ترامپ وضعیت اضطراری ملی علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرد

جهان صنعت نیوز:  ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در نامه‌ای که بامداد امروز چهارشنبه ۲۲ آبان (۱۳ نوامبر) به کنگره ارسال کرد قانون”وضعیت اضطراری ملی” را که یکسال بعد از انقلاب ایران توسط جیمی کارتر، رئیس چمهور سابق آمریکا وضع شده بود را تمدید کرد.

با این فرمان، صدور اسلحه و جنگ افزار به ایران ممنوع شده و واردات نفت ایران به آمریکا نیز متوقف گردیده بود.

این نامه که در وبسایت کاخ سفید منتشر شده آمده است که وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با ایران که در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ (۲۳ آبان ۱۳۵۸) اعلام شده، پس از ۱۴ نوامبر (۲۲ آبان) ۲۰۱۹ نیز ادامه خواهد یافت.

ترامپ در این نامه همچنین تاکید کرده است که ادامه وضعیت اضطراری ملی در ارتباط با ایران ضرورت دارد.

در نامه ترامپ به کنگره همچنین گفته می‌شود که مناسبات آمریکا با ایران هنوز عادی نشده و توافق با ایران در ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ (۲۹ دی ۵۹) که به “توافق الجزایر” معروف شده به قوت خود باقی است.

توافق الجزایر که با میانجیگری کشور الجزایر میان ایران و آمریکا سال ۵۹ امضا شد، به اشغال سفارت آمریکا و به گروگان‌گیری اعضای این سفارت در تهران پایان داد.

قانون وضعیت اضطراری ملی پس از یک سال از اعلام، منقضی می‌شوند مگرآنکه رئیس جمهوری آمریکا در مدت ۹۰ روز پیش از انقضای آن تمدیدش را اعلام کند.

بعد از اعلام شدن این قانون تواسط کارتر روسای جمهوری آمریکا هرساله این قانون را جهت تمدید امضا کرده‌اند.

تنش بین ایران بعد از تصویب این قانون حدود چهار دهه ادامه داشته و این قانون تاکنون ملغی نشده است. جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق آمریکا در آن زمان به وزارت خزانه‌داری این کشور دستور داده بود که تمام دارایی‌های رسمی ایران در آمریکا از جمله حساب ایران را در بانک‌های آمریکایی مسدود کند.

وضعیت اضطراری ملی را می‌توان نخستین تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران دانست.

جیمی کارتر در آن زمان مناسبات دیپلماتیک را قطع و صادرات کالا و محصولات آمریکایی به ایران را هم ممنوع اعلام کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 61316
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا