تابستان داغ بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر  این اساس نه تنها ارزش و حجم معاملات در فصل تابستان با رشد مواجه بوده است بلکه قیمت سهم‌ها نیز توانسته از برزخ اصلاح چند ماهه خارج شده و تا حدی در مسیر افزایش قرار گیرد. با این حال اما بررسی نماگر‌های بازار سرمایه نشان می‌دهد  روند رو به رشد بورس و فرابورس از میانه‌های مردادماه با کندی و افت‌های مقطعی مواجه بوده و حتی افزایش شاخص‌های فرابورس در شهریورماه نیز به مدد سیاست عرضه اوراق دولت ثبت شده است. در این میان اما بورس کالا که دومین فصل سال جاری را با روندی ناامیدکننده آغاز کرده بود توانسته در دو ماه پایانی تابستان به رشد بی‌سابقه‌ای دست یابد.

بانک مرکزی روز گذشته نماگرهای اقتصادی سه ماهه دوم سال جاری را منتشر کرد. بر اساس این آمار، طی سه ماهه دوم سال ۹۹ شاخص کل با ۵/۲۵ درصد نسبت به دوره سه ماهه نخست همان سال افزایش یافته بود. ارزش جاری بازار سهام نیز با ۱/۲۶ درصد افزایش نسبت به دوره قبل، به ۶۰ هزار و ۳۵ میلیارد هزار میلیارد ریال رسیده بود. طی این دوره که شامل ۶۴ روز کاری است تعداد برگه سهام معامله‌شده نیز ۶۰۱ میلیارد سهم بوده که نسبت به دوره قبل از ۲۳ درصد رشد داشته است. ارزش سهام معامله‌شده نیز در این دوره به ۹ هزار و ۱۵۶ هزار میلیارد ریال رسیده بود که در مقایسه با سه ماهه نخست، ۳/۸۱ درصد رشد ثبت کرده است. اما بر اساس این اعلام،‌ در سه ماهه دوم سال جاری طی ۵۹ روز کاری شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشد ۶/۱۸ درصدی نسبت به سه ماهه نخست مواجه بوده است. در پایان این دوره ارزش جاری بازار سهام به ۵۵ هزار و ۷۱۵ هزار میلیارد ریال رسیده بود که نسبت به سه ماهه نخست امسال ۴/۱۹ درصد رشد نشان می‌دهد اما این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹/۷ درصد کاهش داشته است. طی این دوره همچنین ۴۸۳ میلیارد برگه سهم در بازار معامله شده که نسبت به دوره سه ماهه نخست امسال ۳/۵۸ درصد افزایش ثبت کرده اما نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶/۱۹ درصد افت داشته است. ارزش سهام مورد معامله در این بازار طی سه ماهه دوم امسال به سه هزار و ۴۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به بهار ۲/۸۳ درصد رشد نشان می‌دهد اما این شاخص نیز در قیاس با مدت مشابه سال قبل، کاهش شگفت‌انگیز ۳۵/۱۶۸ درصدی را ثبت کرده است! در فرابورس نیز عملکرد بازار نشان می‌دهد طی سه ماهه دوم سال ۹۹حجم معاملات ۱۷۲ میلیارد ورقه سهم بوده است که نسبت به سه ماهه نخست همان سال افت ۶۰ درصدی ثبت کرده بود. ارزش بازار نیز در این دوره به ۱۸ هزار و ۳۶۶ هزار میلیارد ریال رسیده بود که این رقم نسبت به دوره سه ماهه بهار ۲/۲۷ درصد رشد نشان می‌داد. با این حال اما طی سه ماهه دوم سال جاری،‌ ۲۱۸ میلیارد ورقه سهم معامله شد که نسبت به دوره سه ماهه نخست امسال معادل ۹/۲۰۹ درصد رشد نشان می‌داد. این رقم همچنین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته برابر با ۷۴/۲۶ درصد افزایش داشته است. در همین حال ارزش بازار فرابورس هم در این دوره نسبت به بهار سال جاری ۳/۲ درصد رشد کرده و به ۱۸ هزار و ۵۹۰ هزار میلیارد ریال رسیده بود. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نیز ۲/۱ درصد رشد نشان می‌دهد. گفتنی است ارزش معاملات فرابورس در دوره سه ماهه دوم سال ۹۹ چهار هزار و ۱۷۳ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در سه ماهه دوم سال جاری به هفت هزار و ۸۳۸ هزار میلیارد ریال رسیده است. گفتنی است فرابورس با ثبت این رقم در سه ماهه دوم رشد ۷/۵۱ درصدی را نسبت به سه ماهه نخست امسال ثبت کرده است. ارزش معاملات بورس کالا نیز در سه ماهه دوم امسال به هزار و ۲۶۴ هزار میلیارد ریال رسیده بود که نسبت به سه ماهه بهار ۵/۵ درصد رشد نشان می‌دهد. در همین حال حجم معاملات بورس کالا نیز در این فصل به ۸/۱۶ میلیون تن رسیده که نسبت به سه ماهه نخست سال ۵/۸۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

شروع خوب تابستان

بررسی جزئی‌تر عملکرد بورس تهران در سه ماهه دوم امسال نشان می‌دهد در پایان تیرماه، شاخص کل نسبت به ماه پایانی بهار ۲/۱۲ درصد رشد داشته است. بر همین اساس ارزش جاری بازار بورس تهران در پایان همین ماه به ۵۳ هزار و ۴۲۷ هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به خردادماه ۵/۱۴ درصد رشد داشته است. تعداد سهام مورد معامله در تیرماه، ۱۳۸میلیارد برگه سهم به ارزش ۹۵۴ هزار میلیارد ریال بوده که هر دو شاخص نسبت به ماه قبل، رشد نشان می‌دهند. بر این اساس طی ۲۰ روز کاری در تیرماه، تعداد معاملات با ۲/۴ درصد و ارزش دادوستدها با ۳/۳۴ درصد افزایش نسبت به خردادماه روبه‌رو شده‌اند. بررسی عملکرد فرابورس هم نشان می‌دهد در چهارمین ماه از سال جاری،‌ شاخص کل این بازار نسبت به ماه قبل از آن، ۱۰ درصد رشد داشته است. همچنین ارزش معاملات فرابورس در تیرماه با رشد ۱/۶۶ درصدی نسبت به خردادماه به عدد دو هزار و ۳۱۴ هزار میلیارد ریال رسیده است. در همین حال حجم معاملات این بازار در نخستین ماه تابستان به ۵۵ میلیارد ورقه سهم رسیده بود که نسبت به ماه قبل از آن ۳/۶۷ درصد رشد کرده است. ارزش بازار فرابورس در پایان تیرماه اما با کاهش ۲/۵ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه بود و روی رقم ۱۷ هزار و ۲۱۹ هزار میلیارد ریال قرار گرفت. بررسی عملکرد بورس کالا هم حاکی از معامله چهار میلیون تن کالا در تیرماه به ارزش ۳۷۵ هزار میلیارد ریال بوده است که از لحاظ حجمی نسبت به ماه قبل از آن ۱۲ درصد و از لحاظ ارزش معاملات نسبت به خردادماه ۱۵۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مرداد نوسانی

بر اساس اعلام بانک مرکزی، شاخص کل در پایان مردادماه سال جاری با ۶/۱۵ درصد رشد نسبت به تیرماه مواجه بوده است. بر این اساس ارزش جاری بازار بورس تهران در این ماه به رقم ۶۰ هزار و ۹۹۹ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن ۲/۱۴ درصد رشد نشان می‌دهد. در همین حال طی ۱۶ روز کاری مردادماه، ۱۲۴ میلیارد برگه سهم مورد معامله قرار گرفته است که در مقایسه با تیرماه افت ثبت کرده و معادل ۵/۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد. گفتنی است بر همین اساس ارزش معاملات بورس تهران نیز ۸۶۸ هزار میلیارد ریال بوده که این شاخص نیز در قیاس با ماه قبل ۱/۹ درصد افت کرده است. در فرابورس، شاخص کل بازار با ۸/۱۴ درصد رشد نسبت به ماه قبل مواجه بود. با این حال اما ارزش معاملات این بازار در پایان مردادماه  به هزار و ۴۸۵ هزار میلیارد ریال رسیده بوده که نسبت به تیرماه، کاهش ۸/۳۵ درصدی را نشان می‌داد. در این ماه ۵۴ میلیارد ورقه سهم در فرابورس معامله شد که نسبت به ماه قبل از آن افت ۷/۱ درصدی را ثبت کرد. با این حال اما ارزش بازار فرابورس در پایان مردادماه روی رقم ۱۹ هزار و ۵۶ هزار میلیارد ریال قرار گرفت که نسبت به ماه قبل از آن رشد ۷/۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. در مردادماه همچنین حجم معاملات بورس کالا نیز به ۷/۴ میلیون تن رسیده بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۵/۱۷ درصدی ثبت کرده است. در همین حال ارزش معاملات این بورس در مردادماه به ۳۵۵ هزار میلیارد ریال رسیده بود که نسبت به ماه قبل از آن ۳۵۵ درصد رشد کرده بود.

عقبگرد در شهریور

به رغم شروع خوب تابستان و عبور از برخی نوسانات در مردادماه اما بورس تهران نتوانست روند مثبت خود را حفظ کند و بر همین اساس اغلب شاخص‌های مهم این بازار در شهریورماه، عقبگرد را ثبت کرده‌اند. بر این مبنا، شاخص کل در پایان این دوره یک ماهه در قیاس با مردادماه افت ۵/۸ درصدی را ثبت کرد. همچنین ارزش جاری بازار در این ماه با کاهش ۷/۸ درصدی به ۵۵ هزار و ۷۱۵ هزار میلیارد ریال رسید. در طول ۲۳ روز کاری این ماه اما معادل ۲۲۰ میلیارد برگه سهم معامله شد که نسبت به ماه قبل از آن، ۴/۷۷ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین ارزش معاملات نیز به هزار و ۵۸۹ هزار میلیارد ریال رسید که حاکی از رشد ۸۳ درصدی در شهریورماه نسبت به مردادماه است. بررسی عملکرد فرابورس در شهریورماه حاکی از افت شش درصدی شاخص کل این بازار است. اما با این حال ارزش معاملات بازار فرابورس در این ماه ۱۷۲ درصد نسبت به مردادماه رشد داشته و به رقم چهار هزار و ۳۹ هزار میلیارد ریال رسید. حجم معاملات نیز در این ماه ۱۰۰ درصد رشد داشته و به ۱۰۸ میلیارد ورقه سهم رسیده است. گفته می‌شود رشد این دو شاخص به مدد عرضه آبشاری اوراق دولتی در شهریورماه بوده است گفتنی است ارزش بازار فرابورس در این ماه به ۱۸ هزار و ۵۹۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به ماه قبل افت ۴/۲ درصدی ثبت کرده است. در شهریور ماه ارزش معاملات بورس کالا هم به ۵۳۳ هزار میلیارد ریال رسیده بود که نسبت به ماه قبل از آن رشد ۵۰ درصدی نشان می‌دهد. در همین حال حجم معاملات نیز در این بورس ۱/۸ میلیون تن بود که نسبت به مردادماه افزایش ۶/۷۰ درصدی داشته است.

 

فعالیت بورس اوراق بهادار تهران

دوره

تغییرات شاخص کل

ارزش بازار

تعداد سهام معامله شده

ارزش معاملات

(هزار میلیارد ریال)

سه ماهه دوم ۹۹

۵/۲۵

۱/۲۶

۲۳

۳/۸۱

سه ماهه دوم ۱۴۰۰

۶/۱۸

۴/۱۹

۳/۵۸

۲/۸۳

تیرماه ۱۴۰۰

۲/۱۲

۵/۱۴

۲/۴

۳/۳۴

مردادماه ۱۴۰۰

۶/۱۵

۲/۱۴

۵/۱۰-

۱/۹-

شهریورماه ۱۴۰۰

۵/۸-

۷/۸-

۴/۷۷

۸۳

 

 

 

فعالیت فرابورس

دوره

تغییرات شاخص کل

ارزش معاملات

(هزار میلیارد ریال)

حجم معاملات

(میلیارد ورقه)

ارزش بازار

(هزار میلیارد ریال)

سه ماهه دوم ۹۹

۱/۲۴

۴/۵۷

۶-

۲/۲۷

سه ماهه دوم ۱۴۰۰

۷/۱۸

۷/۵۱

۹/۲۲۹

۳/۲

تیرماه ۱۴۰۰

۱۰

۱/۶۶

۳/۶۷

۲/۵-

مردادماه ۱۴۰۰

۸/۱۴

۸/۳۵-

۷/۱-

۷/۱۰

شهریورماه ۱۴۰۰

۶-

۱۷۲

۱/۱۰۰

۴/۲-

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 241233
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا