رئیس خانه صنعت: نظام بانکی مانع تولید است

جهان صنعت نیوز: عبدالوهاب سهل‌آبادی روز پنجشنبه در سی و دومین اجلاس سراسری اعضای خانه‌های صنعت، معدن و تجارت ایران که با حضور معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان اقتصادی خراسان رضوی، رئیسان و دبیران خانه‌های صنعت در مشهد برگزار شد افزود:  بانکها در شرایط دشوار کنونی اقتصادی تولیدکننده را یاری نمی‌دهند و حتی نظام بانکی باعث شده اعتماد تولیدکنندگان فعال در سطح بازار از بین برود.


وی مهمترین مشکل بخش تولید را نوع ارتباط آن با نظام بانکی ذکر و بیان کرد: با وجود آن که بخش خصوصی برای تحول حوزه تولید وارد عمل شده اما هنوز تفویض اختیارات به طور کامل از سوی دولت به تشکلهای اقتصادی صورت نگرفته است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: مهمترین عاملی که می‌تواند حامی بخش تولید باشد “تفویض اختیارات به تشکلهای بخش خصوصی” است که تحقق آن مدت زیادی به تاخیر افتاده است.

سهل‌آبادی به فعالیت سه میلیون واحد صنفی در سطح کشور اشاره و بیان کرد: امور این واحدها توسط اتحادیه‌ها پیگیری و مشکلاتشان با مدیریت خودشان حل می‌شود لذا نباید دولت از واگذاری برخی اختیارات به تشکلهای بخش صنعت واهمه داشته باشد.

وی وضعیت روابط تولیدکنندگان را با وزارت امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست “مناسب” توصیف کرد و ادامه داد: امروز تولیدکنندگان نه تنها حامی محیط زیست هستند بلکه اهمیت پرداخت مالیات را نیز به درستی درک کرده‌ و هچنین نهادهای طرف با تولیدکنندگان به این بخش اعتماد کرده‌اند بنابراین لازم است مدیران دیگر حوزه اقتصادی نیز به تولیدکنندگان اعتماد کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در مقابل شرایط دشواری که سیستم بانکی برای بخش تولید به وجود آورده است قوه قضائیه رویکرد حمایتی داشته و کمک زیادی به تولیدکنندگان کرده است.

سهل آبادی افزود: تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی هستند و نیاز به حمایت عاطفی از سوی مسئولان دارند و درصدد هستند علاوه بر تقویت تولید، محصولی رقابت پذیر برای صادرات عرضه کنند اما سیاست‌های مجلس شورای اسلامی و دولت، مانع رشد بخش تولید است و این سیاست‌ها باعث شده که تولیدکننده حتی نتواند برای یک سال با طرف قرارداد خود در کشور مقابل، تعهد خود را حفظ کند.

وی عدم تغییر نرخ کرایه حمل و نقل حوزه کشتیرانی کشور، پرداخت سهم بخش صنعت از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها، اجتناب از زندانی کردن تولیدکنندگان و کاهش بار قضایی مربوط به بخش تولید را خواستار شد.

او اضافه کرد: امروز اگر در حوزه تولید ورشکسته داریم، در مقابل افتتاحیه پروژه‌ها نیز بسیار است به طوری که رئیس جمهوری روزهای گذشته در کرمان و یزد چندین پروژه را افتتاح کردند که نشان از رونق تولید و پویایی اقتصاد در کشور است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در شرایط جنگ اقتصادی کنونی اگر در زمینه رساندن آذوقه به تولیدکنندگان کاستی و ناتوانی وجود دارد، حداقل سنگلاخ‌ها از مقابل تولیدکنندگان برداشته شود و موانع مسیر بیشتر نشود.

نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این نشست گفت: خوشبختانه قوه قضائیه مقابله با فسادهای بزرگ در دستگاه‌های اجرایی را آغاز کرده و لازم است میکروبها شناسایی و از صحنه اقتصاد حذف شوند.

حسن حسینی با اشاره به دیوان سالاری و بوروکراسی اداری موجود در سیستم اداری کشور افزود: در این شرایط هنوز برخی اختیارات به تشکل‌های بخش خصوصی تفویض نمی‌شود و وقتی این اختیارات در دست دولت باشد خود به خود فساد ایجاد می‌کند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از تقاضاهای بخش خصوصی در جهت کاهش فساد، واگذاری کار مردم به خود مردم و کاهش تصدی‌گری دولت است.

حسینی افزود: متاسفانه تاکنون مجلس شورای اسلامی نظارت کافی بر اجرای قوانین نداشته و قوانین زائد هنوز به طور کامل برطرف نشده است و انتظار این است که در این مدت باقیمانده از فعالیت مجلس دهم حداقل قانون مالیات بر ارزش افزوده مورد بازنگری قرار گیرد تا باری از دوش بخش تولید در کشور برداشته شود.

در پایان این اجلاس، تفاهم نامه سه‌جانبه بین اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، معاونت معدنی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص توسعه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به امضا رسید.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 61796
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا