به گزارش جهان صنعت نیوز:  «مهدی صادقی ‌نیارکی» در نشست بررسی وضعیت زنجیره ارزش صنعت لوازم‌خانگی با حضور «علی آقامحمدی» رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار تدوین نقشه راه برای توسعه صنعت لوازم‌خانگی به عنوان یکی از صنایع پیش‌ران در کشور شد.

وی افزود: سیاست‌گذاری در این نشست‌ها بر توانمندسازی زنجیره‌ها اعم از زنجیره تولید و ارزش متمرکز است.

صادقی‌نیارکی ادامه‌داد: ایجاد همکاری مشترک و تقسیم کار در بخش تشکل‌ها، صنایع پیش‌ران و دستگاه‌های اجرایی، از جمله رویکردهای وزارت صنعت برای توسعه صنعت لوازم خانگی است.

وی با تاکید بر تجمیع تقاضا در کل زنجیره، بیان‌داشت: درصدد هستیم با همکاری صاحب‌نظران صنعت لوازم‌خانگی و با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در این بخش، نقشه‌راه مشخصی برای حداکثرسازی تولید و صادرات در این صنعت تدوین شود.

معاون امور صنایع وزارت صنعت تاکیدکرد: باید مسیر منسجمی طراحی شود و نگاه تامین و لجستیک مشترک در این صنعت شکل بگیرد.

وی افزود: پیش‌تازان این صنعت باید در قالب مجموعه‌ای منسجم، برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه توسعه ساخت داخل، توسعه برند، نوآوری رسوخ فناوری و دانش فنی و غیره طراحی کنند.

صادقی‌نیارکی تصریح‌کرد: «جهش تولید» در انواع لوازم خانگی با رعایت الزام‌ها و استانداردهای مصرف انرژی و زیست‌محیطی، توسعه صادرات برخی لوازم‌خانگی به کشورهای همجوار و توازن و پایداری نسبی زنجیره تامین در این صنعت متناسب با شرایط موجود، از جمله اهدافی است که در این برنامه اجرایی دنبال می‌شود.

وی اظهار داشت: در زنجیره صنعت لوازم‌خانگی، باید پیش‌ران‌ها را تعریف کنیم تا با توجه به توانایی‌هایشان‌ حرکت کنند، همچنین مراکز تحقیق و توسعه در این واحدها ایجاد شود و توسعه یابد و صنایع کوچک‌تر در ذیل آن‌ها اقداماتی براساس منافع جمع انجام دهند.

معاون وزیر صنعت اضافه‌کرد: محدودیت‌های اعمال شده یک فرصت در اختیار ما قرار داد که باید از آن استفاده کنیم و توان خود را بیش از پیش برای حداکثرسازی تولید و صادرات افزایش دهیم.

وی گفت: با تدوین برنامه راهبردی برای این صنعت، همه زنجیره صنعت مورد حمایت قرار خواهد گرفت و قطعه‌سازان و بنگاه‌های کوچک و متوسط در کنار پیشران‌ها رشد خواهند کرد.

آمارهای ۹ ماهه

بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۷۶۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی از ابتدای امسال تا پایان آذرماه و رشد ۵۹.۱ درصدی آن در هم‌سنجی با پارسال است.

در این مدت، کارخانجات داخلی ۹۰۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (تولید ۵۷۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه تلویزیون) رشد ۵۷.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین تولید یخچال و فریزر به عنوان یکی دیگر از اقلام اصلی و پر مصرف لوازم‌خانگی در کشور در این مدت به یک میلیون و ۴۸۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه رسید. تولیدی که در مقایسه با ۹ ماهه ۹۸ رشد ۲۸.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

با این حال، تولید کولر آبی در ۹ ماهه امسال افت ۸.۸ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثبت کرد و به ۷۸۶ هزار و ۱۰۰ دستگاه رسید.