آشتی کنان

علی بیگدلی * با توجه به تحولات اخیر به نظر میرسد عربستان سعودی راه مبارزه اش در یمن مسدود شده و امکان پیروزی و ادامه جنگ یمن دیگر به صلاحش نیست.

واقعیت هم این است که دیگر جلوی برنامه های بلند پرواز محمدبن سلمان گرفته شد و این تغییرات نشان می دهد که ضریب امنیت عربستان بسیار پایین امده است. ضمن اینکه اختلاف شدیدی میان عربستان و امارات متحده شریک این کشور وجود دارد بنابراین با این وضع ادامه جنگ به نفع عربستان نیست و حمایتی که ریاض انتظار داشت ترامپ به انها پاسخ مثبت بدهد ،دیده نشد به رغم اینکه عربستان تسلیحات گسترده از امریکا و اروپا خریده بود اما هیچکدام جواب مساعد و دلخوش کننده ای به عربستان سعودی ندادند.

اکنون ایران از موضع قدرت مباحثی را مطرح می کند که در سخنان اقای روحانی و رییس مجلس مشهود بود و ما امیدواریم این سخنان صلح آمیز تاثیر داشته باشد و بتوانیم روابطمان را با عربستان برقرار کنیم.

ولی از طرف دیگر امدن کارشناسان سازمان ملل و فرانسوی به عربستان سعودی برای تعیین وضعیت و بررسی چگونگی حادثه آرامکو مطرح است و ما شاهد فشارهایی به این هیات از طرف اسراییل هستیم تاحدی که لابی های یهودی در امریکا و اروپا رخنه کردند این وضعیت دیگری است که اگر قرار باشد که موضوع به زیان ایران تمام شود و ایران را عامل اصلی این قضیه بدانند قطعا پرونده ما به شورای امنیت خواهد رفت و می توانند ایران را تحت فشار بیشتری قرار دهند که این ضلع از موضوع نتیجه مطلوب و ملموسی ندارد .

مضاف بر این ها ترامپ نیز خیلی بی میل نیست که اشتی کنانی در شرایط فعلی برای ایران و عربستان بوجود اید تا بتواند از این حربه در استانه ی انتخاباتش استفاده کند اما در این میان نباید فشارهای اسراییل را نادیده گرفت هرچند نتانیاهو نتوانست به موقعیت مناسبی دسترسی پیدا کند که این هم شانس و اقبال ایران بود تا مقداری از لابی های او در قبال تهران کاسته شود .

بطور کلی صحبت های دیرور اقای روحانی به گونه ای نبوده که غفلتا یا تصادفا صورت گرفته باشد بلکه هماهنگی هایی بین وزیر امور خارجه ، رییس جمهور و رییس مجلس و فرماندهات ارتش و حوثی صورت گرفته تا مقداری جلوی فشار به سمت ایران گرفته شود و البته این کار عملی نخواهد شد مگر با چراغ سبز آمریکا .

*کارشناس مسائل بین الملل

سیاسییادداشت
شناسه : 50172
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا