واکنش وزارت صمت به گزارش خودرویی روزنامه «جهان صنعت»

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین راستا روزنامه «جهان صنعت» ضمن هشدار در مورد این موضوع، بخشی از نظرات کارشناسان را انعکاس داد که به دنبال آن اعلام شد اکنون که قصد واگذاری داریم، باید برنامه و طرح مورد نظر به سازمان های نظارتی ارائه داده شده و بعد از تایید اقدام به اجرای طرح شود. چرا که اگر برنامه ریزی درستی در این خصوص انجام نشود، خطاهای بزرگ و البته فسادهای بزرگی رخ خواهد داد. اما به نظر میرسد که هشدار «جهان صنعت» چندان به مذاق وزارت صمت خوش نیامده به طوری که علاوه بر ارسال جوابیه در این خصوص، کارشناس مربوطه را نیز زیر سوال برده و ادعاهایی را در ارتباط با او مطرح کرده است که چندان ارتباطی به موضوع قابل بحث ندارد. ضمن اینکه نگرانی های مرتبط با موضوع گزارش و درخواست پاسخگویی از سوی وزارت صمت تنها از سوی این کارشناس مطرح نشده و خواسته نمایندگان مجلس هم همین است.


روزنامه جهان صنعت روز یکشنبه ۹ مرداد ماه، گزارشی را منتشر کرد با عنوان  فرمان انهدام خودروسازان ،  در این گزارش با استناد به صحبت کارشناسان و یک نماینده مجلس، نحوه واگذاری سهام خودروسازان بزرگ به خصوص ایران خودرو مورد انتقاد قرار گرفت و نسبت به تبعات و پیامدهای آن هشدار داده شد. در واقع گویا قرار بر این است که خودروسازان به بهانه واگذاری تکه تکه شده و هر بخش آن به صورت جداگانه واگذار شوند، امری که مطابق گزارش جهان صنعت، موجب بروز خسارت و نیز حامل تبعات و پیامدهای خاص خودش خواهد بود.

دکتر امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در این باره به «جهان صنعت» اعلام کرد: تکه تکه کردن به ذاته موضوع بدی نیست. یعنی شما می توانید چند شرکت زیان‌ده واگذار کنید. اما به نظر می رسد که قصد بر واگذاری شرکت های سودده مانند ایران خودروی خراسان است. نوع تکه کردن خودش نیاز به طرح و برنامه دارد. قرار بر این بود که مدیریت ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار شود. اما مشکل از آنجایی که شروع شد که اعلام شد که همزمان با عرضه سهام دولت، سهام تودلی نیز واگذار می شود.

جوابیه وزارت صمت

در همین رابطه وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه به این گزارش داده که عیناً به شرح زیر است:

احتراما پیرو درج خبری با عنوان «  فرمان انهدام خودروسازان» که در روز ۹مرداد ۱۴۰۱ روی خروجی روزنامه جهان صنعت قرار گرفت به استحضار می‌رساند؛

-وجود سهام‌های تودلی و خودسهامداری خودروسازان عارضه ای است که اصولاً به منظور ایجاد مدیریت مادام العمر در ساختار خودروسازان داخلی ایجاد شد وضمن محبوس کردن نقدینگی خودروساز  زمینه ساز زدوبندهای مدیریتی نامطلوب می گردد لذا  گشودن این گره در هرزمان می‌تواند مسیر را برای ایجاد حاکمیت شرکتی توسط سهامداران مهیا نماید.

۲-صحبت از سود ده بودن شرکتهای کوچک واسطه ای آن هم در خصوص خودروسازی با زیان انباشته چندهزارمیلیاردی خود نشان از وجود عارضه ای جدی در خودروسازان بزرگ کشور بواسطه فاصله گرفتن از کسب و کار اصلی خود می باشد .

۳- در برنامه واگذاری اصولاً تمامی ملاحظات مذکور با تجربه های پیشین خصوصی سازی لحاظ شده است و هیأتی از ارکان مختلف تاثیرگذار در این حوزه برروند واگذاری نظارت دارند

۴- لازم است شفاف سازی گردد که کارشناس مورد استناد در یادداشت مذکور در سالهای گذشته همواره  به عنوان کارمند شرکت ایران خودرو در آن شرکت فعالیت نموده اند ونگاهی به اظهارنظرهای گذشته و کنونی کارشناس مذکور نشان می دهد   که اظهارنظرهای  ایشان هیچگاه  از پایگاه دانشگاهی  و تخصصی ذیربط  مورد تایید نبوده و صرفا   از حیث منافع اقتصادی بنگاه  مرتبط قابل تفسیر است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 281345
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا