جاستین ترودو: تابعیت دوگانه قربانیان چندان مساله‌ای نبوده

جهان صنعت نیوز: جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، می‌گوید تابعیت دوگانه ایرانی-کانادایی شماری از قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک سپاه “چندان مساله‌ای نبوده، چرا که ایران به خواسته‌های خانواده‌های قربانیان احترام می‌گذارد.”

از ۱۷۶ سرنشین هواپیما، ۱۴۷ نفر آنها شهروندان ایرانی بودند که ۶۵ نفرشان تابعیت کشورهای دیگر، اغلب کانادا را داشتند.

آقای ترودو در پاسخ به سوالی که چه قدر آمریکا را در خصوص سقوط هواپیما مسئول می‌داند گفت: “مسئولیت ساقط کردن هواپیمای مسافربری کاملا با ایرانی‌ها است. ما با متحدانمان تلاش‌های بین‌المللی سختی می‌کنیم تا تنش در منطقه را از جانب همه طرفین پایین بیاوریم و به سوی تنش‌زدایی و ثبات در منطقه برویم.”

روز جمعه و کمی پیش از سخنرانی آقای ترودو، محمدجواد ظریف و فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزرای خارجه ایران و کانادا، با یکدیگر در مسقط، پایتخت عمان، دیدار کردند.

فرانسه

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز جمعه گفت دولتش تصمیم گرفته که به خانواده‌های قربانیان کانادایی و کسانی که اقامت دائم این کشور را داشتند ۲۵ هزار دلار کانادا (معادل ۱۹ هزار دلار آمریکا) کمک مالی بدهد.

حق نشر عکسREUTERS
او گفت: “این غرامتی نیست که ما انتظار داریم و باید در زمان مناسب از طرف ایران داده شود، اما این خانواده‌ها الان به کمک احتیاج دارند و ما این مبلغ را در اسرع وقت به آنها می‌پردازیم.”

آقای ترودو تاکید کرد که کانادا خواهان تحقیقات “جامع و معتبر” است.

نخست وزیر کانادا از ایران خواست تا جعبه‌های سیاه هواپیمای ساقط شده را برای بررسی به فرانسه بفرستد.

 

او گفت: “ایران آن سطح دانش فنی و تجهیزات لازم برای بررسی سریع جعبه‌های سیاه آسیب دیده را ندارد. جایی که باید آن جعبه‌های سیاه را فرستاد تا اطلاعات به درستی از آنها و استخراج شود فرانسه است.”

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 83376
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا