کاهش توان تحلیلگری در بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارشناسان بازار سرمایه مهم‌ترین عامل وضعیت فعلی بازار سرمایه را عدم قدرت تحلیل در بازار به دلیل افزایش ابهامات اقتصادی و سیاسی می‌دانند و بر همین اساس عنوان می‌کنند مادامی که سایه ابهامات برداشته نشود وضعیت بازار همین گونه خواهد بود.

تا قبل از سقوط بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹، یکی از نکاتی که مبنای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در خرید سهام مد نظر قرار می‌گرفت، ارزش جایگزینی شرکت‌ها بود. با وجود رشد قابل توجه املاک و تجهیزات و… در سال‌های اخیر و افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌های بورسی، بازار سرمایه مدت‌هاست به ارزش جایگزینی شرکت‌ها توجهی ندارد؛ موضوعی که احتمالا در صورت تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها و افزایش سرمایه از این محل، از رخوت این بازار می‌کاهد.

کاهش ۵۰ درصدی ارزش بازار شرکت‌های بورسی

محمدعلی احمدزاده‌اصل کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: بازار سرمایه را باید هم در مقایسه با بازارهای موازی و هم در مقایسه با خود این بازار ارزیابی کرد. این بازار در مقایسه با بازارهای موازی، عقب مانده است. تردیدی در ارزندگی بازار سرمایه از منظر تحلیلی وجود ندارد. ارزش بازار اکثر شرکت‌های فعال در این بازار به حدی افت داشته که اگر قرار باشد شرکتی مشابه بسیاری از شرکت‌های این بازار دوباره راه‌اندازی کرد باید ۲ الی ۴ برابر ارزش بازار این شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری شود. وی ادامه داد: مشکل بازار سرمایه ما عدم ارزندگی نیست که اگر این طور بود، ارزش بازار شرکت‌های بورسی، نصف یا حتی یک‌چهارم ارزش جایگزینی این شرکت‌ها نبود! مشکل اینجاست که بازار سرمایه بازاری شفاف است و در برابر بازارهای رقیب که اتفاقا در آنها عدم شفافیت و فرار مالیاتی و پولشویی… راحت‌تر است؛ قرار دارد.

ضمن اینکه بازار سرمایه، دماسنج اقتصاد کشور است و فعلا در اقتصاد ما هم رشد اقتصادی مناسبی مشاهده نمی‌شود و هم فضای مناسبی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی شفاف وجود ندارد. ارتباط ما با اقتصاد جهانی بسیار کمرنگ بوده و پیش‌بینی آینده اقتصادی کشور دشوار شده است. در چنین شرایطی طبیعی است که به جای ورود سرمایه‌ها به بازار سرمایه، شاهد فرار سرمایه‌ها باشیم! این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: ضعف در دفاع از شفافیت در بازارها و همچنین عدم ثبات در سیاستگذاری‌های اقتصادی، باعث شده هر خبر اقتصادی یا سیاسی، اثر منفی بر بازار سرمایه بگذارد و این شرایط سبب اقبال غیرمنطقی بازارهای رقیب و افزایش شکاف طبقاتی شده است. اعتماد عمومی باید به بازار سرمایه بازگردد و وقت آن رسیده که سیاستگذاران در تصمیم‌گیری‌ها، به بازار سرمایه نگاه خاص داشته باشند. ضمن اینکه موضوع برجام باید تعیین تکلیف شود تا در فضایی شفاف و قابل پیش‌بینی، جذابیت‌های بازار سرمایه آشکار شود.

ارزندگی بازار قربانی ابهامات

عبداله رحیم‌لوی دیگر کارشناس بازار سرمایه در این خصوص بیان کرد: در اینکه بازار سرمایه از منظر تحلیلی ارزنده است، شکی وجود ندارد. تعداد نمادهای با P/E حدود ۳ الی ۴ در بازار کم نیست و این اتفاق در بازار سرمایه تقریبا بی‌سابقه است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد حتی در صورت کاهش قیمت‌های جهانی، افزایش نرخ ارز در بازار داخل از افت سودآوری شرکت‌های کامودیتی‌محور جلوگیری خواهد کرد. اما در بازارهای مالی، آینده خرید و فروش می‌شود و شرایط به گونه‌ای است که سرمایه‌گذاران امکان پیش‌بینی P/E فوروارد برای بلند دت را ندارند. وی اضافه کرد: به رغم ارزندگی بسیاری از سهم‌ها، بازار سرمایه از معضل بی‌اعتمادی و کمبود نقدینگی رنج می‌برد و معاملات بسیار کم‌رونق شده است. این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ورود نقدینگی به بازار سرمایه و نیز بازگرداندن اعتماد مردم به این بازار، دو بالی هستند که بازار سرمایه برای حرکت به آنها نیازمند است. وعده‌های محقق‌نشده و اظهارنظرهای غیرکارشناسی در مورد بازار سرمایه در کنار برخی سیاستگذاری‌های نادرست دولت مثل قیمت‌گذاری دستوری، فضای روانی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده و شاید اگر اتفاق خاصی رخ ندهد که پیش‌بینی‌پذیری بازار سرمایه را افزایش دهد، رکود در بازار سرمایه تا زمان انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۲ ادامه داشته باشد. به هر حال دولت با کسری بودجه مواجه است و در صورت تداوم شرایط فعلی، نگرانی‌ها نیز به قوت خود باقی است.

راهکارهای بهبود وضعیت بازار

رحیم‌لوی با اشاره به برخی راهکارهای بهبود وضعیت بازار سرمایه به سنا گفت: اگر اراده‌ای برای بهبود وضعیت بازار سرمایه وجود داشته باشد، حتما راهکارهایی برای خروج این بازار از وضعیت در دسترس خواهد بود. برای مثال کاهش نرخ بهره بین بانکی و همچنین تشدید نظارت بر بانک‌ها برای جلوگیری از پرداخت سود بالاتر از نرخ‌های مصوب به سپرده‌گذاران؛ اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ پرهیز از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی برای صنایع همچون اخذ عوارض صادراتی به محض افزایش مقطعی قیمت‌های جهانی؛ اصلاح سریع دستورالعمل بازارگردانی در بازار سرمایه و… در بهبود وضعیت بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود. با این حال ریسک کسری بودجه دولت کماکان بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در سال‌های قبل همواره بازار سرمایه، پربازده‌ترین بازار در بلندمدت بوده و امیدواریم با شفاف‌تر شدن فضای اقتصاد کشور و کاهش ریسک‌های موجود، باز هم شرایطی فراهم شود که بتوان بازار سرمایه را پربازده‌ترین و مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری معرفی کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 291399
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا