تحریم دوم بانک مرکزی شرایط را برای ایران سخت تر می کند

جهان صنعت نیوز:  مهدی تقوی اقتصاددان در این زمینه گفت : بانک مرکزی در واقع بانک بانکهاست یعنی شما اگر بخواهید هر چیزی را که مبادله کنید و یا از خارج بخرید نیازمند آن است که بانکها اعتبار اسنادی باز کنند و بانک مرکزی بر این اعتبار اسنادی نظارت کند. اگر بانک مرکزی تحریم شود و در فهرست لیست تروریستی قرار گیرد، دیگر نمی‌تواند بر روابط پولی و مالی نظارت کند و این مسئله به هر حال مشکل ساز خواهد شد.

وی ادامه داد: هر چند ترامپ درصدد است بانک مرکزی ما را در لیست تروریسم بگذارد و برای بار دوم آن را تحریم کند اما اروپا موافق این قضیه نیست و امیدواریم به خاطر روابط تجاری خود با ایران زیر بار حرفهای ترامپ نرود.

وی تصریح کرد: ما در مبادلات اقتصادی خود با سایر کشورها باید از دلار به عنوان پول بین المللی بهره ببریم. برای صادرات باید به چه شکل پول را انتقال دهیم یا چگونه کالاهایمان را صادر کنیم وقتی ارتباط بانکی‌مان با دنیا قطع شود. درست است که چین و روسیه می‌خواهند با سوئیفت روسی با ایران مبادلات تجاری انجام دهند اما طرف حساب ما تنها چین یا روسیه در دنیا نیست.

تقوی ادامه داد: ما با کشورهای اروپایی مبادلات تجاری و اقتصادی داریم و در این مبادلات روبل و یوآن جایگاهی ندارند. دلار و یورو جوابگوی این مبادلات است که به خاطر تحریم بانک مرکزی کار را سخت تر خواهد کرد. استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که این سنگی است که ترامپ جلوی پای ایران انداخته است ، ادامه داد: قطعا صادرات نفت ما نیز تحت تاثیر این مساله سخت تر خواهد شد .ریال در روابط تجاری بین ایران و کشورهای دنیا جایی ندارد مگر آن که ما به معاملات تهاتری روی بیاوریم یعنی کالا بدهیم وکالا بگیریم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 49928
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا