سازمان هواپیمایی از صدور مجوز آژانس فروش بلیت کنار گذاشته شد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: هیئت مقررات زدایی وزارت اقتصاد در ۸ آبان ۹۶ تصویب کرد که سازمان (وزارت) میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسئول صدور مجوز دفاتر خدمات گردشگری بندهای الف، ب و پ است. این در حالی است که تا پیش از این مصوبه، مجوز آژانس‌های «بند الف» را سازمان هواپیمایی، «بند ب» را وزارت گردشگری و «بند پ» را سازمان حج و زیارت واگذار می‌کرد.


علی رغم گذشت حدود ۳ سال از این مصوبه و ابلاغ آن به سازمان هواپیمایی کشوری، همچنان این سازمان در برابر اجرای آن مقاومت کرده و مجوز آژانس‌های بند الف را از انحصار خود خارج نکرده است.

جالب اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در آخرین آپدیت (به روز رسانی) سامانه ثبت نام متقاضیان دریافت مجوز آژانس گردشگری بند الف یا همان صدور بلیت پروازهای داخلی و خارجی در تاریخ ۵ مرداد امسال، اعلام کرده است که به دلیل شیوع کرونا، به هیچیک از درخواست‌های حضوری پاسخ نداده و متقاضیان باید مدارک مورد نظر را پُست (!) کنند.

صرف نظر از اینکه چرا باید در قرن ۲۱ ام، هنوز هم برخی دستگاه‌های اجرایی دولتی، به جای استفاده از دولت الکترونیک، متقاضی پُست کردن مدارک باشند؟، این موضوع نشان می‌دهد که سازمان هواپیمایی همچنان خود را مرجع صدور مجوز آژانس‌های گردشگری بند الف می‌داند، نه وزارت گردشگری.

رئیس سازمان هواپیمایی: صدور مجوز بند الف را به وزارت گردشگری نمی‌دهیم فقط با آنها همکاری می‌کنیم

علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در نیمه بهمن ماه سال درباره مصوبه سال گذشته هیأت مقررات زدایی وزارت اقتصاد مبنی بر واگذاری صدور مجوز آژانس‌های بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: ما در سازمان هواپیمایی آمادگی داریم تا با سازمان گردشگری هماهنگ شده و کار صدور مجوز را با همکاری آنها انجام دهیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: قرار نیست فرایند صدور مجوز به سازمان گردشگری واگذار شود بلکه سازمان هواپیمایی آن را در اختیار خواهد داشت و اجرای آن با هماهنگی سازمان گردشگری خواهد بود.

معاون وزیر گردشگری: پنجره واحد صدور مجوز دفاتر خدمات گردشگری ایجاد می‌شود

اواخر هفته گذشته (۸ مرداد) ولی الله تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی اعلام کرد: نظر به اینکه برای فعالیت یک دفتر خدمات مسافرتی سه بند، شامل صدور مجوز فعالیت یا بند ب، صدور بلیت یا بند الف و صدور مجوز فعالیت تورهای زیارتی یا بند پ از سه ارگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان هواپیمایی و سازمان حج و زیارت مورد نیاز است، لذا تصمیم بر آن شد تا به منظور تسهیلگری و تسریع در صدور مجوزهای مورد نیاز، موضوع ادغام مجوزها در هیئت مقررات‌زدایی کسب و کارهای گردشگری که ذیل وزارت اقتصاد و دارایی فعال است؛ مطرح و مصوب شد با تعریف پنجره واحد خدمات، مرجع اصلی صدور مجوزهای لازم برای فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپرده شود.

هیئت وزیران ناجی سازمان هواپیمایی می‌شود؟

هر چند که پنجره واحد به معنی حذف هیچیک از سه دستگاه مذکور برای صدور مجوزهاست، اما استفاده از کلمه «ادغام» مجوزها از سوی معاون وزیر گردشگری، می‌تواند به این معنی باشد که دو دستگاه دیگر از جمله سازمان هواپیمایی کشوری، باید ذیل فعالیت وزارت خانه مذکور نسبت به صدور مجوزها اقدام کرده و دیگر نمی‌تواند رأسا این فعالیت را انجام دهد.

به خصوص که تیموری معاون وزیر گردشگری از پیشنهاد این وزارت خانه برای اصلاح «آئین نامه اجرایی قانون نظارت بر تأسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی‌جهانگردی و زیارتی مصوب ۲۷ خرداد ۱۳۸۰ هیئت وزیران» به هیئت دولت خبر داده است که در صورت تصویب آن در دولت، سازمان هواپیمایی عملاً از زنجیره صدور مجوز آژانس‌های گردشگری حذف شده یا نهایتاً به دستگاهی که بخشی از استعلامات را پاسخ می‌دهد، تبدیل خواهد شد.

هشدار نسبت به بازگشت بازار زیرزمینی خرید و فروش مجوز بند الف

در حالی که سازمان هواپیمایی کشوری توانسته به خوبی بازار زیرزمینی خرید و فروش مجوز بند الف دفاتر خدمات گردشگری را که در دهه ۸۰، از گرمای مطبوعی برای دلالان برخوردار باشد را با صدور حداکثر یک ماهه صدور مجوز در صورت ارائه مدارک، جمع کند، اما اگر درخواست وزارت گردشگری برای انتقال مرجع صدور این مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری به وزارت گردشگری در هیئت وزیران به تصویب برسد، با توجه به اینکه این وزارت خانه ممکن است در چرخه جدیدی از انواع مجوزهای با ارزش بیفتد، نتواند چابکی و سرعت سازمان هواپیمایی کشوری در صدور مجوزها را داشته یا حتی به بهانه اینکه برای این کسب و کار، درخواست‌های زیادی وجود دارد یا بازار آن اشباع شده، جلوی صدور مجوزهای جدید را بگیرد.

اقدامی که می‌تواند بار دیگر فروش مجوزهای فروش بلیت هواپیما (بند الف) را به بازارهای زیرزمینی و بازی‌های قیمت گذاری دلالان برای این مجوزها برگرداند.

رئیس انجمن دفاتر گردشگری: قیمت مجوز بند الف

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری درباره صدور مجوز بند الف از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: در حال حاضر سازمان هواپیمایی به صورت بی رویه مجوز داده و هر فردی که تقاضا کند، مجوز لازم را صادر می‌کند.

وی افزود: این اقدام سبب شده تا دیگر خبری از خرید و فروش مجوز بند الف نبوده و سازمان هواپیمایی کشوری نیز حداکثر تا یک ماه مجوزهای مربوطه را صادر می‌کند. حتی اگر کسی بخواهد مجوز لازم را خریداری کند، زمان بیشتری می‌برد.

رئیس انجمن دفاتر خدمات گردشگری گفت: از سوی دیگر با توجه به کاهش تقاضای سفر به دلیل کرونا و نیز اقدامات برخی ایرلاین‌ها، دیگر راه اندازی کسب و کار دفاتر خدمات گردشگری به صرفه نیست. به گونه‌ای که بسیاری از دفاتر گردشگری در حال تعطیلی هستند و هیچ مشتری ای ندارند.

رفیعی با بیان اینکه در سال‌های گذشته خرید و فروش مجوز دفاتر بند الف رایج بود، گفت: یکی از دلایل آن، عدم توسعه آژانس‌های اینترنتی فروش بلیت بود؛ دیگر اینکه این شغل، کسب و کاری لوکس محسوب می‌شد به همین دلیل برخی تلاش می‌کردند تا آژانس‌های گردشگری راه اندازی کنند تا به وسیله آن بتوانند به ارتباطاتی با سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و اجرایی دست یافته و تورهای گردشگری داخلی و خارجی ایجاد کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر تنها بند الف هیچ درآمدی برای دفاتر گردشگری ندارد، گفت: درآمد دفاتر عمدتاً از بند ب و برگزاری تورهای گردشگری است و مجوز بند الف صرفاً به امکان فروش بلیت برای اجرای تورها کمک می‌کند.

مظنه قیمت مجوز بند الف آژانس‌های پُرمشتری: ۵۰۰ میلیون تومان

رفیعی در خصوص مظنه قیمت مجوز بند الف گفت: اولاً خرید و فروش مجوز قانونی نیست ثانیاً در حال حاضر بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای مجوز بند الف آژانس‌های مشهور و «پُرتقاضای خرید بلیت یا تور»، پیشنهاد فروش وجود دارد اما پروسه تغییر نام به خریدار، بسیار سخت است.

به گفته این فعال صنفی گردشگری، مجوزهای بند الف را یا به نام افراد می‌دهند که کمتر از ۵ درصد است و یا اینکه به نام شرکت‌های خدمات گردشگری می‌دهند که بیش از ۹۵ درصد مجوزهای صادر شده به اسم شرکت است.

شرایط خرید و فروش نمایندگی ایرلاین‌های خارجی در ایران

وی درباره خرید و فروش مجوز نمایندگی ایرلاین‌های خارجی گفت: اکثر ایرلاین‌های خارجی در ایران شخصاً نمایندگی دارند ولی تعدادی از ایرلاین‌ها، نمایندگی خود در ایران را به یک آژانس می‌دهند و با او قرارداد امضا می‌کند که این مجوز هم قابل خرید و فروش نیست.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 126614
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا