جهان صنعت نیوز:  «اگر برای واردات خودرو باکیفیت به‌کشور ارز کم داریم و دولت نمی‌خواهد مسیری برای ادامه فعالیت شرکت‌های واردکننده خودرو حتی باسرمایه‌های خودشان باز کند، باید پرسید چطور می‌شود برای واردات خودرو از روسیه هزینه کرد؟»

این سوالی است که مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، ضمن تکذیب خبر واردات خودرو از روسیه مطرح می کند و می گوید: «بعید است خودرویی از روسیه وارد شود. چرا که واردات خودرو ممنوع است.»

وی در ادامه چنین می گوید: «درگذشته با ۶۴۰شرکت خودرویی دردنیا همکاری داشتیم و ازانواع برندهای دنیا نیز خودرو وارد می‌کردیم. اما متاسفانه اکنون دو سال است جلوی واردات خودرو را گرفته‌اند که باعث ورشکستگی مطلق شرکت‌های واردکننده و نمایندگان رسمی شده است.»

دادفر اضافه می کند: «این درحالی‌است که با درنظر گرفتن زمان به‎روزرسانی سایت «ثبتارش» که به‌دستور وزیر اسبق وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شد، نزدیک به‌دوسال‌ است که خودروهای وارداتی درگمرکات جنوبی کشور محبوس مانده‌اند.»

با این حال، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره وارد کردن خودرو از روسیه اظهار می دارد: «انجمن واردکنندگان خودرو باتوجه به‌تجربیات تخصصی خود می‌تواند به‎خوبی کار واردات این کالاها را انجام دهد و نیازی به‌دخالت دولت ندارد.»

وی در عین حال تاکید می کند که برای تولید هرخودرویی درکشور باید استانداردهای لازم را رعایت کرد و اگر بنابر تولید خودرو درکشور است، باید استانداردهای لازم را درآن مدنظر قرار داد و باید استاندارد خودروهایی مانند لادا، گاز و کاماز را دید که از چه‌نوع است و آیا این نوع خودروها استانداردهای ۸۵گانه را می‌توانند پاس کنند یا خیر؟»

سوالی که این روزها به دنبال شیوع خبر وارد کردن خودرو از روسیه مطرح می شود این است که آیا استاندارد می‌خواهد از معیارهای خود درخصوص ۸۵ استاندارد تعیین شده کوتاه بیاید یا این که فقط قرار است استثناءهایی را برای شرکت های روسی در نظر بگیرد.

اگر قرار است که این استانداردهای تغییر کند باید به صورت هماهنگ برای تمام خودرو سازهای دنیا صورت گیرد.

سوال دیگری که دادفر نیز آن را مطرح کرده، این است که چرا به‌واردکنندگان خودمان که به‌سمت تولید می‌رفتند، سختگیری کردیم که درنتیجه باعث ورشکستگی آن‌ها شد و درنهایت بااین شرایط چرا باید ازروسیه خودرو وارد کنیم؟»