بودجه به دلایل عدم تطبیق با واقعیت اقتصاد تصویب نشد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در جریان بررسی بودجه سال ۹۹ کل کشور کلیات لایحه بودجه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی رأی نیاورد وبا ۶۷ رأی موافق، ۱۱۴ رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع ۱۹۱ نماینده آن را رد کردند.البته این اولین باری نیست که لایحه بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی مورد تایید قرار نگرفته و برای بررسی‌های بیشتر به دولت برگردانده شده است در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد هم برای اولین بار این اتفاق افتاد وتصویب آن در مجلس نهم پایان صورت گرفت که دلیل آن تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس اعلام شد .

بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان در  مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل رد لایحه بودجه ۹۹ به جهان صنعت نیوز گفت: لایحه بودجه ۹۹ باید با نگاه ویژه انحصار اقتصادی تنظیم می شد.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس با اشاره به ویژگی های حداقلی لایحه بودجه گفت:بودجه سال ۹۹ باید به تامین نیازهای اولیه مردم توجه داشته باشد و پاسخگوی نیازهای اقشار ضعیف باسد و درامدها با هزینه ها همخوانی ندارد و بر پایه اقتصاد نفتی نوشته شده است.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بودجه ۹۹ براساس اعداد و ارقام غیر واقعی از درآمدهاست که با توجه به تحریم‌ها و عدم فروش نفت خام به کشورهای منطقه امکان‌پذیر نیست، افزایش انتشار اوراق مشارکت و اوراق خزانه به معنای تولید نقدینگی و افزایش تورم است و دولت نباید با انتشار اوراق به بی ارزش شدن ارزش پول دامن بزند .

وی با انتقاد به  شرایط بد تولید و رکود اقتصادی  تخصیص۲۰۰هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی را غیر منطقی و خارج از توان تولید کنندگان دانست و گفت:در این شرایط که تحریم هستیم و صنایع و تولیدکنندگان نمی‌توانند به طور طبیعی فعالیت داشته باشند چگونه انتظار داریم مالیات بپردازند در این شرایط دولت باید به صنایع و تولید‌کنندگان کمک کند تا به چرخه تولید بازگردند و توان داخلی را افزایش دهند نه اینکه با پرداخت مالیات بدهکارو مقروض شوند.

این نماینده تصریح کرد: بودجه سال ۹۹ باید کارشناسی شود و با نگاه واقعی‌تری نسبت به جامعه تنظیم بشود اکنون شرایط جامعه و درآمدها تغییر کرده چرا بودجه ۹۹ با ۹۸ تفاوتی ندارد در بودجه ۹۹ باید انحصار اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

وی تجمیع یارانه‌های نقدی و معیشتی در سال آینده را از تصمیمات غلط دانست و افزود:این موضوع نارضایتی مردم را افزایش می‌دهد و فشارهای اقتصادی را بر مردم بیشتر می‌کند مجلس شورای اسلامی باید با تیزبینی از ایجاد فشار بیشتر اقتصادی به مردم بپرهیزد، در سال آینده حقوق کارمندان دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و افزایش ۱۵ درصدی حقوق به صورت مساوی برای همه کارمندان عادلانه نیست.

نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سقف بودجه سال ۹۹ شفاف نیست و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت به جای واریز به خزانه به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و سهم ۱۴.۵ درصدی بودجه نفت شفاف نشده است.

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 90887
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا