بحران کرونا، فرصتی برایش احیای صنعت گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این دسته از کارشناسان در واقع بیم آن دارند که با کند شدن روند جهانی‌سازی و کاهش سطح همکاری‌های بین‌المللی که محرک اصلی حوزه گردشگری است تجارت در این حوزه به مخاطره بیفتد.از این گذشته اگر با بروز هر بحران تصمیم ما به جای مقابله، عقب‌نشینی باشد آینده روشنی برای صنعت گردشگری وجود نخواهد داشت.


سازمان جهانی جهانگردی سازمان ملل متحد برای عبور از وضعیت فعلی یک پیام روشن دارد: ما باید اطمینان خاطر را به صنعت گردشگری بازگردانیم و همبستگی را در این حوزه بالا ببریم.

دستورالعمل جدید سازمان جهانی گردشگری

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد به تازگی دستورالعمل‌های جدیدی را برای شروع فعالیت‌های حوزه گردشگری اعلام کرده است. جالب آنکه این شیوه اتخاذ شده مورد تایید چندین آژانس کلیدی و اثرگذار در سازمان ملل متحد نیز قرار گرفته است.

واقعیت این است که راه‌اندازی مجدد صنعت گردشگری از اهمیت مضاعفی برخوردار است چرا که در صورت تداوم محدودیت‌های فعلی، تخمین‌های صورت گرفته حاکی از کاهش افت ۸۰ درصدی درآمدها در این حوزه در آینده نزدیک است.

اگر این اتفاق حادث شود تعداد سفرها به کمتر از ۸۰۰ میلیون می‌رسد و در نتیجه آن ۱۲۰ میلیون شغل مرتبط با گردشگری در معرض خطر قرار گرفته و چیزی حدود یک تریلیون دلار از حجم صادرات جهانی کاسته خواهد شد.

سوال اساسی اینجاست که جهان چگونه می‌تواند از بروز یک حادثه قریب‌الوقوع اینچنینی جلوگیری کند.

تنها راهکار اساسی برای خروج از این بحران، داشتن اعتماد به نفس و تلاش برای ارائه راهکار مناسب جهت خروج از این وضعیت است.

برای مقابله و جلوگیری از بروز  ورشکستگی در حوزه گردشگری و حفظ مشاغل این حوزه در شرایط فعلی چاره‌ای جز تزریق نقدینگی و تامین اعتبارات وجود ندارد. جهت بازگرداندن اعتماد از دست رفته به حوزه گردشگری اما باید راهکاری ظریف‌تر و دقیق‌تری را مدنظر قرار دهیم.

نقش تعیین‌کننده فناوری در خروج از بحران

در میان تمام راهکارهایی که برای خروج صنعت گردشگری از بحران مطرح می‌شود فناوری می‌تواند عاملی تعیین‌کننده و کلیدی باشد.

در یک نگاه کلی دستورات جهانشمول سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد می‌تواند شروعی مناسب برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته به صنعت گردشگری باشد. دستورالعمل‌های مطرح شده توسط این سازمان جهانی امکان انجام یک سفر ایمن و بدون ترس از خطر ابتلا به ویروس کرونا را به وجود می‌آورد. رویکرد ارائه‌شده همچنین می‌تواند تغییر و تحولی جدید و دائمی در پروتکل‌های بهداشتی شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کند.

در حال حاضر فناوری‌هایی در حال ساخت هستند که به کمک آنها دولت‌ها بتوانند از طریق دیتابیس‌های خود امکان بررسی مبتلا بودن افراد به ویروس کرونا را داشته باشند و در صورتی که فرد به این بیماری مبتلا باشد می‌توانند مانع سفر کردن و استفاده از خطوط پروازی توسط فرد مبتلا به کرونا شوند.

اتخاذ رویکردهای فناورانه برای کنترل شیوع کرونا احتمالا باعث می‌شود که به زودی مرزهای کشورها به روی یکدیگر باز و بار دیگر امکان سفر فراهم شود.

اگرچه فناوری‌های تشخیص و کاهش ریسک شیوع کرونا در حال پیشرفت چشمگیری است اما در نهایت این دولت‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند از این فناوری‌ها استفاده کنند و یا آنها را نادیده بگیرند.

برای شناخت و تشخیص افراد مبتلا به کرونا به هر روی لازم است از سویی مردم لزوم استفاده کردن از برنامه‌های ردیاب را در گوشی‌های خود بپذیرند و از سوی دیگر سازمان بهداشت جهانی هم اطلاعات جهانی خود را در اختیار گردانندگان اپ‌های مربوطه قرار دهد در آخر مردم هم باید اطمینان پیدا کنند که حریم خصوصی آنها رعایت می‌شود. همچنین تعهد جدی دولت‌ها به مشارکت بین‌المللی نیز می‌تواند در این مسیر بسیار بااهمیت و راهگشا باشد.

اهمیت مشارکت دولت و بخش خصوصی

نکته بااهمیت دیگر برای بازگرداندن صنعت گردشگری به دوران پیش از کرونا مشارکت دولت و بخش خصوصی برای پرداخت بدهی‌های به وجود آمده در این حوزه است.

در واقع فعالان حوزه کارآفرینی و دولت باید با مشارکت و سرمایه‌گذاری روی طرح‌های مشترک امکان برون‌رفت صنعت گردشگری از بحران کرونا را فراهم کنند.

اینکه دولت‌ها تصمیم بگیرند از گردشگری در کشورشان حمایت و پشتیبانی کنند تا حدود زیادی به سیاست‌ها و خط‌مشی‌های آنها بستگی دارد و هیچ سازمانی از جمله سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد نمی‌تواند آنها را ملزم به کمک به صنعت گردشگری کند.

در نتیجه باید دید که آیا دولت‌ها حاضر هستند سرمایه‌های هنگفت خود را از صنایع مختلفی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده خارج کنند و لااقل اندکی از این سرمایه‌هایشان را به احیای صنعت گردشگری خود اختصاص دهند و یا در بر پاشنه دیگری خواهد چرخید.

از سوی دیگر توجه به استفاده از فناوری‌های نوین و عبور از موانع این حوزه باید وجود داشته باشد تا امکان انجام سفر ایمن و اطمینان خاطر دادن به گردشگران و مردم فراهم شود.

طبیعی است تا زمانی که امکان انجام یک سفر امن و با ریسک پایین ابتلا به ویروس کرونا وجود نداشته باشد تمایل جهانی برای سفر افزایش نخواهد یافت.

نباید فراموش کنیم که جدا از جنبه‌های تراژیک بحران‌های بزرگ، همواره باید این بحران‌ها را به عنوان فرصتی ویژه برای ایجاد تغییر و تحول و بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده در نظر گرفت. در واقع این ما هستیم که هنگام اتفاق افتادن بحران‌های جهانی مثل آنچه امروز به واسطه شیوع کرونا حادث شده باید تصمیم بگیریم که در مقابل آنها عقب‌نشینی کنیم و یا با تلاش مضاعف حرکت خود را به سمت بهبود وضعیت و ارائه راهکارهای مفید و اثربخش معطوف کنیم.

کرونا از تهدید تا فرصت

می‌توان گفت که بروز بحران کرونا می‌تواند در حکم شرایط تحمیلی باشد که در صورت عملکرد مناسب دولت‌ها و فعالان حوزه گردشگری تبدیل به فرصتی ویژه برای ارتقای این حوزه و خدمات آن شود.

استفاده از فناوری‌های ترکیبی جدید، همکاری متقابل دولت‌ها در مرزها، سرمایه‌گذاری دولت‌ها و کارآفرینان در حوزه گردشگری، اتخاذ رویکرد بین‌المللی‌گرایی و موارد اینچنینی همه از جمله عواملی هستند که می‌توانند در کنار هم کلید خروج جهان از وضعیت بحرانی فعلی در حوزه گردشگری را فراهم کنند.

سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد بر این نظر است که توجه به موارد ذکر شده و تلاش برای خروج عرصه گردشگری از بحران پیامدهای مفید بسیاری برای نسل‌های آتی خواهد داشت  و به همین علت باید برای حرکت به سمت آینده‌ای روشن‌تر در این مسیر حرکت کنیم.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 121474
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا