به گزارش جهان صنعت نیوز:  این شرایط به این معناست كه صنعت باشگاه‌داری ایران مستقیما با خطر ورشكستگی روبه‌رو شده است. ازجمله راهكارهای اثربخش برای خروج از وضعیت كنونی عبارتند از: بخشودگی اجاره اماكن ورزشی توسط وزارت ورزش و جوانان، ادارات كل ورزش و جوانان، شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی كشور و دیگر سازمان‌های دولتی، كارشناسی مجدد اجاره‌بهای سال 1400 و تامین تنفس یك ساله برای بازپرداخت وام‌ها به دلیل اینكه وام‌های دریافتی توسط باشگاه‌ها هیچ تنفسی ندارند و در این شرایط كه عملا باشگاه‌ها تعطیل هستند نیز بانك‌ها نسبت به دریافت اقساط و سودهای آنها اقدام می‌كنند. برگزاری لیگ آمادگی جسمانی آنلاین از سوی شهرداری‌های سراسر كشور با همكاری فدراسیون ورزش‌های همگانی در سطوح محله، منطقه، شهر، استان و ملی یكی از راهكارهای مناسب در شرایط كرونایی است.

فعالیت باشگاه‌های ورزشی

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بررسی‌ها نشانگر آن است كه حدود 29 هزار باشگاه ورزشی به صورت عمومی (آماتوری) و حرفه‌ای در سطح كشور فعالیت دارند كه طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت ورزش و جوانان 25 هزار و 782 باشگاه دارای مجوز رسمی هستند كه حدود 150 هزار نفر به عنوان مربی (زن و مرد) مشغول به كار هستند و به صورت میانگین اگر هر باشگاه حداقل 10 پرسنل (زن و مرد) را در رده‌های مختلف اداری استخدام كرده باشند نزدیك به 250 تا 300 هزار نفر پرسنل فعال دارند كه حدود 15 ماه است با تصمیم‌های ستاد پیشگیری و مقابله با كرونا با تعطیلی مواجه شده‌اند و به دلیل تعطیل شدن باشگاه‌ها، شغل و منابع مالی خود را از دست داده و كاملا بیكار شده‌اند.

ازسوی دیگر، این را نیز باید در نظر داشت كه این حجم از بیكاری آن هم فقط در بخش خصوصی چه میزان آسیب‌های اجتماعی را برای دولت، خانواده‌ها و حتی اجتماع به همراه خواهد داشت. اگر این 25 هزار باشگاه مجوزدار را به عنوان 25 هزار واحد كسب‌وكار در نظر داشته باشیم با توجه به هزینه‌های موجود در امر باشگاهداری و همچنین، نبود درآمدزایی و در حالت خوشبینانه كسب حداقل درآمد موجب می‌شود كه فاصله زیاد و تفاوت چشمگیری بین میزان هزینه‌ها و میزان درآمدهای باشگاه‌ها ایجاد شود. از سوی دیگر، تاكنون حدود شش هزار باشگاه به صورت كامل تعطیل شده است و یا تغییر كاربری و شغل داده‌اند كه یكی از دلایل عمده نبود حمایت منطقی و اثربخش مبتنی بر كار كارشناسی در بدنه دولت است و چه بسا این میزان تعطیلی باشگاه‌های ورزشی در آینده نزدیك افزایش چشمگیرتری داشته باشد. ازسوی دیگر، همه‌گیری كرونا موجب كاهش چشمگیر جمعیت تحت پوشش ورزش قهرمانی از سه میلیون و 500 هزار نفر به حدود یك میلیون نفر شده است.

كسب‌وكار نیم میلیون نفر در باشگاه‌های ورزشی

وضعیت كنونی پیش آمده در باشگاه‌های ورزشی براساس یك مشكل عمومی و فراگیر است، ولی یكی از اركان و اولویت‌های هر دولتی موضوع كسب‌وكار و اشتغال و ازسوی دیگر، كاهش بیكاری است. این در حالی است كه روزانه چندین باشگاه ورزشی تعطیل شده‌اند یا در آستانه تعطیلی و تغییر كاربری و حتی تغییر شغل هستند و تاكنون راهكار اثربخش و مثمرثمری و همچنین رویكرد یا استراتژی متناسب و مناسبی برای پیشگیری از نابودی كسب‌وكار این جامعه آماری ارائه نشده است. موضوع حائز اهمیت دیگر اینكه، كسب‌وكارهای ورزشی هیچ كمك یا معافیتی ازطرف تامین اجتماعی دریافت نمی‌كنند و علاوه بر نداشتن پشتوانه و كمك واحدهای كسب‌وكار ورزشی متاسفانه در گرفتن بیمه بیكاری هم موفق نبوده‌اند. بسیاری از پرسنل باشگاه‌ها با وجود بیمه بودن نتوانسته‌اند در شرایط زمانی لازم صاحب كسب‌وكار شوند. ازسوی دیگر، یكی از وظایف بزرگ و مهم دولت‌ها برای ایجاد سلامت در جامعه و پیشگیری از بیماری‌ها توسعه زیرساخت‌های ورزشی است. در این راستا، برای افزایش سرانه ورزشی بخش خصوصی به كمك دولت آمده و سرمایه‌گذاری لازم را در جهت تحقق این امر انجام داده است. ولی در شرایط كنونی به دلیل شیوع كرونا و همه‌گیر بودن آن، فعالیت باشگاه‌ها به صورت پیوسته بین نیمه‌تعطیل و تعطیلی كامل درآمده است بنابراین سرمایه‌گذاری این بخش رویكرد انقباضی به خود گرفته و در حال جمع شدن است و قطعا سرانه اماكن و فضاهای ورزشی كاهش می‌یابد. از این‌رو اگر اقدام مؤثر و عاجلی در این خصوص صورت نگیرد فضایی غیرقابل توصیف و باور در حوزه باشگاهداری رقم خواهد خورد. قطع به یقین با این وضعیت دولت آینده یا دولت‌های بعدی با كمبود سرانه ورزشی مواجه خواهند شد ولی با تصمیم و اقدام مقتضی در شرایط كنونی می‌توان میزان ضرر و خسارت حاصل از شیوع كرونا بر پیكر باشگاه‌های ورزشی را كاهش داد و به سوی آینده امیدوارانه‌تر نگاه و حركت كرد.

پرداخت تسهیلات حمایتی

شروع و شیوع ویروس كرونا موجب شد كه تسهیلاتی برای حمایت از كسب‌وكارهای حوزه ورزش در نظر گرفته شود كه یكی از آن تسهیلات، تخصیص وام به مبلغ حداقل 80 میلیون تومان و حداكثر 960 میلیون تومان برای كمك به باشگاه‌های ورزشی است. وزارت ورزش و جوانان در راستای حمایت از باشگاهداران ورزشی آسیب دیده در دوران كرونا، تسهیلات حمایتی خود را در قالب وام به متقاضیان ارائه می‌كند، از این‌رو موسسان باشگاه‌های ورزشی دارای مجوز رسمی فعالیت از وزارت ورزش و جوانان پس از عضویت در (سامانه میز خدمت الكترونیكی وزارت ورزش و جوانان) و تكمیل فرم‌های درخواست خدمت، درخواست خود را به اداره كل استان مربوطه ارسال می‌كنند. سقف مبالغ تسهیلات مورد نظر براساس گروه‌بندی ورزشی انجام شده به شرح جدول 1 است كه باید در فرم درخواست، گروه مربوط به نوع باشگاه خود را انتخاب كنند.

جدول 1. گروه‌بندی تسهیلات حمایتی باشگاه‌های ورزشی آسیب‌دیده از كرونا

گروه

عنوان

سقف مبلغ تسهیلات

(ریال)

1

پارک‌های آبی و اماكن ورزشی چندمنظوره ویژه

000/000/600/9

2

مجتمع­های ورزشی، پیست­های موتورسواری و كارتینگ

000/000/800/4

3

زمین‌های چوگان، زمین‌های گلف، پیست­های اسكی، سالن‌های بولینگ، سالن‌های ورزشی جانبازان و معلولان، باشگاه‌های سواركاری

000/000/920/1

4

قایقرانی، تنیس، دومیدانی، بسكتبال، هندبال، والیبال، فوتسال، بوكس، بیلیارد، كاراته، تكواندو، كونگفو، هنرهای رزمی، جودو، تیراندازی، تیر و كمان، شطرنج، شمشیربازی، كشتی، كبدی، كوه‌نوردی، سه­گانه

000/000/800

5

استخرهای شنا شیرجه واترپلو ابعاد 25*50 متر

000/000/520/3

6

استخرهای شنا شیرجه واترپلو ابعاد 16*33 متر

000/000/560/2

 

7

استخرهای شنا شیرجه واترپلو ابعاد 12*25 متر

000/000/920/1

 

8

استخرهای شنا شیرجه واترپلو ابعاد کمتر از 25 متر

000/000/800

 

از سوی دیگر، چالش‌های متعدد پیش‌روی باشگاهداران متقاضی دریافت این تسهیلات موجب شده است كه حدود 90 درصد از باشگاه‌های ورزشی موفق به دریافت وام نشوند. همچنین مقرر شد كه آن 10 درصدی از باشگاهداران كه موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند با یك تنفس شش ماهه و از ماه هفتم دریافت وام، شروع به بازپرداخت اقساط وام كنند ولی متاسفانه با اینكه اسفندماه این وام را دریافت كرده‌اند از فروردین ماه و در زمان تعطیلی باشگاه‌ها و بدون هیچ تنفسی موعد پرداخت قسط وام و بهره آن آغاز شده است كه اگر یك قسط آن پرداخت نشود در كنار گروبودن سند ملكی، رابطه بهره 12 درصدی بانك و باشگاه به رابطه 24 درصدی تغییر پیدا می‌كند. به نظر می‌رسد این وام به جای كمك به باشگاه‌های ورزشی، آنها را به سمت واحدهای ورشكسته بدهكار سوق داده است و حالا بسیاری از باشگاه‌ها به این شرایط دچار شده‌اند و روزبه‌روز متحمل تعطیلی‌های اجباری بیشتری می‌شوند. پیشنهادی كه در اینجا مطرح می‌شود این است كه حداقل یك سال تنفس برای بازپرداخت این وام‌ها در نظر گرفته شود و باشگاه‌هایی كه نتوانسته‌‌اند این تسهیلات را دریافت كنند حتما وارد چرخه دریافت این وام شوند.

بازنگری در اجاره‌بها

موضوع دیگر درخصوص باشگاهداران مرتبط با اجاره‌بهای محل یا مكان باشگاه است. با توجه به تعطیلی باشگاه‌ها و نبود شرایط حداقلی برای ورزش كردن و فعالیت بدنی در باشگاه‌ها و همچنین كسب درآمد، پیشنهاد می‌شود كه اجاره‌بهاهای حداقل مكان‌های دولتی در مرحله‌ای كه هنوز كرونا به اتمام نرسیده است ولی باشگاه‌ها بازگشایی می‌شوند تا پایان دوره كرونا براساس شرایط مراجعه‌كننده‌ها و پروتكل‌های موجود سنجیده شود. یكی از مواردی كه هیات دولت تصویب كرده است، پرداخت نشدن اجاره در زمان تعطیلی باشگاه‌هاست كه چون اختیار تصمیم‌گیری در این خصوص برعهده مدیر دستگاه‌ها است غالب مدیران از این تصمیم تبعیت نكردند و شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی كه زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان است و مجموعه شهرداری‌ها این مصوبه را اجرا نمی‌كنند. به نظر می‌رسد در این بین، مصوبه قاطع‌تری نیاز است تا در مدت تعطیلی باشگاه‌ها، اجاره‌بهای اماكن ورزشی دولتی دریافت نشود و بعد از اتمام دوره كرونا این دوره به قرارداد اضافه و اجاره نیز گرفته شود. در این بین مستاجرهایی كه مؤجر خصوصی دارند شامل هیچ قانونی نمی‌شوند. آنها یا باید كسب‌وكارشان را تعطیل كنند یا اجاره را كامل پرداخت كنند؛ درحالی كه هیچ درآمدی نداشته‌اند و در حالت خوشبینانه درآمد بسیار ناچیز و حداقلی داشته‌اند.

تغییر كاربری باشگاه‌ها

كرونا و شیوع آن موجب شده كه چالش‌ها و مشكلات متعددی در حوزه‌های مختلف روی دهد. از این‌رو یكی از چالش‌های عمده كه در این شرایط و به دلیل تعطیلی كسب‌وكارهای ورزشی ایجاد شده و كاملا برخلاف توسعه اماكن و فضاهای ورزشی است اینكه شهرداری‌ها از اماكن مسكونی با شرایط باشگاه‌های ورزشی درخواست دارند كه تغییر كاربری دهند. شورای شهر تهران در سال 1384 و در این خصوص مصوب كرد كه «به منظور افزایش فضای ورزشی به واحدهای مسكونی با شرایط مورد قبول از ادارات كل ورزش و جوانان (ادارات كل تربیت بدنی وقت) و همچنین مجوز آتشنشانی و پلیس راهور این اجازه داده شود كه مانند دیگر مشاغل تغییر كاربری داشته و به شرط عدم ایجاد مزاحمت فضای ورزشی تولید كنند». باشگاه‌های ورزشی امروزه با تعطیلی مداوم و روزافزونی مواجه شده‌اند. ازسوی دیگر، شهرداری‌ها از اماكن مسكونی با شرایط باشگاه‌های ورزشی درخواست تغییر كاربری به واحدهای خدماتی و تجاری را دارند و این برخلاف توسعه زیرساخت‌ها و فضاهای ورزشی است كه جهت تحقق این امر و افزایش سرانه اماكن و فضاهای ورزشی، وزارت ورزش و جوانان و در رأس آن، شركت توسعه و نگهداری اماكن ورزشی كشور، برنامه‌ریزی‌های زیادی در این خصوص انجام داده‌اند. در هر صورت، هجوم مخرب كرونا به ورزش كشور و به خصوص باشگاه‌ها و صاحبان كسب‌وكارهای ورزشی موجب شده آسیب‌های فراوانی به این بخش وارد شود كه تبعات مخرب آن در درازمدت بیشتر نمایان می‌شود. این شرایط كه قطعا بر مدیران ارشد كشور هم پوشیده نیست نیازمند تحلیل به موقعی است تا با اتخاذ سیاست‌های جدید و اجرای آنها زمینه لازم برای كاهش آسیب‌ها و پیامدهای بعدی و بزرگ‌تر مهیا شود.