اشتباهات رایج در رژیم های لاغری

جهان صنعت نیوز: رژیم های غذایی اگرچه گاهی اوقات اگر زیر نظر پزشک و به صورت اصولی به کار بسته شوند، می‌توانند برای سلامتی و کاستن از وزن اضافه بدن موثر واقع شوند، اما در بسیاری از مواقع این رژیم ها براساس الگوهای اشتباهی مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌تواند مضر هم باشد. در ادامه به ۱۰مورد از اشتباهات رایج در رژیم های لاغری از نظر کارشناس تغذیه و بدن سازی جهان صنعت نیوز می‌پردازیم.

۱- برای لاغر شدن باید به خودتان گرسنگی بدهید.

اشتباه، اشتباه، اشتباه. انجام دادن این کار تنها باعث تحلیل رفتن عضلات می‌شود و درنتیجه بدن چربی را جایگزین عضلات از دست رفته می‌کند و این کار یعنی چاقی روز افزون و بد فرم شدن بدن.

۲- کربوهیدرات ها خوب نیستند و نیازی به آنها ندارید.

رایج‌ترین اشتباهی که درمورد کربوهیدرات رخ می‌دهد، حذف کردن این منبع با ارزش انرژی است. شما غذاهایی مانند برنج و ماکارونی و غیره را از رژیم خود حذف می‌کنید غافل از این که این مواد بین ۵۰ تا ۶۰ درصد انرژی روزانه شما را تامین می‌کنند.

حال اگر کسی برای مصرف کربوهیدرات ها محدودیت داشته باشد، این میزان را تا ۳۰ درصد می‌توانیم کاهش دهیم ولی نه کمتر.

اشتباهات رایج در رژیم های لاغری

۳- مصرف پروتئین به کلیه آسیب وارد می‌کند، پس نباید آن را مصرف کرد.

تاکنون هیچ مطالعه یا تحقیقی آسیب رساندن پروتئین به کلیه را اثبات نکرده است. با این حال فقط در افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مصرف بیش از حد پروتئین ممنوع است. در غیر این صورت در افراد سالم مصرف پروتئین بالا در رژیم غذایی، بین یک و نیم تا ۲ گرم به ازای هر کیلو از وزن، به کلیه ها آسیب نمی‌رساند.

فقط باید به این نکته اشاره کنم در رژیم های غذایی با پروتئین بالا باید مقدار زیادی آب مصرف شود تا بدن در هضم و جذب پروتئین دچار مشکل نشود.

۴- بهترین راه برای کاهش وزن خوردن ۱یا ۲ وعده غذایی در طی روز است.

در این باره ضمن تاکید برای موارد مطرح شده در گزینه ۱، باید گفت که علاوه بر این خوردن ۱یا ۲ وعده غذایی باعث افت سطح قند خون می‌شود و درنتیجه این افت شما دچار سرگیجه و حالت تهوع خواهید شد. شما به هر سه وعده اصلی و حداقل ۲ میان وعده در طول روز احتیاج دارید.

اشتباهات رایج در رژیم های لاغری

۵- برای کاهش وزن باید هرگونه چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

باید توجه داشته باشید بدن ما نیاز ضروری به چربی ها، بویژه اسیدهای چرب ضروری دارد. چون خود بدن قادر به تولید این اسید چرب نیست و شما باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

پیشنهاد ما این است که ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون یا بذر کتان یا روغن ماهی ۳ بار در روز می‌تواند به نیاز بدن درمقابل اسیدچرب ضروری پاسخ دهد.

۶- بهترین روش برای کاهش وزن، افزایش مصرف کربوهیدرات ها و کاهش چربی ها می‌باشد.

استفاده بیش از حد از منابع کربوهیدرات برای شما ممنوع می‌باشد. مگر اینکه یک ورزشکار استقامتی باشید.

کربوهیدرات سوخت بدن محسوب می‌شود و مقادیر اضاف هآن به صورت چربی در بدن ذخیره خواهد شد. برای جذب بهتر کربوهیدرات ها وجود چربی ها الزامی است.

۷- استفاده از مکمل پروتئین به جای وعده های غذایی به شما کمک خواهد کرد هرچه سریع‌تر وزن خود را کاهش دهید. اشتباه دوباره.

پروتئین ابزار مفیدی است و به شما این توانایی را می‌دهد که چربی ها را سوزانده و عضله اضافه کنید. ولی این مقدار پروتئین باید در ۵ یا ۶ وعده غذایی دریافت شود.

ضمنا در ورزش پرورش اندام منابع طبیعی پاسخ بهتری را نسبت به مکمل های مصنوعی ساخته شده در کارخانجات می‌دهد.

۸- مصرف آب باعث افزایش وزن شما می‌شود.

بله این قضیه صحت دارد؛ ولی درشرایطی که شما بخواهید در مسابقه شرکت کنید و باید درست دارای یک وزن خاص باشید. مانند مسابقات کشتی و وزنه برداری. اما برای افرادی که در شرایط غیر از مسابقه هستند محدود کردن مصرف آب ممنوع است، چون آب ۶۰ درصد وزن شما را تشکیل داده و در تمامی فعالیت های شیمیایی بدن حضور دارد و محدود کردن مصرف آن باعث بروز اختلال در فعالیت های بدن می‌شود. یکی از این فعالیت ها سوخت و ساز چربی است.

اشتباهات رایج در رژیم های لاغری

۹- در رژیم های غذایی کم کربوهیدرات شما می‌توانید هر چیزی که دوست دارید میل کنید و همچنان وزن کم کنید.

این جمله درستی نیست. اگرچه شما می‌توانید به صورت ملایم در برنامه غذایی با کربوهیدرات کم کالری بیشتری را دریافت کنید، بدون اضافه کردن وزن؛ اما این عمل باعث می‌شود دمای بدن افزایش یابد، وقتی دمای بدن افزایش پیدا کند در عمل سنتز پروتئین اختلال به وجود می‌آید.

پس محدودیتی در میزان کالری دریافتی شما وجود دارد. اگر شما از این محدوده تجاوز کنید نتیجه آن چیزی جز ذخیره شدن چربی در بدن نیست.

۱۰- رژیم های غذایی کم کربوهیدرات در مقایسه با رژیم های غذایی با کربوهیدرات متوسط به شما اجازه می‌دهد سریع‌ترچربی های اضافه خود را از دست بدهید.

تازه‌ترین مطلعات نشان می‌دهد که این طور نیست و در دراز مدت عملکرد این دو روش یکسان است.

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات به خاطر سخت گیری هایی که دارد در کوتاه مدت باعث از دست دادن چربی های بدن می‌شود؛ ولی این امر به صورت کوتاه مدت است؛ یعنی با قطع رژیم چربی های از دست رفته دوباره باز می‌گردند. اما با به کارگیری رژیم های متعادل مانند ۴۰ درصد کربوهیدرات، ۴۰ درصد پروتئین، ۲۰ درصد چربی، قادر خواهید بود بدون هیچ گونه سخت گیری چربی های اضافی خود را از دست بدهید و نتایج این روش درمقایسه با روش بالا بسیار پایدارتر خواهد بود.

احسان عابدی – مربی بدن ساز و مشاور تغذیه

 https://www.instagram.com/fitwithehsan

 مطالب دیگر از این نویسنده

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهورزشی
شناسه : 49895
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا