بیشتر اقدامات دولت جنبه مُسکن دارد؛ شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود / ایران با برجام بهتر از ایران بدون برجام است

به گزارش جهان صنعت نیوز: علیرغم اینکه دیگر تحریم‌ها اثرات خود را گذاشته و هرچه بوده، اتفاق افتاده است ولی باز هم صحب از افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی است. این نشان می‌دهد که دولت برنامه تاثیرگذاری برای بلند مدت ارائه نکرده‌ است. قطعا باید برجام حل شود اما همچون یک پزشک که می‌گوید مریض باید فلان دارو را بخورد ولی حالا که پیدا نمی‌شود یا باید دعا کنیم یا منتظر معجزه باشیم، در حالی که داروی اصلی کماکان سر جایش است. با این تفاصیل به باور من ایرانی که در آن برجام احیا شده باشد بهتر از شرایطی است که الان دارد.


آلبرت بغزیان در پیش‌بینی خود از شرایط اقتصادی آینده درحالی که هر روز تحریم‌ها و قطعنامه‌هایی علیه ایران صادر می‌شود و خبری هم از احیای برجام نیست، گفت: «از همین الان وضعیت آینده پیداست. کمبود ارز، کسری بودجه دولت، عدم انتقال تکنولوژی، عدم انجام سرمایه‌گذاری توسط خارجی‌ها، نخریدن یا ارزان خریدن محموله‌های نفتی، هزینه انتقال پول از خارج از کشور و اجبار به تهاتر، همه اینها ناشی از تحریم‌هاست. بنابراین هر آنچه ما انجام می‌دهیم صرفا مسکن است.»

این استاد دانشگاه ادامه داد: «شما نمی‌توانید یک کشور تحت تحریمی پیدا کنید که توانسته باشد کارش را ادامه دهد و مستقل از کشورهای صنعتی که ثروتمند هم هستند، درآمدزایی کند. از این جهت الان که صحبت از کالابرگ الکترونیک، اوراق ارزی، سهمیه‌بندی اعتباری و… می‌کنیم، همه ناشی از همین قضیه است. شاهد افزایش قیمت‌هایی هستیم و هیچ کاهشی هم رخ نداده است گرچه همیشه اعلام کرده‌اند که این افزایش قیمت‌ها موقتی است ولی چه اتفاقی می‌افتد که یک پراید ۲۰ میلیون تومانی، ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود؟»

بغزیان ضمن اشاره به اینکه به جز قضیه تحریم‌ها باید خود تحریمی را هم درنظر بگیریم، تاکید کرد: «عده‌ای هم از این شرایط سو استفاده می‌کنند برای اینکه جیب مردم را بزنند. خروج سرمایه از کشور، تبدیل یک سری سرمایه‌ها به ذخایر ارزی در خانه‌ها و در کنارش توان دولت برای اداره امور، بدون ایجاد کسری بودجه مضمن را هم باید توجه کرد. آنچه من می‌بینم این است که بیشتر اقدامات دولت جنبه مسکنی دارد و ما باید شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم. علیرغم اینکه دیگر تحریم‌ها اثرات خود را گذاشته و هرچه بوده، اتفاق افتاده است ولی باز هم صحب از افزایش قیمت‌ها و بی‌ثباتی است. این نشان می‌دهد که دولت برنامه تاثیرگذاری برای بلند مدت ارائه نکرده‌ است.»

این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که آیا دولت به جز احیای برجام راه دیگری برای نجات نسبی اقتصاد کشور دارد یا خیر، گفت: «بهانه برجام را می‌توانیم حذف کنیم. یعنی الان می‌گوییم ما تحریم هستیم و وضعیت اینطور است. قطعا باید برجام حل شود اما همچون یک پزشک که می‌گوید مریض باید فلان دارو را بخورد ولی حالا که پیدا نمی‌شود یا باید دعا کنیم یا منتظر معجزه باشیم، در حالی که داروی اصلی کماکان سر جایش است. تازه یک ویروسی هم پیدا شده که می‌گوید هر روز تحریم‌ها سنگین‌تر خواهد شد. این بدان معناست که راه‌های دیگری برای ضربه زدن به اقتصاد کشور پیدا می‌کنند. با این تفاصیل به باور من ایرانی که در آن برجام احیا شده باشد بهتر از شرایطی است که الان دارد.»

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 310314
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا