ادعای تازه وزیر امور خارجه انگلیس درباره آرامکو

جهان صنعت نیوز: به گزارش اسپوتنیک، دومینیک راب ، وزیر امور خارجه انگلیس، در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی و در ادامه تبعیت از سیاست‌های ابهام‌افکنی آمریکا مدعی شد که امکان ندارد حمله به تاسیسات آرامکو کار نیروهای یمنی باشد.


راب گفت: «با توجه به اطلاعاتی که به دستم رسیده است، به این نتیجه رسیدم که کاملا غیرممکن و فاقد اعتبار است که بگوییم آن حملات (حمله به آرامکو) از سوی نیروهای یمنی بوده است».

این در حالی است که او در ادامه گفت‌وگویش مشخص نکرد لندن عامل اصلی این حملات را چه کسی می‌داند و افزود: «پیش از آنکه مسئولیت آن را به کسی نسبت دهیم باید موضوع کاملا روشن شود تا اقدامی که در پیش می‌گیریم محکم باشد و حمایت دیگران را جذب کند».

این اظهارات مقام انگلیسی درحالی بیان می‌شود که انصارالله یمن حمله پهپادی هفته گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان را بر عهده گرفته است. به دنبال این حادثه، واشنگتن با سیاست ابهام‌افکنی آشکارا و بدون حتی ارائه یک مدرک و دلیل تهران را عامل اصلی این حمله دانست. ریاض و انگلیس نیز به تبعیت از این سیاست‌های آمریکا تلویحا و گاه به روشنی ایران را پشت این حملات اعلام کردند.

این اظهارات بی‌اساس از آنجایی نشأت می‌گیرد که حمله به دو پالایشگاه بقیق و خریص عربستان به وجهه و توانایی نظامی آمریکا و متحدانش در منطقه ضربه بزرگی زده است. ریاض با وجود دارا بودن سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته از جمله سامانه پاتریوت که ساخت آمریکاست حتی نتوانست در این حمله یک موشک را رهگیری کند و حالا که قدرت پوشالی واشنگتن و ریاض در منطقه خدشه‌دار شده است دست به فرافکنی زده و ایران را مقصر اصلی این حملات می‌داند.

از سویی شکست این گونه در جنگ با مردم یمن که از امکانات و تجهیزات نظامی ناچیزی در برابر سلاح‌های پیشرفته‌ای که عربستان در ازای میلیون‌ها دلار از آمریکا خریداری کرده مقامات ریاض و واشنگتن را به شدت عصبانی و سرخورده ساخته است.

شنبه گذشته، در پی حمله ده فروند پهپاد یمنی به دو پالایشگاه بقیق و خریص شرکت نفتی آرامکو عربستان بخش‌های بزرگی از این دو پالایشگاه از کار افتادند و صادرات نفت این کشور به نصف کاهش یافت.

سیاسی
شناسه : 50089
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا