فرزندم هیچ بیماری‌ای نداشته است/خانواده مهسا امینی باید صف خود را از دشمنان نظام جدا کنند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رییس پلیس تهران روز دوشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به اینکه «وضع ظاهری مهسا امینی موجه بوده»، گفته بود «شما به عنوان یک خانم باید بدانید که ملاک حجاب چیست، نمی‌شود با ساپورتی که وقتی مانتو می‌رود بالا تمام بدن شما مشخص می‌شود در اماکن عمومی ظاهر شوید.»
او روایتی از زمان بازداشت فرزندش می‌گوید؛ لحظاتی که آنچنان به آن پرداخته نشده است. امجد امینی به «رویداد ۲۴» گفته «مهسا به ماموران گفته بود تو رو خدا بگذارید من بروم. من شهرستانی‌ام، اینجا غریبم. برادرم هم ۱۶ سال بیشتر ندارد؛ بگذارید من بروم. من که لباسم پوشیده است اما در همین حین یکی از ماموران مهسا را هل می‌دهد و با او برخورد فیزیکی می‌کنند. این برخورد با وسایل مختلف صورت گرفته است. ضمن اینکه چند دختری که داخل ون بودند، بعد از حادثه با من تماس گرفتند و گفتند داخل ون با مهسا برخورد فیزیکی شده است.»

پدر مهسا امینی افزوده: «بنده درخواست دسترسی به دوربین‌های داخل ون و حیاط ساختمان وزرا را کردم، اما هیچ جوابی به من ندادند! هر فیلمی هم که در فضای مجازی منتشر شده، سانسور شده است. همه حرف‌ها و فیلم‌هایی که نشان می‌دهند دروغ است و ما نتوانستیم هیچ چیزی را متوجه شویم. با وجود برخورد با مهسا و وخامت حال او، حتی سعی نکردند او را سریع‌تر به بیمارستان ببرند و در انتقال مهسا به مراکز درمانی تعلل کردند! پزشکان و پرستاران می‌گفتند اگر مهسا را زودتر به بیمارستان می‌بردند کار به اینجا نمی‌کشید.» او به دیگر اظهارات مسوولان مبنی بر بیماری فرزندش اشاره کرد و گفت: «مهسا هیچ بیماری‌ای نداشته و در صحت و سلامت کامل بود. آن کسی که دخترم را زده است، باید محاکمه شود؛ آن هم در یک دادگاه علنی نه اینکه الکی توبیخ و اخراج کنند! اجازه نمی‌دهم خون دخترم پایمال شود.» او همچنین گفته: «در مورد تشییع جنازه هم باید بگویم به ما فشار آوردند که شبانه مهسا را خاک کنیم که من گفتم تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهم و باید مردم و فامیل‌ها و حتی مادرش حضور داشته باشند. با پافشاری بنده، مراسم تدفین به ساعت ۸ تغییر کرد.»

روز گذشته تهران مانند شب قبلش شاهد برخی اعتراضات مردمی بود. برخی گزارش‌ها از برگزاری تجمعات اعتراضی در دانشگاه علم و صنعت و همچنین بازار تهران خبر می‌دهند. در تبریز هم دانشجویان دانشگاه تبریز دست به تجمع زدند. برخی گزارش‌ها از تجمعاتی در رشت و مشهد و اصفهان نیز حکایت دارند. برخی شهرهای استان کردستان هم شاهد تجمعات اعتراضی بوده‌اند. به گفته استاندار کردستان در تجمعات اعتراضی ۳ نفر به طرز مشکوکی کشته ‌شده‌اند.

فرمانده سپاه کردستان: مردم از حضور در تجمعات خودداری کنند

در همین حال روز گذشته سردار حسینی فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان با اشاره به تجمعات در سطح استان در اعتراض به جان‌باختن مهسا امینی گفته: «از مردم استان درخواست داریم با صبر و حوصله روی این موضوع فکر کنند و از تجمع و حضور در این برنامه‌ها خودداری کنند چراکه این خواسته، پرداخته و نظر دشمن است.»

این فرمانده سپاه کردستان افزوده: «نوجوانان و جوانان احساساتی در این تجمعات شرکت می‌کنند که هم برای خود مشکل ایجاد می‌کنند و هم مشکلاتی را در سطح جامعه به وجود می‌آورند که تقاضامندیم خانواده‌ها آنان را نصیحت و هدایت کنند.»
او در ادامه «توصیه‌ای» هم به خانواده مهسا امینی کرده و گفته: «خانواده مهسا امینی باید صف خود را از دشمنان نظام جدا کنند چراکه در این جریان عمدی در کار نبوده و مسوولان نظام پیگیر این پرونده بوده و هستند.»

فرمانده سپاه کردستان همچنین گفته: «در حالی که حجاب و عفاف یک مساله دینی بین مسلمانان چه شیعه و چه سنی است، دشمنان امروز این موضوع را مورد هجمه قرار داده‌اند و تلاش می‌کنند با موج‌سواری روی این موضوع در کشور آشوب ایجاد کنند که با هوشیاری مردم حقیقتا موفق نشدند.» در همین حال بهزاد رحیمی نماینده سقز در مجلس روز گذشته به «ایسنا» گفت: «اینترنت همراه در سقز دوباره قطع شده است.»

تاکید بر پیگیری تا اصلاح ساختارها

اما در تهران، روز گذشته پس از دو هفته تعطیلی مجلس بالاخره نمایندگان به بهارستان برگشتند و جلسه علنی تشکیل دادند. این جلسه متاثر از جان‌باختن مهسا امینی بود و از قالیباف تا دیگر نمایندگان در این باره صحبت کردند. قالیباف گفت: «درگذشت ایشان، داغی بر دل‌های ما گذاشت و از ساعات اول اطلاع نمایندگان از وقوع حادثه، ارکان نظارتی مجلس با حساسیت تمام، فرآیند رسیدگی این حادثه را در دستور کار خود قرار دادند. اینجانب مجددا تاکید می‌کنم که رسیدگی دقیق و اطلاع‌رسانی تمامی ابعاد پرونده درگذشت ایشان، ضروری است. لازم است کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی با حداکثر دقت و موشکافی کامل تمامی زوایا، در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه کارشناسی خود را برای اطلاع نمایندگان و مردم شریف ایران گزارش کند.»

او با اشاره به ماموریت کمیسیون امور داخلی مجلس گفت: «کمیسیون مذکور وظیفه دارد علاوه بر بررسی مصداقی درگذشت مرحومه مهسا امینی، برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد، فرآیندها و شیوه اجرا در گشت‌های امنیت اخلاقی فرماندهی کل انتظامی را مورد بررسی قرار دهد تا برای رفع شدن اشکالات موجود در چگونگی اجرای آن، اقدام شود.

قالیباف با بیان اینکه «متاسفانه دستگاه‌های متعدد فرهنگی و اجتماعی در مقوله حجاب وظایف ایجابی خود را به درستی انجام نمی‌دهند»، افزود: «در چنین شرایطی مواجهه با هنجارشکنی‌ها، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تر با ضوابطی روشن و استفاده از نیروهای آموزش‌دیده، توسط فرماندهی کل انتظامی دارد تا با مسوولیت‌پذیری کامل، از اعمال سلیقه‌های شخصی و خطاهای فردی و سیستمی جلوگیری کند و این اقدامات مورد پذیرش عموم مردم عزیز و نجیب ایران قرار گیرد.»

او با متهم کردن منتقدان داخلی «به حرکت در جهت خواست دشمن» گفت: «متاسفانه عده‌ای در داخل نیز خواسته یا ناخواسته در جهت خواست دشمن حرکت می‌کنند، اما مردم عزیز ما هوش سیاسی خود را نشان داده‌اند.»
قالیباف با تاکید بر اینکه «همه دستگاه‌های کشور در پیگیری این مساله کوچک‌ترین اغماضی نخواهند کرد» گفته: «مجلس هم این اتفاق را برای روشن شدن موضوع و اصلاحات مورد نیاز ساختارها و فرآیندها، رسیدگی می‌کند و مردم نیز اجازه هرنوع سوءاستفاده را به دشمنان و همراهان آنان نخواهند داد.»

هشدارهای نمایندگان

دیروز رضا تقی‌پور نماینده تهران در مجلس و از حامیان طرح صیانت، در تذکری گفت که «به دشمنان نظام هشدار می‌دهم از عزم ملت ایران ترسیده و از تهمت و افترا علیه این نظام مقدس خودداری کنند». او همچنین تاکید کرده که این افراد از خشم و طوفان خروشان مردم بترسند.
احمد راستینه نماینده کرمانشاه هم در سخنانی مهسا امینی را مشابه با ندا آقاسلطان که در اعتراضات سال ۸۸ کشته شد، دانست و مدعی شد: «لیدرهای شما در فتنه ۸۸ ظلم بزرگی به جمهوری اسلامی تحمیل کردند؛ آن روز کلید رمزشان ندا آقاسلطان بود و امروز مهسا امینی است. شما زن را اسم رمز آشوب‌هایتان قرار دادید.»عبدالحسین روح‌الامینی نماینده تهران هم به افرادی که مسائل را پیگیری می‌کنند، تذکر داد که «از جاده انصاف خارج نشده و جمهوری اسلامی همیشه مظلوم را مظلوم‌تر نکنند». روح‌الامینی در جریان جنایت کهریزک که سال ۸۸ رخ داد، فرزندش محسن را از دست داد. محسن روح‌الامینی جوان ۲۵ ساله‌ای بود که ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۸ در خیابان بازداشت شد و پس از انتقال به کهریزک، یکم مرداد جنازه‌اش را به خانواده‌اش برگرداندند.

ای کاش ویدئوی مهسا امینی را پخش نکرده بودند

جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت ‌به بیان برخی مسائل از پرونده مهسا امینی پرداخت. به گفته او «در اولین جلسه کمیته‌ای که در مجلس برای پیگیری فوت مهسا امینی تشکیل شد دوستانی از نیروی انتظامی حضور داشتند. به جد می‌گوییم که باید قبول کنند نیروی انتظامی از ناحیه گشت ارشاد در حال آسیب دیدن است. شجاعانه‌ترین کاری که یک فرد می‌تواند انجام دهد این است که در وهله اول اشتباه خود را بپذیرد. سپس در جهت رفع خسارت گام بردارند. برخی از دوستان ما اصلا حاضر نیستند راجع به اشتباه خود صحبت کنند و اصرار دارند که کار درست را انجام داده‌اند. دوستان باید بپذیرند گشت ارشاد اشتباه بوده چون نتیجه‌ای جز خسران و ضرر برای کشور نداشته است. این احتیاج به آمار و ارقام و نظرسنجی ندارد. اگر گشت ارشاد به تنهایی قرار بود در مساله حجاب موفق بشود نسبت به ۱۰ سال گذشته حداقل باید وضعیت‌مان در حوزه حجاب ثابت بود.»
او در ادامه در پاسخ به این پرسش که «آیا به مردم حق می‌دهید که ریشه این مسائل را در اراده نظام ببینند»، گفت: «بنده به مردم حق می‌دهم چنین تصوری داشته باشند، چراکه آقایان در تلویزیون و مصاحبه‌ها از رهبری هزینه می‌کنند، در صورتی که اصلا نگاه حضرت آقا این نیست. سنت اسلام و سنت الهی این است که اگر ما قرار است مساله‌ای را تبیین کنیم با زبان خوش باشد.»او با بیان اینکه «ای کاش ویدئوی مهسا امینی را پخش نکرده بودند» افزود: «این بنده خدا که حجابش مشکلی نداشت. در مقایسه با عرفی که در جامعه جا افتاده ایشان جزو افرادی بود که حجاب بدی هم نداشت.‌‌ ای کاش این فیلم پخش نشده بود. بنده در جلسه کمیسیون امور داخلی کشور نیز فیلم باکیفیت را دیدم. هرچه فیلم را دیدم ایشان حجابش خیلی بهتر از افرادی بود که این روزها در خیابان می‌بینیم.»
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه «دوستان می‌گویند بازداشت نگویید» ادامه داده: «نمی‌دانم اینکه فردی را گشت ارشاد سوار ماشین می‌کند تا ببرد چه می‌گویند.» او افزود: «هیچ تقطیعی در این فیلم صورت نگرفته است. بنده ویدئوی کامل اتفاق را دیدم. از لحظه‌ای که ایشان از ماشین پیاده شده تا لحظه‌ای که اورژانس آمده و ایشان را منتقل می‌کند مشخص است. البته اورژانس برای ایشان نیامده بود. گویا در ساختمانی که به آنجا نزدیک بوده اتفاقی رخ داده و اورژانس برای آنجا آمده بود. بعد که این اتفاق افتاده به این مکان آمده است. بنده تعهد اخلاقی دادم آنچه که واقعیت است را بگویم. تاکنون به هیچ عنوان سندی دال بر ضرب و شتم مهسا امینی از لحاظ علم پزشکی به دست نیامده است.»

اگر ریگی به کفش نباشد برای شفاف‌سازی چه ترسی است؟

شامگاه دوشنبه شبکه خبر میزبان مسعود پزشکیان نماینده مجلس و صادق کوشکی از فعالان اصولگرا بود تا درباره وضعیت گشت ارشاد صحبت کنند. در این برنامه نایب‌رییس اسبق مجلس، با انتقاد از عدم شفاف‌سازی در موضوع جان باختن مهسا امینی، به ماجرای کمیته حقیقت‌یاب دولت خاتمی برای پیگیری موضوع مرگ زهرا کاظمی در زندان اشاره کرد که خودش آن موقع در قامت وزیر بهداشت، یکی از اعضای این کمیته بوده است.
او در بخشی از سخنانش به برخوردهای با منتقدان در ماجرای جان باختن مهسا امینی اشاره کرد و گفت که «اگر اتفاقی افتاده شفاف به مردم بگویند، نه اینکه هر روز یک خبر بدهند بعد هر کسی بخواهد حرف بزند یک برخورد غیراخلاقی دیگری کنند». او افزود: «الان اتفاقی افتاده و مردم گلایه دارند، خب شفاف‌سازی کنید. نه اینکه تا کسی حرف بزند بگویند اینها ضدنظام هستند و به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها ارتباط دارند.»
پزشکیان یک بازگشت به قبل زد و از موضوع زهرا کاظمی گفت: «وزیر بودم، خبرنگاری که از کانادا آمده بود، در زندان فوت کرد.

دولت من را مسوول کرد که ارزیابی کنم؛ بعد از ارزیابی معلوم شد در زندان او را زده‌اند.» او خواستار همین رویه شد و گفت: «در این مساله هم دولت تیمی بگذارد تا ارزیابی و شفاف کنند و حتی ۲ نفر از منتقدان هم در این جمع باشند؛ اگر ریگی به کفش نباشد برای شفاف‌سازی چه ترسی است؟ می‌گویند برخورد نامناسب با این خانم نکرده‌ایم، خب این را شفاف کنید تا مردم از التهاب دربیایند.» زهرا کاظمی عکاس و خبرنگار ایرانی‌الاصل با تابعیت کانادایی بود که دوم تیر ماه ۱۳۸۲ هنگام عکسبرداری از تجمع برخی خانواده‌های زندانی مقابل اوین، بازداشت شد و مدتی بعد اعلام شد که او در زندان فوت کرده است. کمیته‌ای از جانب ریاست‌جمهوری و کمیته‌ای از قوه قضاییه این موضوع را پیگیری کردند که سه عضو کمیته قوه قضاییه «غلامحسین الهام»، «غلامحسین محسنی‌‌اژه‌ای» و «ابراهیم رییسی» رییس‌جمهوری فعلی بودند. برخی ناظران موضوع جان باختن مهسا امینی را به موضوع زهرا کاظمی تشبیه می‌کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 290899
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا