به گزارش جهان صنعت نیوز: عوامل زیادی دست‌به‌دست هم داد تا ابعاد بازار موبایل چین کوچک‌تر شود. تحلیلگران یکی از این عوامل را سیاست کووید صفر چین می‌دانند که با سختگیری زیاد در تلاش است ویروس کرونا را در این کشور ریشه‌کن کند. این سیاست باعث شد تقاضا برای گوشی‌های هوشمند به‌شدت کاهش یابد. در این ‌میان، مشکل بزرگ‌تر مساله‌ای است که گوشی‌سازان بزرگ چین سال‌ها از آن می‌ترسیدند. انفجار ۱۰ ساله بازار موبایل در چین که نتیجه اضافه ‌شدن خریداران جدید و ارتقای دائمی گوشی‌ها با مدل‌های جدید بود، احتمالا نفس‌های آخرش را می‌کشد.

یک دهه پیش، چین مشتاق بود میزان استفاده مردم از گوشی‌های هوشمند را بسیار بیشتر کند. این کشور بخشی از بودجه دولت را به تأیبی برج‌های مخابراتی ۴G در تقریبا تمامی روستاهای کشور اختصاص داد تا برندهایی مثل «اوپو» و «ویوو» بتوانند دستگاه‌هایی با طراحی جذاب و قابلیت‌های کاربردی را به میلیون‌ها نفر در مناطق روستایی بفروشند؛ افرادی که اکثرشان هرگز تجربه کار با صفحه‌نمایش لمسی را نداشتند. «اپل» و «سامسونگ» و «موتورولا» با دستگاه‌هایی گران‌قیمت سراغ شهرنشینانی رفتند که با فناوری و کاربردهای آن آشنا بودند. گفتنی است دو شرکت آخر به‌دلیل نقص در محصول و اشتباهات بازاریابی و فشارهای ژئوپلیتیکی سریعا از بازی خارج شدند و استراتژی خود را تغییر دادند.

بازار موبایل چین تا حد زیادی اشباع شده است

با حرکت چین به‌سمت فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل ۵G،‌ شرکت‌های فعال در صنعت موبایل فرصت مناسبی دیدند تا بار دیگر خودشان را در بازار چین جا بیندازند. با این ‌حال، تعداد کمی از گوشی‌سازان متوجه مشکلاتی بودند که بازار چین با آنها دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد. یکی از مشکلات اساسی این است که بازار عظیم گوشی‌های هوشمند در چین تا حد زیادی اشباع شده است. چین اکنون ۴/۱ میلیارد نفر جمعیت دارد، ولی آمارها نشان می‌دهد تا پایان سال گذشته میلادی، بیش از ۶/۱ میلیارد گوشی هوشمند در این کشور فعال بوده است. نرخ نفوذ موبایل در چین بسیار بیشتر از میانگین جهانی است و به رقابت شدید در این کشور منتهی شده است. در همین حین، مردم تمایل کمتری به تعویض گوشی دارند چون حس می‌کنند که هر گوشی تا چندین سال می‌تواند جوابگوی نیازهایشان باشد. چرخه عمر گوشی‌های هوشمند در حال طولانی‌تر شدن است و زمانی‌ که اقتصاد در وضعیت مناسبی نباشد،‌ حتی طولانی‌تر هم می‌شود. قیمت خدمات ۵G باعث شده است بسیاری از مردم در چین تصمیم بگیرند همچنان از سرویس‌های اشتراکی ۴G استفاده کنند که برای انجام کارهایشان کافی به‌نظر می‌رسد.

تحلیلگر بلومبرگ می‌گوید مادربزرگ ۹۳ ساله‌اش هر روز چند ساعت از طریق گوشی قدیمی‌ هوآوی‌اش ویدئو نگاه می‌کند. او احتمالا به ‌این ‌زودی‌ها به فکر خرید گوشی جدید نمی‌افتد چون دستگاه فعلی‌اش برای رفع نیازهایش کافی است. «توبی ژو»، تحلیلگر موسسه Canalys، در گزارشی می‌گوید: «مشتریان چینی از هزینه‌ کردن برای گوشی‌های هوشمند خودداری می‌کنند.» برندهای گوشی‌ساز امیدوار بودند تخفیف‌هایی که دو ماه پیش به‌صورت گسترده در فروشگاه‌های آنلاین در نظر گرفته شد، تقاضا را به حالت عادی برگرداند؛ شماری از فروشگاه‌ها در مرکز خرید گوانگ‌ژو تخفیفی حدود ۲۰۰ یوآن (۳۰ دلار) برای گوشی‌ها در نظر گرفته بودند. برخی از فروشندگان در مرکز خرید گوانگ‌ژو گفتند وضعیت فعلی برای فصل تابستان طبیعی است، ولی بقیه فروشندگان اعلام کردند که سال گذشته برای افزایش فروش موبایل برخی از لوازم جانبی را به‌رایگان به خریداران اعطا کرده‌اند، اما فروشندگان امسال مجبور شده‌اند تخفیف در نظر بگیرند. اما حتی همین تخفیف‌ها هم نتوانستند فروش گوشی‌های هوشمند را هم‌سطح سال گذشته کنند. حتی «اپل» که محصولاتی پریمیوم تولید می‌کند، تخفیفی کم‌سابقه برای تمامی گوشی‌های سری آیفون در نظر گرفت تا مشتریان چینی را به خرید دستگاه‌هایش ترغیب کند.

همچنین تحلیلگران می‌گویند ضریب نفوذ درخورتوجه باعث شده است بازار موبایل فضای کمتری برای رشد داشته باشد. موسسه تحقیقاتی هلندی Newzoo می‌گوید تقریبا ۶۶ درصد از جمعیت چین گوشی هوشمند دارند. موضوع مهم دیگر این است که مشتریان در فواصل زمانی طولانی‌تری در مقایسه ‌با قبل سراغ تهیه گوشی جدید می‌روند. یکی از مدیران اجرایی «ویوو» می‌گوید قبلا کاربران هر ۱۶ تا ۱۸ ماه یک بار گوشی خود را عوض می‌کردند، اما این بازه زمانی اکنون به ۳۶ ماه رسیده است.

وضعیت نامطلوب صنعت موبایل در بازار چین

در همین حین، سیاست‌های سختگیرانه چین در مسیر مبارزه با ویروس کرونا به همه کسب‌و‌کارها ضربه زده است. تعطیلی در چین عملکرد خرده‌فروشی‌ها و سیستم لجستیک و در برخی مواقع کارخانه‌های تولیدی را مختل کرد. مدیر یکی از شرکت‌ها که قطعات اولیه گوشی را انبار کرده، می‌گوید او و اعضای شرکت‌اش نگران‌ هستند که تقاضای کم باعث افزایش موجودی قطعات موبایل در انبارها شود. شرکت دیگری که توجه زیادی به انبار قطعات نشان نداده، می‌ترسد که نبود محصولات جدید به کاهش بیشتر سهمش در بازار منتهی شود. هیچ‌کس از این وضعیت خوشحال نیست. بسیاری از تحلیلگران عقیده دارند که تا سال آینده میلادی تقاضا برای موبایل افزایش پیدا می‌کند و این صنعت دوباره جذابیت خود را به‌دست می‌آورد؛ ولی تحلیلگران می‌گویند که دوران طلایی صنعت موبایل در بازار چین احتمالا هرگز بازنمی‌گردد.