پرداخت تسهیلات تنها با بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام

به گزارش جهان صنعت نیوز: با آنکه بانک مرکزی بانکها را مکلف کرده که از بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام و سپرده گذاری بدون سود برای دریافت تسهیلات خودداری کنند اما بررسی ها نشان می دهد که برخی از شعب بانکی فرآیند بلوکه کردن تسهیلات را به عنوان یکی از شرایط پرداخت تسهیلات در نظر می گیرند. برای مثال شعب بانک سرمایه، اقتصاد نوین و همچنین بانک سپه از جمله بانکهایی هستند که هنوز برای پرداخت وام اقدام به بلوکه کردن بخشی از مبلغ وام متقاضیان می کنند.

در این زمینه مصطفی قمری وفا، سخنگوی بانک مرکزی به ایسنا گفته است: «بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی تصریح کرده است بر اساس مفاد بخشنامه شماره ۳۷۵۵۱۷‌‏/۰۰ مورخ ۲۳‌‏ اسفند سال ۱۴۰۰ موضوع ابلاغ مصوبه جلسه مورخ ۲۱ اسفند سال ۱۴۰۰ هیئت عامل بانک مرکزی، اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی به هر عنوان، قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌‏ ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است».

وی همچنین گفته «چنانچه بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در راستای بخشنامه شماره ۱۰۰۸۳۲‌‏/۹۹ مورخ ۹ تیرماه سال ۱۳۹۹  قبل از اعطای تسهیلات و منوط به توافق قبلی، اقدام به اخذ وثیقه نقدی در قالب سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار از تسهیلات‌گیرنده کرده است، پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده مذکور معادل نرخ سود متناظر با دوره زمانی آن سپرده مشابه سپرده‌هایی که وثیقه تسهیلات نیستند، الزامی است.».

بنا بر تاکید وی، عدم رعایت بخشنامه‌های یادشده، تخلف از سوی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی است و موضوع، مشمول اقدامات نظارتی و طرح در هیئت انتظامی بانک‌ها خواهد شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 309753
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا