مشکل صدور سیمکارت برای اتباع خارجی حل می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حدود دو هفته قبل «فرشته حسینی» بازیگر افغانستانی سینمای ایران در واکنش به ثبت نشدن سیمکارت برای مادرش، پستی را در اینستاگرام خود منتشر کرد.


پس از انتشار این خبر، وزیر ارتباطات موضوع را پیگیری و به روال معمول آن را در صفحه خود به اشتراک گذاشت. «محمدجواد آذری جهرمی» در پست اینستاگرامی خود اعلام کرد: موضوع را بررسی کردم؛ هیچ محدودیتی برای واگذاری سیم‌کارت به مهاجرینی که دارای مدارک اقامتی معتبر باشند، وجود ندارد. برای واگذاری سیم‌کارت به مادر این بازیگر، هیچ استعلامی از سامانه احراز هویت سازمان تنظیم مقررات نشده است.

آذری جهرمی افزوده است، این بدان معناست که «دفتر خدمات ارتباطی، از وظایف خود تخطی کرده که به او گفته‌اند سیم‌کارت به شما نمی‌دهند تا چند تومان پول بیشتر بگیرند و نقره داغش کنند. انصافا، بی‌وجدانی است.» به سازمان تنظیم مقررات دستور دادم که اولا دفتر متخلف شناسایی، برخورد قانونی با ایشان، به عمل آید. در سامانه ۱۹۵ هم امکان ثبت شکایات اتباع سایر کشورها از دفاتر خدماتی فراهم آید.»

پس از این صحبت‌ها و اخباری که در حوزه صدور سیمکارت به اتباع خارجی مطرح شد، افراد برای دریافت سیمکارت به دفاتر پیشخوان مراجعه کردند و از این رفت‌وآمدها فیلمی منتشر شد که نشان می‌دهد این مشکل هنوز به‌طور قطعی حل نشده است. با «حسین فلاح جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره ساز و کار صدور سیمکارت و چرایی خودداری دفاتر پیشخوان از صدور کارت گفت‌وگو کرده که در ادامه می خوانید.

مشکل اصلی برای صدور سیمکارت برای افغانستانی‌ها چه بود و از چه زمانی آغاز شد؟

اصلی‌ترین موضوعی که برای صدور سیمکارت باید توسط دفاتر پیشخوان موردبررسی قرار بگیرد، احزار هویت است. این مسئله برای اتباع داخلی و خارجی یکسان است. احراز هویت اتباع داخلی از طریق ثبت‌احوال استعلام می‌شود اما اتباع خارجی چند روش دارند.

کسانی که قصد دارند بر اساس گذرنامه سیمکارت دریافت کنند، باید از طریق نیروی انتظامی استعلام شوند و عده‌ای دیگر مانند برادران و خواهران افغانستانی ما یک راه‌های شناسایی به نام کد آمایش دارند که از یک سامانه پژواک استعلام می‌شود.

پس مشکل اصلی احراز هویت است که انجام نمی‌شود؟

بررسی‌های ما نشان می‌دهد که الآن وضعیت بهتر شده اما مشکل اصلی این است که زمان استعلام، سامانه پژواک دچار مشکل می‌شود؛ اما این تمام دلیل نیست. دفاتر هم این موضوع را دستاویزی قرار داده‌اند تا کاری که وظیفه‌شان است را انجام ندهند. خیلی‌ها در پاسخ به مشتری می‌گویند نمی‌توانیم وارد سایت شویم، این در حالی است که پس از بررسی مشخص می‌شود آن‌ها هیچ استعلامی انجام نداده‌اند.

چرا این کار را انجام نمی‌دهند؟ بالاخره این شغل‌شان است و بابت همین خدمات پول دریافت می‌کنند؟

بله در حقیقت به این شکل است، اما زمانی که فرد نتواند با کد خودش سیمکارت بگیرد، احتمال دارد برخی از دفاتر بتوانند سیم‌کارت غیرمجازی که به اسم دیگران فعال‌شده را به آن‌ها گران‌تر بفروشند. این کار امکان‌پذیر است و تخلفات این حوزه در حال بررسی است.

ثبت شکایات در سامانه ۱۹۵ به چه صورت است، دراین‌باره شکایتی به ثبت رسیده است؟

بله شکایت‌ها در حال ثبت و بررسی است. البته با انتشار این خبر متوجه شدیم سامانه ما نیز دارای مشکلی است که باید آن را برطرف کنیم. زمانی که اشخاص شکایت خود را در سامانه ۱۹۵ به ثبت می‌رسانند باید شماره سیمکارتی را بدهند که به‌واسطه آن رمز یک‌بار مصرف برای‌شان ارسال شود. به همین دلیل فردی که سیم‌کارت ندارد عملاً نمی‌تواند در این سامانه شکایتی را به ثبت برساند. در حال برطرف کردن باگ سامانه هستیم تا اتباع در صورت تخلف دفاتر پیشخوان یا مشکلات مربوط به صدور سیمکارت، بتوانند آن را ثبت کنند.

اقدامات دیگری که در این زمینه انجام‌شده، چیست؟

اپراتور ایرانسل در بسیاری از دفاتر سرویس خود را به اتباع نمی‌داد، به آن‌ها تذکر دادیم تا دوباره سرویس خود را فعال کنند که ظرف همین چند روز خدمت‌رسانی و ارائه سرویس بهتر شده است. به سامانه استعلام پژواک هم اعلام کردیم که اگر مشکل احراز هویت‌شان به دلیل کمبود ظرفیت و زیرساخت است، به ما اعلام کند تا امکانات لازم را در اختیارشان قرار بدهیم.

دفاتر پیشخوان می‌گویند تا سال گذشته چنین مشکلی وجود نداشته و مدتی است که نمی‌توانند سیمکارتی به نام اتباع خارجی ثبت کنند؟

در گذشته شاید به هر دلیلی آن‌ها استعلام را انجام نمی‌دادند، از زمانی که استعلام و احراز هویت از طریق سامانه تعریف‌شده، این مشکلات کمی بیشتر شده است. البته حتماً این موارد را حل خواهیم کرد تا اتباع نیز بتوانند بر اساس مصوبات تنظیم مقررات تا سه سیمکارت به نام خودشان ثبت و دریافت کنند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 154106
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا