اعلام آمادگی ایران برای تبادل فراگیر زندانیان با آمریکا

جهان صنعت نیوز: وزیر امور خارجه ایران بدون اعلام آمار زندانیان آمریکایی در ایران گفت، جمهوری اسلامی برای “تبادل فراگیر زندانیان” با ایالات متحده آمادگی دارد. سخنگوی دولت هم در جمع خبرنگاران بر سخنان ظریف مهر تایید زد.


روز دوشنبه، ۱۸ آذر (نهم نوامبر) محمد جواد ظریف در حساب کاربری خود در توییتر ضمن بیان این که جمهوری اسلامی به “تبادل فراگیر” زندانیان با ایالات متحده تمایل دارد نوشت: «توپ در زمین آمریکاست.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران هم در نشست خبری خود اظهارات ظریف را تایید کرد و گفت: «باز هم در زمینه تبادل زندانیان با آمریکا حاضریم اقدام کنیم».

ربیعی تاکید کرد که این بده‌بستان زندانیان زمینه‌ای برای انجام مذاکره با واشنگتن نیست. او اظهار داشت که شرط مذاکره برداشتن تحریم‌ها از جانب آمریکاست و مذاکره هم در چهارچوب گروه ۱+ ۵ انجام خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، مبادله دو زندانی ایرانی وآمریکایی را “تبادل گروگان” خواند و از جمهوری اسلامی به خاطر “مذاکره‌ای بسیار منصفانه” سپاسگزاری کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم در پیامی توییتری خشنودی خود را از رویکرد “سازنده” دولت ایران برای آزادی وانگ ابراز کرد.

ظریف روز ۱۶ آذر مسعود سلیمانی را که به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا ۱۴ ماه در زندان‌های آمریکا به سر برده بود، در زوریخ سوئیس تحویل گرفت و به ایران بازگرداند.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس آبان ۱۳۹۷ در جریان سفری تحقیقاتی به آمریکا بازداشت شد.

در مقابل، “ژئو وانگ” شهروند چینی‌تبار آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود آزاد شد و به کشورش بازگشت.

این تبادل‌ زندانی با میانجی‌گری دولت سوئیس صورت گرفت.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در آوریل سال جاری گفته بود که شش ماه قبل به دولت آمریکا پیشنهاد تبادل زندانیان را داده اما جوابی نگرفته است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 69373
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا