آمریکای ورشکسته

به گزارش جهان صنعت نیوز: آمریکا به علت بحران شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مراکز اقتصادی ناشی از این همه‌گیری در سال ۲۰۲۱ با کسری بودجه بیش از دو تریلیون و ۱۰۰  میلیارد دلاری مواجه است و این روند تا سال ۲۰۲۵ میلادی با میانگین سالانه یک تریلیون و ۳۰۰  میلیارد دلار ادامه خواهد داشت.


کسری بودجه آمریکا برای سال ۲۰۲۰ رکورد بی‌سابقه سه تریلیون و ۸۰۰  میلیارد دلاری از خود برجا گذاشت. برآورد بانک مرکزی آمریکا حاکی است که وخامت وضعیت بحران اقتصادی آمریکا از اواخر ماه مارس ۲۰۲۰ شدت یافته و تنها در شش ماه دوم سال میلادی گذشته آمریکا با ۷۴۴ میلیارد دلار کسری بودجه مواجه شد. بایدن در حالی وارد دفتر کار خود در کاخ سفید شد که به واقع با یک اقتصاد ورشکسته به جا مانده از دوره چهار ساله ترامپ دست به گریبان خواهد بود.

جو بایدن دیروز در نطقی در کاخ سفید در این خصوص اذعان کرد: بحران اقتصادی آمریکا ناشی از سوء‌مدیریت دولت قبلی و شیوع کرونا در این کشور، رو به وخامت است. بایدن بامداد دیروز و پیش از امضای فرامین اجرایی جدید، گفت که طبق گزارش دریافتی از تیم اقتصادی دولت جدید از اوضاع و احوال اقتصاد آمریکا، اوضاع رو به بهبود نیست بلکه شرایط در حال بدتر شدن است. بایدن اضافه کرد: در تازه‌ترین اخبار مربوط به بیکاری‌های آمریکا اعلام شد ۹۰۰ هزار نفر دیگر به جمع میلیون‌ها بیکار در آمریکا اضافه شده است.

در طول دولت چهارساله دونالد ترامپ، نه‌تنها اوضاع اقتصادی و اشتغال در آمریکا بهبود نیافت بلکه سه میلیون فرصت شغلی در این مدت از دست رفت.

بایدن پیش از امضای بسته کمک‌های مالی موسوم به «طرح کمک به آمریکایی‌ها» گفت: اکنون شاهد آن هستیم که آمریکایی‌ها با از دست دادن کار خود مواجه‌اند و برای آنکه کودکان خود را سیر کنند ناگزیرند با اتومبیل ساعت‌ها در صف دریافت مواد غذایی از بانک‌های غذا در انتظار بمانند. این وضعیت کنونی ایالات متحده آمریکایی است که مردم برای سیر کردن کودکان‌شان باید در صف انتظار بایستند. بنا بر این گزارش بایدن تا پیش از امضای طرح «کمک به آمریکایی‌ها» در ادامه گفت: این مسائل دارای عواقب است اما این چیزی است که امروز در داخل آمریکا در حال رخ دادن است. این جزو ارزش‌های ملت آمریکا نیست. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم مردم آمریکا گرسنه بمانند، نمی‌توانیم بگذاریم آمریکایی‌ها به خاطر آنکه خود خطایی مرتکب نشده‌اند، شغل خود را از دست دهند.

رهایی از بحران اقتصادی در گرو رهایی از کرونا

بایدن افزود: در نخستین گام در بهبود وضعیت اقتصادی باید طرح مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا را داشته باشیم و به طور مستقیم به آن دسته از آمریکایی‌هایی که به شدت نیازمند هستند، بسته کمک‌های مالی داده شود. بایدن در ادامه وضعیت دشوار اقتصادی به جا مانده از سلف خود در آمریکا گفت: حدود ۱۴ میلیون آمریکایی از پرداخت اجاره‌بها عاجز مانده‌‌اند و بسیاری از آنها با خطر از دست دادن کار مواجه‌اند و همه اینها ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور و مهار نشدن آن است.

بایدن درباره وضعیت بحران‌زده اقتصاد آمریکا گفت: نیروهای پلیس، ماموران اطفای حریق، پرستاران و بسیاری از مشاغل حساس در آمریکا با خطر از دست دادن شغل خود مواجه هستند. تنها در سال گذشته بیش از ۶۰۰ هزار فرد تحصیلکرده دانشگاهی مشاغل خود را از دست دادند.

بایدن در ادامه وضعیت وخامت‌بار اقتصادی آمریکا گفت: با امضای بسته نجات مالی تمامی دستگاه‌های دولت فدرال باید به کمک میلیون‌ها آمریکایی که از این وضعیت لطمه دیده‌اند، بشتابند.

بایدن گفت: لازم است با بحران گرسنگی در آمریکا که رو به فزونی است مقابله شود؛ از هر هفت خانوار در آمریکا یک خانوار یا دقیق‌تر از هر پنج خانوار لاتین‌تبار و سیاهپوست یک خانوار گزارش می‌شود که غذایی برای رفع گرسنگی برای خوردن ندارند که این یعنی نزدیک به ۳۰ میلیون بزرگسال و به همان اندازه ۱۲ میلیون خردسال.

بایدن در ادامه گفت: با امضای این فرمان اجرایی «طرح نجات آمریکایی‌ها» وزارت کشاورزی ملزم می‌شود گام‌های فوری برای فراهم کردن مایحتاج اولیه غذایی برای آن دسته از خانواده‌های آمریکایی که لطمه دیده‌اند، بردارد.

آمریکا در وضعیت اضطراری

بایدن گفت: آمریکا هم‌اکنون در وضعیت اضطراری قرار دارد. ما باید مانند کشوری که در یک وضعیت اضطراری قرار گرفته است عمل کنیم. بایدن افزود: گمان نمی‌کنم که دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان گرسنه بمانند یا شغل خود را از دست دهند بلکه معتقدم این شهروندان آمریکایی هستند که شغل خود را از دست می‌دهند و گرسنگی می‌کشند.

چهل‌وششمین رییس‌جمهوری آمریکا که تنها سه روز از ورودش به کاخ سفید می‌گذرد در ادامه گفت: بسیاری از آمریکایی‌ها لطمه دیده‌اند، (شیوع) ویروس کرونا در حال شدت گرفتن است تاکنون ۴۰۰ هزار کشته داده‌ایم و انتظار می‌رود شمار کشته‌شدگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا به بیش از ۶۰۰ هزار نفر برسد. خانواده‌های آمریکایی در حال گرسنگی کشیدن هستند و در خطر از دست دادن کار. بیکاری باردیگر چون کوهی سر برآورده است، نیاز است تا دست به کار شویم.

زیان ۵/۰ میلیون دلاری‌ ترامپ به دولت آمریکا

از نیم میلیون دلاری که ترامپ بعد از خروج از کاخ سفید روی دست مالیات‌دهندگان گذاشت تا راز دکمه قرمزرنگ میز ترامپ که از روی میز بایدن ناپدید شده است جزو حواشی چهل‌وششمین نقل‌و‌انتقال قدرت در آمریکا به شمار می‌رود.

رفتارهای عجیب‌وغریب دونالد ترامپ تا ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه یعنی لحظه مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید هم ادامه پیدا کرد و در حالی که حاضر نشد در این مراسم شرکت کند، مشکلات و تبعات کارهایش همچنان خبرساز می‌شد.

به نوشته رسانه‌ها، برای اولین بار طی ۱۵۰ سال گذشته غیبت رییس‌جمهور سابق در مراسم تحلیف رییس‌جمهور جدید، مسوولان برگزاری را با مشکل پروتکل نقل‌وانتقال کیف هسته‌ای مواجه کرد. این کیف که به طور نامحسوس و شبه‌محرمانه حین مراسم تحلیف بین آجودان‌های هسته‌ای دو رییس‌جمهور ردوبدل می‌شد، به سبب غیبت ترامپ به یکی از خبرسازترین بخش‌های این مراسم تبدیل شد.

دونالد ترامپ در آخرین ساعات ریاست‌جمهوری‌اش کیف هسته‌ای معروف به «فوتبال» را نیز که حاوی عناصر ضروری برای انجام حمله هسته‌ای است و در هر شرایطی همراه رییس‌جمهور آمریکاست، با خود به پایگاه هوایی اندروز در نزدیکی واشنگتن برد. این در حالی است که کارت پلاستیکی‌ای را که کدهای هسته‌ای روی آن قرار داده شده و «بیسکت» نام دارد نیز با خود داشت.

در همین زمان یک آجودان نظامی دیگر با کیفی مشابه و با کارت کدهای دیگر در کنار جایگاه، مقابل کنگره نشسته بود. به گفته این خبرگزاری، به محض اینکه ساعت ۱۲ ظهر شد کدهای کیف همراه ترامپ باطل و کدهای کیف جدید فعال شد و بدین شکل مسوولان این مشکل را حل کردند.

از سوی دیگر خبر رسید کار نقل‌وانتقال قدرت در کاخ سفید نیم‌میلیون دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه به بار آورده است. به نوشته رسانه‌ها، نظافت کاخ سفید برای استقبال از بایدن و بعد از خروج اسباب و اثاثیه خانواده دونالد ترامپ ۵۰۰ هزار دلار هزینه در بر داشته است. به گفته مسوولان، علاوه بر نظافت کامل تمامی کاخ سفید متضمن ۱۳۲ اتاق در شش طبقه و ۶۰۰ پنجره، ۳۵ حمام و دستشویی و پنج آشپزخانه به همراه تمامی آسانسورها و لوازم داخلی ضدعفونی شده‌اند.

انتظارها از وزیر دارایی آمریکا

این در حالی است که ماموریت اصلی وزیر دارایی دولت جو بایدن، بازگشت اقتصاد آمریکا به پیش از دوران همه‌گیری کرونا عنوان شده است.

جو بایدن آبان گذشته شش عضو کابینه خود را معرفی کرد که در میان آنها مقام‌های ارشد دوره باراک اوباما دیده می‌شوند. او جنت یلن رییس سابق بانک مرکزی را به عنوان وزیر دارایی کابینه خود معرفی کرده است. از یلن به عنوان یک چهره کلیدی در پایان دادن به رکود اقتصادی سال ۲۰۰۷ میلادی یاد می‌شود. او گفته بود که آمریکا در بسته بعدی محرک اقتصادی کرونا باید گام بزرگ‌تری بردارد. او معتقد است که مزایای ناشی از این بسته هزینه‌ آن را جبران می‌کند.

کمیته مالی سنای آمریکا صلاحیت جنت یلن گزینه پیشنهادی جو بایدن رییس‌جمهوری جدید این کشور برای تصدی سمت وزارت خزانه‌داری را تایید کرد. این کمیته به اتفاق آرا صلاحیت یلن را تایید کرد و به این ترتیب راه برای تایید صلاحیت وی در مجلس سنا هموار شده است. در صورت تایید در سنا، وی نخستین زنی است که به این سمت منصوب می‌شود.

بر اساس این گزارش، تمام جمهوریخواهان کمیته مالی سنا به‌رغم ابراز نگرانی از طرح‌های مالی بلندپروازانه دولت بایدن به وزیر خزانه‌داری پیشنهادی وی رای دادند. جمهوریخواهان این کمیته در عین حال از یلن خواستند که در تنظیم سیاست‌های اقتصادی دولت جدید آمریکا با آنها همکاری کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 167506
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا