دلایل تسریع عملیات ساخت پتروشیمی میانکاله/تخریب ادامه دارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نظر می‌رسد قصد دارند تا با افزایش تغییر کاربری غیرقانونی، مردم را در برابر عمل انجام شده قرار دهند. از قضا جواد اوجی، وزیر نفت موضع وزارت نفت در خصوص پروژه پتروشیمی میانکاله را عملیاتی شدن تمام پروژه‌ها به شرط اخذ مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد و گفت: «هیچ پروژه‌ای در وزارت نفت بدون تاییدیه سازمان حفاظت محیط‌زیست عملیاتی نخواهد شد.» مسعود عالیخانی، سرپرست معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در واکنش به این اقدامات از برخورد قانونی با پیمانکار در یکی، دو روز آینده خبر داده است. عالیخانی جلوگیری از فعالیت‌های پیمانکار را وظیفه اداره کل حفاظت محیط‌زیست مازندران می‌داند، اما حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان جلوگیری از ادامه فعالیت پیمانکار را منوط به دستور کتبی علی سلاجقه رییس پردیسان می‌داند و گفته است: «به محض رسیدن دستور کتبی از تهران از فعالیت پیمانکار جلوگیری می‌شود.» این در حالی است که دیروز سرپرست معاونت محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان کرده است. از سوی دیگر حسینقلی قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از موافقت کلی محیط‌زیست با طرح سخن گفته است! او در حالی نبود صنایع بزرگ در مازندران را ظلم در حق مردم مازندران دانسته که بررسی گزارش‌های سرمایه‌گذار نشان می‌دهد این طرح در نهایت می‌تواند هزار نفر متخصص و غیرمتخصص جذب کند و جذب آنها از شهرهای مختلف چون بهشهر، نکا، ساری، سمنان و تهران انجام می‌شود.

مردم محلی شرق مازندران پیش از آن عنوان کرده بودند که منطقه آزاد بندرترکمن هم قرار بود به ایجاد اشتغال برای آنها منجر شود اما هرگز نتوانست گره‌ای از مشکلات اقتصادی آنها باز کند. بررسی آمارهای ایجاد اشتغال در کشور نشان می‌دهد ۶۰ مجتمع پتروشیمی در سراسر کشور تنها توانسته‌اند نزدیک به ۱۶۰هزار نفر را در کل کشور صاحب شغل کنند. این در حالی است که موافقان سیاسی طرح از جمله نماینده شهر با وعده ایجاد ۷۵ هزار شغل توانسته بود مصوبه دولت قبل را برای ایجاد پتروشیمی بگیرد.

این طرح همچنین نیاز به حفر ۱۰کیلومتر لوله انتقال مواد به دامغان دارد که به تخریب بخشی از البرز و جنگل‌های باستانی هیرکانی منجر می‌شود. بهره‌برداری بی‌رویه جنگل‌های هیرکانی این لکه سبز را آسیب‌پذیر کرده است. بررسی افزایش سیلاب‌ها و خسارت جانی و مالی از دهه ۸۰ به بعد نشان می‌دهد جنگل‌های هیرکانی به ویژه در برخی از استان‌ها از جمله گلستان کارکرد خودشان را در جذب آب از دست داده‌اند. این مساله، هم کمبود آب در سه استان شمالی را در پی دارد، هم افزایش فرسایش خاک و ایجاد سیل‌های شدید.

گفته می‌شود پیمانکار برای اینکه پول بیشتری از کارفرمای خود دریافت کند به روند طبیعت بکر این منطقه ادامه می‌دهد و تاکنون دستگاهی هم برای جلوگیری از این سطح تخریب‌ها اقدامی نکرده است.

آلودگی هوا و خاک میانکاله

جدا از آنکه محل استقرار این واحد پتروشیمی در مرتعی مناسب برای کشاورزی و دام‌پروری است، به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی خطر نفوذ مواد آلاینده به آب شرب و کشاورزی را افزایش می‌دهد و این به معنای ورود این مواد آلاینده به چرخه غذایی جامعه و اکوسیستم منحصر‌به‌فرد تالاب بین‌المللی میانکاله است. اگرچه گزارش‌های مرتبط با مدیریت پسماند و پساب از دیگر موارد مهم برای دغدغه‌مندان محیط‌زیستی محسوب می‌شوند؛ گزارش‌هایی که به‌طور شفاف روش‌های دفع پسماند یا تصفیه پساب تولیدی در واحدهای پتروشیمی را شرح دهد، چراکه روش‌های رایج برای کنترل زباله‌های پتروشیمی نیز خود می‌تواند عامل انتشار آلایندگی‌های سمی و خطرناک باشد. برای مثال، اگر سوزاندن زباله‌ها به عنوان یکی از روش‌های مورد استفاده در مدیریت پسماند باشد، باید جانمایی و طراحی طرح به گونه‌ای باشد که کمترین صدمات ممکن به اهالی و اکوسیستم طبیعی اطراف وارد شود یا در صورت رهاسازی پساب در طبیعت، ‌باید خروجی پساب تصفیه‌شده متناسب با استانداردهای سازمان محیط‌زیست باشد تا نه به ساکنان منطقه و نه به اکوسیستم طبیعی صدمه‌ای وارد نشود.

ناهماهنگی بین سازمان‌ها

اما حسین ‌هاشمی پژوهشگر علوم محیطی و کارشناس محیط‌زیست به «جهان‌صنعت» گفت: به نظر می‌رسد از سال‌های قبل طرح بزرگ‌تری برای توسعه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در استان مازندران وجود داشته بنابراین احداث پتروشیمی در میانکاله اولین گام عملی برای این طرح است. به همین دلیل پیمانکاران احداث پتروشیمی در میانکاله اصرار زیادی دارند، چراکه پس از احداث آن عملیات‌های دیگر یکی پس از دیگری اجرایی می‌شوند و میانکاله به عنوان قطب صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در مازندران خواهد شد.

وی افزود: موافقان سیاسی طرح از جمله نماینده شهر با وعده ایجاد ۷۵ هزار شغل توانسته بود مصوبه دولت قبل را برای ایجاد پتروشیمی بگیرد. این در حالی است که صنایع پتروشیمی موجود در سراسر کشور اشتغال بسیار پایینی را نسبت به ادعاهایشان داشته‌اند. بنابراین اینکه رییس صمت استان وعده ۷۵ هزار شغل را تکرار کرده بعید می‌دانم میزان اشتغال محلی‌ها در این پتروشیمی به هزار تن نیز برسد، زیرا محصولات پتروشیمی به استان‌ها منتقل می‌شود.

این کارشناس محیط‌زیست با اشاره به اینکه تجریشی مجوز احداث پتروشیمی را صادر کرده، بیان کرد: با توجه به اینکه رییس سابق سازمان حفاظت از محیط‌زیست مجوز احداث پتروشیمی را صادر کرده باید مورد بازخواست قرار گیرند که دلیل آنها برای صدور چنین مجوزی چه بوده است. اینکه به صورت رسمی مجوز تخریب مرتع، زمین و حیات‌وحش میانکاله را صادر کرده‌اند، عملی غیرقانونی است. بنابراین مسوولان قبلی سازمان محیط‌زیست باید مورد بازخواست قرار گیرند.

او ادامه داد: اینکه از چند روز پیش مسوولان یکی پس از دیگری درصدد جلوگیری از احداث این پتروشیمی هستند نیز جای سوال دارد. مگر سازمان محیط‌زیست و نفت از دولت جدا هستند؟! مگر سازمان‌ها از رفتارهای هم خبر ندارند؟! با توجه به رفتارهای اخیر سازمان‌های دولتی، ناهماهنگی آشکاری بین آنها وجود دارد. شاید این‌گونه رفتارها بازی با افکار عمومی باشد، زیرا رییس‌جمهور می‌تواند به تنهایی مقابل اجرای عملیات تخریب میانکاله را بگیرد. اینکه مدام نامه‌نگاری می‌کنند، ولی در عمل عملیات متوقف نمی‌شود، نشان از ناهماهنگی در بین دولت است.

تحویل خاطیان به قوه قضاییه

حسین آخانی کارشناس محیط‌زیست درخصوص رفتار غیرقانونی پیمانکاران احداث پتروشیمی میانکاله به «جهان‌صنعت» گفت: اینکه چرا هنوز عملیات احداث پتروشیمی در میانکاله متوقف نشده است، نمایانگر این است که پشت موافقان این طرح به جایی گرم است. از طرفی افراد تاکنون با بی‌قانونی کار خود را پیش برده‌اند و متاسفانه مورد پیگرد قانونی نیز قرار نگرفته‌اند. به همین دلیل هنوز بر این باورند که با بی‌قانونی می‌توانند عملیات احداث پتروشیمی را جلو ببرند. به هر حال طبق قانون، جلوگیری از احداث غیرقانونی پتروشیمی در میانکاله وظیفه دولت است. در نهایت دولت باید افراد خاطی در این پرونده را به قوه قضاییه معرفی و علیه آنها اعلام جرم کند، زیرا پیمانکار با فنس‌کشی، پی‌ریزی و کاشت درختان مهاجم، مشمول انواع و اقسام تخلف محرز قانونی شده است. بنابراین سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان بالاترین مرجع نظارت محیط‌زیست وظیفه دارد این عملیات را متوقف کند.

 وی افزود: محل احداث پتروشیمی در اراضی حسین‌آباد منطقه دشتی و مشرف به تالاب میانکاله است. بنابراین مراتع حسین‌آباد ذخیره‌گاه زیست کره میانکاله محسوب می‌شوند. آب تحت اراضی در این اراضی بالا است، بنابراین اراضی آن به‌دلیل تغییر اقلیمی حالت تالابی پیدا می‌کند. همین مساله و آلایندگی بالای صنعت پتروشیمی باعث شده تا قانون، ایجاد این صنعت در اراضی سه استان شمالی کشور را ممنوع کند.

این کارشناس محیط‌زیست با اشاره به اینکه ساخت پتروشیمی در میانکاله منجر به خسارت‌های غیر‌قابل جبران به منطقه بافرزون و تالاب بین‌المللی میانکاله می‌شود، بیان کرد: در زمان مدیریت فاطمه واعظ‌جوادی بر سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور همین موضوع منجر به جلوگیری از ایجاد پتروشیمی در تالاب صوفیکم در گلستان شد. اگر چه با توجه به آلودگی بالای پتروشیمی برای اراضی شمالی این مجتمع هرگز از نظر زیست‌محیطی مهر تایید نمی‌گیرد. با این حال رییس‌جمهور باید خاطیان را پیگیری قضایی کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 255868
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا