بدون تعامل با دنیا امکان رشد و توسعه وجود ندارد

جهان صنعت نیوز:  علی ربیعی، سخنگوی دولت در کنفرانس خبری خود با اشاره به این که روحانی منکر موجودیت و قانونیت نهاد شورای نگهبان نیست، اظهار داشت: اگر روحانی به مجلس اول اشاره می کند اولا به تکثر این مجلس توجه دارد و ثانیا به حساسیت خود جوش ملت که با وجود نامزدهای رادیکال در آن انتخابات، بدون شورای نگهبان به رجال معتدل و صاحب نامی رای دادند. الان هم با وجود شورای نگهبان این امکان وجود دارد که مردم بتوانند به گزینه های متنوعی رای دهند. کافی است این شورا عمل کند و اصل را بر مشارکت بگذارد.


سخن گوی دولت اضافه کرد: سخنان رییس جمهور در دانشگاه، بازتاب وسیعی در رسانه ها داشت و برغم استقبال گسترده ای که از این مواضع در میان مردم و نخبگان صورت گرفت، معدود افرادی هم مانند همیشه برداشت های خاصی از این اظهارات کردند که براساس همان برداشت ها راه تخریب پیش گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: حال آنکه آن چه رئیس جمهور در چند سخن اخیرشان بدان اشاره کرده و می کنند، بی سابقه نیست و نه تنها پیش از این، چه به صورت علنی و چه غیر علنی در ارکان نظام جمهوری اسلامی بیان شده است.

به گفته ربیعی، در واقع همه نخبگان نظام این را قبول دارند که قانون اساسی ما ظرفیت های بسیاری دارد که همواره می تواند بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند.

وی ادامه داد: فعال سازی قانون اساسی به منظور تحقق اهداف و آرمان های شناخته شده انقلاب برای خدمت هرچه بهتر به این ملت در نسبت اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود، یک حرکت انقلابی و لازم است.

سخنگوی دولت گفت: روحانی در مقام رئیس دولت بارها اعلام کرده است که می توان یک زندگی اقتصادی محدود و کوچک داشت، اما بدون تعامل با جهان امکان استفاده از فرصت های جهان برای رشد و توسعه ملی وجود ندارد. مقصود از تعامل هم، سازش یا تسلیم نیست. روحانی از تعامل سازنده در برابر تقابل سخن گفت.

وی افزود: همین تعامل سازنده بود که در نیویورک سبب شد رئیس جمهور به جای فرار از مذاکره، باب مذاکره سازنده را بگشاید و امریکا را از مدعی مذاکره به متهم مذاکره گریزی بدل سازد.

وی همچنین یادآور شد: دربحث سیاست خارجی هم جمع بندی رئیس جمهوری این است که امریکا بیش از هر زمان دیگری به عقلانیت لازم برای یک دیپلماسی سازنده نزدیک شده است چرا که دریافته است عمر تحریم ها رو به پایان است و فشار حداکثری او علیه ملت ایران شکست خورده است.

از سوی دیگر امریکا به شدت از سوی متحدان خود و جامعه جهانی تحت فشار قرار گرفته است و این موضوع سبب می شود تا همسو با تحرک دیپلماسی ایران، چاره ای جز خاتمه دادن به مذاکره گریزی ندارد.

وی در ادامه این نشست خبری افزود: لایحه شفافیت که گام اول شفافیت اقتصادی است، به مجلس ارسال شده و در گام های بعدی لایحه‌های شفافیت قضایی و سیاسی هم به نحوی که همه تصمیم گیری ها در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت، به مجلس ارائه خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما معتقدیم که مبارزه با فساد مسیری است دراز مدت، همیشگی، ساختار مند ریشه ای و جامعه محور. یکی از شاخص های اصلی مبارزه با فساد افزایش نظارت مدنی است. تجربه نشان می دهد هرگاه مبارزه با فساد کوتاه مدت، هیجانی و سیاست زده صورت گرفته، فساد عمیق تر شده و به لایه های پایینی رسوخ کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 55830
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا