وعده بی‌نتیجه احیای چغازنبیل

به گزارش جهان صنعت نیوز: این اثر تاریخی به عنوان یکی از معدود آثاری در ایران شناخته می شود که در فهرست آثار یونسکو ثبت شده است. دکتر مهدی محسنیان راد در کتاب ایران در چهار کهکشان ارتباطی چغازنبیل را مبعدی با کاربری نیایشگاهی دانسته که هر ساله مراسمی مذهبی در آن برگزار می شده است و از اقصی نقاط ایران برای زیارت به این معبد می آمدند.

طراحی و ساخت این نیایشگاه در ۵طبقه مجزا نشان از دقت و هنر تمدن عیلامی دارد و هر عاشق میراث فرهنگی را به وجد می آورد.

ساخت بزرگترین تصفیه خانه آب دنیای باستان در جواز چغازنبیل و قرار گرفتن معابد زیرزمینی الهه های عیلامی، جایگاهی شاخص به این اثر تاریخی واقع شده در نزدیکی شهر شوش داده است.

باوجود این اهمیت تاریخی و ثبت شدن مجموعه چغازنبیل در فهرست یونسکو اما وضعیت ارایه خدمات گردشگری و حفاظت از این معبد مطلوب نیست.

زیرزمین های اطراف بنای معبد که برای الهه های عیلامی بنا شده اند به دلیل نبود سازوکاری برای جلوگیری از نفوذ باران، دچار ریزش هایی شده اند.

در سال های اخیر وضعیت چغازنبیل مطلوب نبوده است و به دلیل ساخت کارخانه در اطراف این مکان تاریخی خطر خارج شدن این بنای باستانی از فهرست آثار یونسکو مطرح شده است.

افزون بر این تعداد کم راهنمایان گردشگری مستقر در مجموعه چغازنبیل و اطلاع رسانی ضعیف در خصوص تاریخچه این بنا سبب شده که این اثر شگرف تاریخی برای خیلی از مردم خودمان هم ناشناخته باقی بماند و بازدیدکنندگان در هنگام بازدید از این اثر صرفا ظاهر و سطح بنا را مشاهده کنند.

همچنین انجام نگرفتن پژوهش های عمیق و با پایه های دقیق علمی باعث شده که پرسش های بی پاسخ زیادی در خصوص گذشته و تاریخ زیگورات چغازنبیل وجود داشته باشد.

پیش از این “فرهاد عزیزی” مدیر کل پایگاه های میراث فرهنگی ضمن قبول این نقد که وضعیت ارایه خدمات گردشگری در محوطه چغازنبیل مناسب نیست به خبرنگار جهان صنعت گفته بود که وزارت میراث فرهنگی قصد دارد جهت توسعه گردشگری منطقه منحصر به فرد شمال خوزستان، سه اثر جهانی چغازنبیل، شوش و شوشتر را به عنوان مثلث طلایی میراث جهانی خوزستان در نظر بگیرد و با همکاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی به خصوص شرکت های تعاونی ایتالیایی طرح توسعه گردشگری مثلث طلایی را کلید بزند.

با وجود گذشت حدود یک سال از مطرح شدن این وعده اما وعده مطرح شده محقق نشده و مدیر سابق نیز حالا دیگر جای خود را به دیگری داده است.

نگاهی به وضعیت مدیریت و عملکرد در وزارت میراث فرهنگی در یک سال اخیر گویای آن است که تلاش اثر بخشی برای تحقق وعده های مطرح شده صورت نگرفته است و وزارتخانه حتی نتوانسته طرح خود برای احیای مثل طلایی چغازنبیل را عملی کند.

برای عبور از وضعیت فعلی و احیای چغازنبیل و سایر میراث گرانبهای تاریخی در شمال استان خوزستان، لازم است که وزارتخانه با ارایه طرحی مدون و با تعهد به اجرای آن، میراث جهانی ایرانیان را حفاظت و نگهداری کرده و به دنیا معرفی کند.

 

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 309751
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا