صدرنشینی فلزی‌ها در معاملات بورس کالا

به گزارش جهان صنعت نیوز: جزئیات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به این شرح اعلام شده است: فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۴۰۰ هزار و ۱۲۰ تن ورق گرم و ورق سرد به ارزش نزدیک ۷ هزار و ۲۸۲ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. ملی صنایع مس ایران با فروش ۶ هزار و ۷۲۳ تن مس کاتد، مس کم‌عیار، سولفور مولیبدن و کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش نزدیک به هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان، دوم شد.


فولاد خوزستان با فروش ۷۹ هزار و ۷۰۰ تن تختال C و شمش بلوم به ارزش بیش از ۹۷۹ میلیارد تومان، سوم شد. سنگ‌آهن گهرزمین با ثبت معامله ۳۲۵ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ‌آهن به ارزش بیش از ۸۴۲ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ثبت معامله ۱۲۰ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ‌آهن، آهن اسفنجی و شمش بلوم به ارزش بیش از ۷۶۲ میلیارد تومان پنجم شد. فولاد هرمزگان جنوب ۵۰ هزار تن تختال C را به ارزش نزدیک به ۵٩۵ میلیارد تومان فروخت و ششم شد. معدنی و صنعتی گل‌گهر با فروش ۲۰۰ هزار تن گندله سنگ‌آهن به ارزش بیش از ۵۳۹ میلیارد تومان هفتم شد. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با فروش ۱۸۵ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی و آهن اسفنجی به ارزش ۵۱۵ میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار گرفت. ذوب آهن اصفهان با ثبت معامله ۲۹ هزار و ۳۵ تن انواع تیرآهن و میلگرد و همین‌طور ناودانی به ارزش بیش از ۴۵۱ میلیارد تومان، نهم شد. پتروشیمی تندگویان با فروش ۱۱ هزار و ۹۲۶ تن پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی‌استر در گریدهای مختلف به ارزش نزدیک به ۳۵۶ میلیارد تومان در رتبه دهم ایستاد.

معاملات گواهی سپرده

بازار گواهی سپرده در هفته پایانی شهریور شاهد دست به دست شدن نزدیک به ۹ میلیون و ۳۵۳ هزار ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان بود. سکه از لحاظ ارزش و سیمان از لحاظ حجم، برتر از سایر دارایی‌ها، در مقام نخست ایستاد. در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در هفته‌ای که گذشت، ۹ میلیون و ۳۵۲ هزار و ۹۴۰ ورقه بهادار مبتنی بر کالا به ارزش بیش از ۱۹۰ میلیارد تومان دست به دست شد. ارزش معاملات هفته منتهی به ۲۵ شهریور، بیش از ۳۰۲ میلیارد تومان برای ۱۱ میلیون و ۵۵ هزار و ۳۳ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مالی بورس کالا، ۷۳۵ هزار و ۴۰۰ اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان را ثبت کرد. اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۵۵ درصدی در ارزش معاملات، جایگاه نخست و با سهم ۸ درصدی در حجم معاملات، رتبه سوم بازار را پس از سیمان و زعفران از آن خود کرد. سیمان با ثبت معامله ٧ میلیون و ۷۲ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی بیش از ۵ میلیارد و ۲۳۵ میلیون تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۷۵ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. در هفته منتهی به ۳۱ شهریور، یک میلیون و ۱۰۵ هزار و ۱۰۷ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۳۷ میلیارد و ۳۳۴ میلیون تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، رتبه دوم در حجم و سوم در ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. سهم زعفران از حجم کل معاملات ۱۲ درصد و از ارزش کل معاملات ۲۰ درصد برآورد شد. ارزش معاملات ۴۴۰ هزار و ۴۳۳ گواهی سپرده شیشه نیز به رقم ۴۳ میلیارد تومان نزدیک شد و این دارایی توانست مقام دوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه از آن خود کند. این دارایی پایه، سهم ۲۲ درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات از آن خود کرد.

مزایای خرید طلا از بورس کالا

همان‌طور که اشاره شد هفته گذشته نیز طلا در بورس کالا از جایگاه ویژه‌ای در معاملات برخوردار شد، به نحوی که اوراق مبتنی‌بر طلا جایگاه نخست ارزش معاملات و جایگاه سوم حجم معاملات را از آن خود کرد، اما مزایای خرید طلا از بورس کالا چیست؟ به گزارش کالاخبر، طلا عنصری است که کاربردها و مصارفی همچون جواهرسازی، استفاده در صنعت پزشکی، الکترونیک، صنعت فضایی و… دارد. این عنصر کمیاب همیشه از دیدگاه عموم به‌عنوان یک فلز زینتی و باارزش شناخته می‌شود. عواملی همچون سرقت، هزینه‌ نگهداری، نگرانی بابت اصل بودن طلا در زمان خریداری از جمله مواردی هستند که دغدغه‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند، اما آیا راهی برای انجام یک سرمایه‌گذاری کم‌ریسک در این فلز گران‌بها وجود دارد؟ پاسخ به این پرسش مثبت است، چرا که با مدرن شدن جوامع و پیدایش روش‌ها و ابزارهای مدرن سرمایه‌گذاری، ریسک ناشی از سرمایه‌گذاری سنتی در طلا کاهش یافته است. یکی از ابزارهایی که می‌توان از آن به‌عنوان جایگزینی برای سرمایه‌گذاری سنتی در طلا استفاده کرد، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا است. سرمایه‌گذاری در صندوق طلا برای کسانی که طلا را به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در نظر دارند پیشنهاد می‌شود. صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا (Gold Fund)، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا است. این نوع صندوق‌ عمده سرمایه خود را روی گواهی سپرده سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌ طلا حداقل ۷۰ درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. سرمایه‌گذاری در صندوق طلا برای کسانی که طلا را به عنوان یک فرصت سرمایه‌گذاری در نظر دارند، پیشنهاد می‌شود. در ادامه به این موضوع که چرا سرمایه‌گذاری در صندوق طلا نسبت به سرمایه‌گذاری سنتی در طلا مناسب‌تر است پرداخته می‌شود. نگهداری از طلا ریسک‌های مختص به‌ خود را دارد، در صورتی که با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، ریسک‌هایی همچون خطر نگهداری و آسیب دارایی از بین می‌رود. همچنین از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، می‌توان به سرمایه‌گذاری با مبلغ پایین‌تر از قیمت طلا و سکه طلا اشاره کرد. به‌عنوان مثال، اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری در طلا را داشته باشد، باید برای هر گرم طلا مبلغی را تحت عنوان اجرت بپردازد. این مبلغ جدا از مبلغ ارزش هر گرم طلا است. همچنین برای خرید یک عدد سکه تمام بهار آزادی، سرمایه‌گذار باید مبلغ زیادی را پرداخت کند که ممکن است افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در سکه را دارند به دلیل کمبود نقدینگی این امکان را نداشته باشند. در صورتی که با حداقل مبلغ ۵۰۰ هزار تومان می‌توان در صندوق‌ سرمایه‌گذاری طلا سرمایه‌گذاری کرد. برای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا ابتدا نیاز است سرمایه‌گذار به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه و فرآیند ثبت‌نام خود را (در صورتی که قبلا انجام نداده باشد) تکمیل کند و پس از دریافت کد بورسی به سامانه‌های معاملاتی وارد شود. صندوق‌ طلا از نوع صندوق‌ ETF یا قابل معامله است که برای معامله کردن آن کافی است نام صندوق در سامانه‌های معاملاتی جست‌وجو شود و سپس سرمایه‌گذار نسبت به خرید صندوق اقدام کند. بیشتر کارگزاری‌های حوزه کالایی در حال حاضر صندوق طلای عیار را در لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری خود دارد که این صندوق روی گواهی سپرده‌کالایی سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 291400
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا