به گزارش جهان صنعت نیوز:  بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی جهان اکنون در حالی به فعالیتش ادامه می‌دهد که جنبه‌های بصری و تعاملی اینترنت روز‌به‌روز در حال گسترش است و کاربران تمایل دارند بدون طی‌کردن مراحل مختلف و در یک گام، به پاسخ پرسش‌های مدنظر خود دست یابند. حال موتور جست‌وجو در چنین دنیایی به چه معنا است؟ شاید در آینده‌ای نزدیک، «گوگل» تفاوت چندانی با نسخه کنونی آن نداشته باشد؛ اما تغییرات روی این موتور جست‌وجو از قبل آغاز شده است.

«گوگل» در رویداد اخیرش موسوم به ۲۲ Search On مجموعه‌ای از راهکارهای جدید را برای کاربران اینترنت به‌نمایش گذاشت. اکثر این روش‌ها روند چند سال اخیر این شرکت، یعنی تلاش به‌منظور یافتن راه‌های طبیعی‌تر و بصری‌تر برای افراد برای واردکردن عبارت‌های جست‌وجو و دریافت نتایج مرتبط با آنها را ادامه می‌دهند. اکنون می‌توانید به‌جای تایپ مجموعه کامل کلمات کلیدی در نوار جست‌وجوی «گوگل»، با عکس‌گرفتن یا با میکروفون گوشی‌ خود این کار را انجام دهید. این شرکت همچنان به دنبال راهکارهای دیگری است که با استفاده از آنها حتی بدون نیاز به سوال‌کردن، نتایجی که امکان دارد برایتان اهمیت داشته باشند را ارائه خواهد کرد.

تلاش‌های «گوگل» برای بازتعریف جست‌وجو بسیار جالب به‌نظر می‌رسد. به عنوان مثال، تصور کنید بخشی شبیه به TikTok For You در «گوگل» چگونه خواهد بود؟ تیم جست‌وجوی این شرکت هنوز دقیقا درباره این ویژگی تصمیم‌ نگرفته است؛ اما روی آن کار می‌کند. اکنون به‌نظر می‌رسد که در iOS، پاسخ‌ها در صفحه اصلی برنامه «گوگل» نمایش داده می‌شوند و اینجاست که بسیاری از قابلیت‌های جدید این پلتفرم کارایی واقعی خود را نشان می‌دهند و بسیاری از کاربران در حال ‌حاضر با روش‌های جدید با «گوگل» تعامل برقرار می‌کنند. مدیران «گوگل» در مصاحبه‌هایشان بارها اعلام کرده‌اند که در حال بازتعریف جست‌وجو هستند. «پرابهاکار راغاوان» معاون مسوول «گوگل» می‌گوید: اگر قوانین را مدنظر قرار دهید و سوالات خود را به‌درستی تنظیم کنید، پاسخ‌های شگفت‌انگیزی به نیازهای شما خواهیم داد. بخش جست‌وجو به‌‌لطف فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و بینایی کامپیوتری، پیشرفت‌های شگرفی کرده و اکنون در حال تغییر است.

این پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتری همان چیزی است که سرویس‌هایی مثل گوگل Lens و قابلیت جدید جست‌وجوی چندگانه (MultiSearch) را تقویت می‌کند و می‌توانید با آن و از طریق عکس جست‌وجو کنید و سپس آن را به جست‌وجوی متنی تغییر دهید. قابلیت جست‌وجوی چندگانه از چند ماه قبل در دسترس تعداد محدودی از کاربران قرار گرفت و اکنون در سراسر جهان در اختیار کاربران قرار دارد. فهرست کلاسیک پیوندهای «گوگل» نیز در حال تغییر است و هنگام جست‌وجو در برخی از موضوعات، موزاییکی از تصاویر و ابزارک‌های اطلاعاتی جایگزین نتایج استاندارد می‌شوند. همچنین، این شرکت نمای فراگیر را در سرویس نقشه‌های خود گسترش می‌دهد تا قبل از سفر به مکانی خاص، نمای بصری آن را مشاهده کنید. در واقع، ورودی‌ها و خروجی‌های «گوگل» در طول زمان چندوجهی می‌شوند. علاوه‌براین، تغییرات بزرگی برای بخش اعلان‌های موتور جست‌وجوی «گوگل» در راه است. «راغاوان» می‌گوید قوانین ما روی این ایده تمرکز دارند که همیشه پاسخی درست برای پرسش‌ها وجود دارد و تنها کاری که باید انجام دهید، این است که درخواست خود را به‌درستی به «گوگل» ارائه دهید. این موتور جست‌وجو به‌طور فزاینده‌ای این ایده را پذیرفته است که جست‌وجو سیستم پرسش ‌و پاسخ نیست و در واقع، سیستمی برای اکتشاف و تلاش برای یادگیری مواردی است که هیچ پاسخ واضحی برایشان وجود ندارد. این امر باعث تغییر انتظارات کاربران از «گوگل» و مسوولیت این شرکت خواهد شد.

«لیز رید»، معاون نظارت بر محصولات جست‌وجوی «گوگل»، می‌گوید که مردم از مدتی قبل و با استفاده از روش‌های غیرمستقیم از قابلیت‌های جدید این موتور جست‌وجو استفاده می‌کنند. البته باید گفت که در حال ‌حاضر بیشتر مردم برای یافتن پاسخ پرسش‌ها یا پیوندی خاص، به این پلتفرم مراجعه می‌کنند. کلماتی مثل «فیس‌بوک» و وضعیت آب‌وهوا ازجمله عبارت‌های محبوب جست‌وجوشده در «گوگل» هستند. با وجود این، عده دیگری از کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصولی که قصد دارند بخرند، از این سرویس استفاده می‌کنند. رید دراین‌باره گفت: «گاهی مردم میان نتایج مختلفی که «گوگل» ارائه می‌دهد، سرگردان می‌شوند.» به‌گفته «راغوان»، عده‌ای از کاربران هدف مشخصی برای استفاده از «گوگل» ندارند. این افراد اصطلاحی را شنیده‌اند که با‌ آن آشنایی ندارند یا دوست آنها از مکانی صحبت کرده است که شاید برایشان جالب به‌نظر می‌رسد یا امکان دارد به دنبال کسب اطلاعات درباره خواننده‌ای معروف باشند. این دسته از کاربران حتی «تیک‌تاک» را موتور جست‌وجوی شگفت‌انگیز تصور می‌کنند. وی می‌گوید: کاربران جوان اینترنت را به روشی بصری‌تر تجربه می‌کنند. خوراک خبری برنامه «گوگل» یا ناحیه کناری صفحه اصلی گوشی‌های اندرویدی شما که جدیدترین خبرهای دلخواه‌تان را نشان می‌دهند، درحال‌حاضر محبوبیت بسیاری میان کاربران دارند و غول جست‌وجوی اینترنت در تلاش است تا بخشی از این انرژی را به مهم‌ترین محصول خود تزریق کند.

«ورج» می‌نویسد: یکی از راهکارهای «گوگل»، دیدگاه جدید این شرکت درباره تکمیل خودکار نوار جست‌وجو است. کاربران در نسخه نمایشی که رید ارائه داد، عبارت بهترین را تایپ می‌کنند و سپس چند پیشنهاد در پایین آن ظاهر خواهد شد. علاوه‌براین، دکمه‌های لمس‌شدنی به نتایج جست‌وجو اضافه خواهند شد. در این شرایط، «گوگل» احتمالا بهترین خرید، بهترین فیلم، بهترین رستوران و… را به کاربر پیشنهاد خواهد کرد.

اگر کاربر به تایپ ‌کردن ادامه دهد و به عنوان مثال بهترین شهرهای مکزیک را جست‌وجو کند، پیشنهادهایی مثل بهترین شهرهای مکزیک برای مهاجران و… را مشاهده خواهد کرد. «رید» می‌گوید برخی مواقع هدف از ارائه پیشنهادها، کمک به کاربر برای ارائه بهترین درخواست و دریافت بهترین نتیجه مرتبط با آن است. در مواقع دیگر امکان دارد این ویژگی جست‌وجوی کاربر را به موضوعات فرعی دیگری گسترش دهد. در هر دو حالت، هوش مصنوعی «گوگل» این امکان را فراهم می‌کند که به‌سادگی و با تایپ چند کلمه، عبارت کامل مدنظر کاربر را پیش‌بینی کند. در واقع، هوش مصنوعی محتوا و زمینه جست‌وجوی افراد را درک می‌کند.

هنگامی ‌که در صفحه نتایج قرار گرفتید، «گوگل» از فهرست رتبه‌بندی‌شده پیوندها بیشتر فاصله می‌گیرد و تلاش می‌کند به ابزاری برای گسترش دید کاربر تبدیل شود. «رید» می‌گوید: «اگر از نظر مفهومی به رتبه‌بندی ما فکر کنید، هرچه نتایج جست‌وجو را بیشتر به ‌سمت پایین پیمایش کنید، ارتباط آنها با عبارت جست‌وجوشده کمتر خواهد شد. بدین‌ترتیب، وقتی به نتایج پایین‌تر مراجعه کنید، احتمالا با مواردی مواجه خواهید شد که ارتباط کمتری با جست‌وجوی شما دارند و گاه با نتایج اولیه تفاوت خواهند داشت. علاوه‌براین، امکان دارد در پایین صفحه نتایج، مجموعه‌هایی از نتیجه‌های یافت‌شده برای جست‌وجوهای مرتبط با موضوع مدنظرتان نمایش داده شوند.»