کنم امروز آگاهی فزاینده‌ای در خصوص رقابت ما با چین وجود دارد و باید تاکید کرد در این عرصه اقتصاد و فن‌آوری از هر چیز دیگری مهم‌تر است. به نظر من مردم درک می‌کنند که برای برخورداری از امنیت ملی بهتر، باید نیروی تازه‌ای به بنیان‌های داخلی خود در حوزه‌های اقتصاد و تکنولوژی ببخشیم.»

انتصاب‌های دیگر

احتمالا لیندا تامس گرین فیلد نیز نمایندگی آمریکا در سازمان ملل را در دولت احتمالی بایدن عهده‌دار خواهد شد. او سیاه‌پوست و کارشناس مسائل آفریقاست. گرین فیلد در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا معاون وزیر خارجه این کشور در امور آفریقا بود. به گفته بایدن و اطرافیان وی‌، ارتقای یک زن آمریکایی آفریقایی‌تبار و یک دیپلمات محترم به این سمت به بازگرداندن روحیه کمک خواهد کرد.

طبق این گزارش‌ها، انتظار می‌رود اسامی همه این افراد امروز اعلام شود. پیش از این نیز ران کلین، دستیار ارشد جو بایدن گفته بود که رییس‌جمهوری منتخب آمریکا امروز اولین فهرست کابینه پیشنهادی خود را اعلام می‌کند. کلین که قرار است در دولت جو بایدن سمت رییس کارکنان کاخ سفید را عهده‌دار شود، جزییاتی درباره این فهرست ارائه نداد. کلین گفت: بایدن می‌تواند رکورد سرعت انتصابات تعیین شده توسط هر دو دولت انتقالی اوباما و ترامپ را شکست دهد.

کلین همچنین گفت که مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت برگزار خواهد شد و ممکن است به طور مجازی برگزار شود همان‌طور که مجمع ملی دموکرات در ماه آگوست انجام داد. پیش از این رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که جو بایدن در نظر دارد کابینه‌ای متنوع از افراد پیشرو، میانه‌رو و حتی برخی از جمهوریخواهان تشکیل دهد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 154665
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا