تحلیف زیر سایه گلوله

به گزارش جهان صنعت نیوز:  FBI گفته که نیروهای خشونت‌طلب بر آن هستند تا در همه ایالت‌های آمریکا و از جمله در واشنگتن دست به اعتراض بزنند. این در حالی است که نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا عزم خود را برای برکناری ترامپ جزم کرده‌اند. در تلاشی موازی در مجلس نمایندگان، اعضای دموکرات طی سندی از مایک پنس، معاون رییس‌جمهور خواسته‌اند که به همراه کابینه، ترامپ را ناتوان از انجام وظیفه اعلام کند.

بر اساس بولتن داخلی FBI، ماموران پلیس فدرال آمریکا به اطلاعاتی مبنی بر برنامه‌ریزی اعتراضات مسلحانه طرفداران ترامپ در روز ۲۰ ژانویه و همزمان با مراسم تحلیف بایدن دست یافته‌اند. سی‌ان‌ان با استناد به این اطلاعات گفته که هواداران ترامپ تصمیم دارند در همه ایالت‌های آمریکا و از جمله در واشنگتن و در اطراف کنگره آمریکا اقدام به برپایی تظاهرات کنند.

این اطلاعات در شرایطی منتشر می‌شود که ماموران انتظامی آمریکا بر دامنه حضور خود افزوده‌اند. FBI احتمال می‌دهد که جو تنش‌آمیز و پرخطر در آمریکا ظرف روزهای آتی و به‌ویژه در روز برگزاری مراسم تحلیف جو بایدن ادامه یابد. همزمان جنبش جدیدی میان نام‌های بزرگ بخش خصوصی آمریکا در حال فراگیر شدن است که هدفش مقابله با سیاستمداران و گروه‌هایی است که از حمله خونین چهارشنبه گذشته به کنگره حمایت کرده و در پی ستایش از آن بر آمده‌اند.

از طرفی دونالد ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری در واشنگتن قبل از تحلیف جو بایدن موافقت کرد. این موافقت با توجه به افزایش نگرانی‌های مقامات محلی و فدرال درباره احتمال بروز خشونت در آستانه و در زمان تحلیف بایدن صورت گرفته است.

در همین حال، مخالفت‌ها با اظهارات و رفتار دونالد ترامپ در نپذیرفتن نتایج انتخابات و تشویق و ترغیب حامیان افراطی‌اش در داخل کابینه او ادامه دارد. چاد وولف، وزیر موقت امنیت داخلی، جدیدترین عضو کابینه و مقام ارشد دولت آمریکاست که روز دوشنبه گذشته با استعفا از مقام خود، آن هم تنها ۹ روز مانده به پایان کار دولت ترامپ، مخالفت خود با رییس‌جمهوری و وقایع چهارشنبه گذشته را اعلام کرد.

همچنین نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان و سومین فرد قدرتمند در سلسه‌مراتب قدرت در نظام سیاسی آمریکا، از آماده شدن طرح استیضاح ترامپ برای رای‌گیری در صحن این مجلس خبر داد و گفت بیش از ۲۱۰ نماینده دموکرات تاکنون از استیضاح ترامپ آن هم برای دومین بار در یک سال گذشته حمایت کرده‌اند.

در جریان آشوب و حمله طرفداران ترامپ به کنگره این کشور، پنج نفر جان خود را از دست دادند. پس از آن، پلیس اقدام به شناسایی و دستگیری شماری از معترضانی کرده که در این آشوب نقش داشته‌اند. پلیس فدرال آمریکا اعلام کرده که بر اساس اطلاعات به دست آمده، طرفداران ترامپ تصمیم دارند در فاصله زمانی ۱۶ تا ۲۰ ژانویه در همه ایالت‌ها دست به آشوب بزنند.

بولتن اطلاعاتی FBI خطر برگزاری اعتراضات خشونت‌طلبانه در حوالی ساختمان کنگره آمریکا را برای روزهای ۱۷ تا ۲۰ ژانویه جدی می‌داند. گفته شده که در صورت استیضاح دونالد ترامپ، اعتراضات مسلحانه برگزار خواهد شد.

ماریل باوزر شهردار واشنگتن از ساکنان این شهر درخواست کرده که در روز برگزاری مراسم تحلیف (۲۰ ژانویه) از تجمع و رفت‌وآمد در شهر پرهیز کرده و مراسم تحلیف را به شکل دیجیتال دنبال کنند. شهردار واشنگتن در مورد ادامه آشوب‌ها در این شهر ابراز نگرانی کرده است. باوزر گفته است: اگر من از چیزی می‌ترسم، آن چیز خطری است که دموکراسی ما را تهدید می‌کند. علت آن وجود گروه‌های افراطی در این کشور است که هم مسلح هستند و هم خطرناک.

هم‌زمان با دستور وزارت امنیت داخلی آمریکا برای آغاز تدابیر مراسم تحلیف بایدن، برخی شهرها و ایالت‌ها از شهروندان خود خواستند در روز بیستم ژانویه از منازل خود خارج نشوند. پنتاگون همچنین اعلام کرد برای مراسم تحلیف بایدن، تدابیر ویژه امنیتی از روز ۱۳ ژانویه آغاز خواهد شد.

همچنین کاخ سفید اعلام کرد، پس از آنکه مقام‌ها درباره تهدیدهای امنیتی در روز تحلیف جو بایدن هشدار دادند، رییس‌جمهوری آمریکا دوشنبه یک اعلامیه برقراری وضعیت فوق‌العاده را به مناسبت مراسم تحلیف در واشنگتن مورد تایید قرار داد که تا ۲۴ ژانویه ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر، دنیل هوکانسون رییس دفتر گارد ملی آمریکا اعلام کرد که این نهاد تمامی مسائل را در سراسر کشور زیر نظر دارد تا در هر ایالت نیروهای این گارد در تماس نزدیک با پلیس و دیگر نهادهای انتظامی و پاسخگوی هرگونه تقاضای پشتیبانی باشند. کارشناسان امنیتی در آمریکا می‌گویند وقایع هفته گذشته بسیاری از مردم را تحریک کرده و احتمال می‌رود که آنها بخواهند در مراکز ایالت به‌ویژه جاهایی که نیروهای مسلح در آن حضور دارند دست به اعتراض بزنند.

ترامپ: آنتی‌فا مسوول حمله به کنگره

ترامپ در گفت‌وگو با رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان با وجود پذیرش مسوولیت برخی رخدادهای چهارشنبه گذشته در کنگره، آنتی‌فا را مقصر اصلی حمله به کنگره دانست. پایگاه آکسیوس به نقل از یک مقام کاخ سفید و یک منبع آگاه دیگر گزارش کرد، دونالد ترامپ این اظهارات را در یک گفت‌وگوی تلفنی بیش از ۳۰دقیقه‌ای با کوین مک کارتی رهبر جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرده است.

فاکس‌نیوز نیز با تایید این گفت‌وگو اعلام کرد که ترامپ در این صحبت‌ها پذیرفته که در برخی رخدادهای حملات روز چهارشنبه به نشست کنگره آمریکا برای تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعتراف کرده که مسوولیت برخی از این حوادث را می‌پذیرد. با این حال کاخ سفید تاکنون درباره این گزارش اظهارنظری نداشته است.

اما پایگاه آکسیوس آمریکا گزارش کرد، دونالد ترامپ حتی با وجود اینکه ویدئوها و مدارک مستند مشخص نشان می‌دهند که عوامل اغتشاش روز چهارشنبه در کنگره این کشور عمدتا حامیان او هستند اعضای گروه آنتی‌فا را مسوول این حملات دانست.

با این حال مک کارتی در این گفت‌وگوی تلفنی که طبق گزارش آکسیوس در زمان‌هایی حالت متشنج و تهاجمی پیدا کرد به ترامپ گفت: «این کار افراد آنتی‌فا نبود، این کار حامیان شعار «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» بود. من می‌دانم. من آنجا بودم.»

جنبش چپ افراطی آنتی‌فای آمریکا از دهه ۱۹۸۰ با گروهی به نام اقدام ضدنژادپرستی آغاز شد. در دهه اول قرن بیست و یکم این جنبش تقریبا خاموش بود تا ظهور دونالد ترامپ و راست افراطی. این گروه از مخالفان سرسخت ترامپ و حامیانش هستند. آنها با نئونازیسم، نئوفاشیسم، نژادپرستی و معتقدان به برتری نژاد سفید مخالفند.

طبق گزارش آکسیوس مک کارتی همچنان به ترامپ توصیه کرد با جو بایدن تماس بگیرد، با این رییس‌جمهور منتخب دیدار کند و یک نامه خوش‌آمدگویی در میز دفتر ریاست‌جمهوری برای جانشینش بگذارد. حمله روز چهارشنبه گذشته از سوی حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا جلسه تایید پیروزی انتخاباتی جو بایدن را به تاخیر انداخت. ترامپ که بدون سند و مدرک اعتبار پیروزی انتخابات بایدن را به چالش کشیده، ابتدا حامیانش را تحسین کرده اما بعدا خشونت‌ها را محکوم کرد.

شرکت ایوانکا در مراسم تحلیف بایدن

این در حالی است که در بحبوحه آمادگی کنگره برای استیضاح ترامپ، برخی منابع آگاه در کاخ سفید اعلام کردند که ایوانکا ترامپ گفته که برای نجات آینده سیاسی‌اش در مراسم تحلیف جو بایدن شرکت می‌کند.

بنا بر گزارش روزنامه انگلیسی دیلی‌میل، برخی منابع آگاه در کاخ‌سفید اعلام کرده‌اند که ایوانکا در شرایطی قصد دارد در مراسم تحلیف بایدن شرکت کند که دونالد ترامپ این تصمیم دختر خود را به عنوان بدترین تصمیم توصیف کرده است. این منبع آگاه در این خصوص گفت: ایوانکا نگران است که آینده درخشان سیاسی وی در معرض خطر قرار گیرد و بنابراین هر اقدامی را برای حفظ اعتبار خود انجام می‌دهد. با این حال، ترامپ به شدت با این تصمیم مخالف است و آن را توهینی به خود توصیف کرده است.

این منبع آگاه در خصوص نظر ترامپ درباره تصمیم دخترش برای مشارکت در مراسم تحلیف بایدن گفت: او گفته که این توهین است که او قصد تعامل با کلاهبردارانی را دارد که تلاش می‌کنند وی را به زانو درآورند. طبق این گزارش، رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرده که خانواده‌اش باید متحد در مقابل بایدن ایستادگی کنند و یک جبهه متحد را تشکیل دهند.

آن‌طور که این منبع آگاه توضیح داده، ترامپ به دخترش گفته حضور وی در مراسم تحلیف هزینه‌ سنگینی برای هزاران هواداراش دارد و بدترین تصمیمی است که تا به حال گرفته است.

این منبع در ادامه افزود: ایوانکا متقاعد شده است که با حضور در مراسم تحلیف بایدن نقش موثر و مفیدی را ایفا و هوادارانی را در آینده جذب خواهد کرد. او گفته می‌تواند از آرزوهای سیاسی خود محافظت کند و قصد ندارد با شرکت در مراسم آغاز مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ پدرش که برای همان روز مراسم تحلیف برنامه‌ریزی شده، آینده سیاسی خود را خراب کند و این مراسم را به پدر و برادرش دونالد جونیور واگذار می‌کند.

با این حال یکی دیگر از منابع کاخ سفید تصمیم ایوانکا برای شرکت در مراسم تحلیف بایدن را رد کرد. طبق این گزارش، تصمیم ایوانکا برای شرکت در مراسم تحلیف بایدن در شرایطی است که ترامپ قبل از آنکه توئیتر حساب کاربری‌ وی را به طور کامل مسدود کند، هشدار داده بود که به هیچ‌ عنوان در مراسم تحلیف بایدن مشارکت نخواهد کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 164691
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا