جهان صنعت نیوز:  درباره فواید ورزش کردن آن قدر سخن گفته شده است که تقریبا تمام گفته ها تکراری به نظر می رسد. اما با تمام این اوصاف هنوز هم از حرف تا عمل راه بسیاری است. دلایل ورزش نکردن بسیار است. همه ما تقریبا در نظر داریم که روزی ورزش را به صورت جدی شروع کنیم؛ اما این، یکی از آن تصمیم هایی است که هر روز عقب تر می اندازیم. این تاخیر در شروع به قدری است که گاهی اوقات انسان ها تا پایان عمرشان هرگز موفق به عملی کردن این فکر خوب نمی شوند.

البته گاهی اوقات حق هم داریم، گرفتاری های زندگی، مشغله های متعدد و نبود شرایط ایده آل و روحیه مناسب باعث می شود ورزش کردن از اولویت های زندگی ما نباشد و هر روز به امید یک روز بهتری که شرایط مهیاتر باشد، این تصمیم را عقب تر بیندازیم.

در ادامه این مقاله از جهان صنعت نیوز به برخی از فایده های اولیه ورزش نگاهی می کنیم، شاید امروز همان روزی باشد که بخواهیم به صورت جدی ورزش کردن را شروع کنیم.

ورزش باعث کاهش ضربان قلب می شود.

همان طور که می دانید قلب یک بافت ماهیچه ای است و ماهیچه ها می توانند با تمرینات ورزشی قوی ترشوند.

ورزش های هوازی باعث قوی تر شدن ماهیچه قلب می شود. هر چقدرکه ماهیچه قلب قوی تر شود با هر ضربه ای که می زند می تواند خون بیشتری را به گردش در آورد، در نتیجه این عمل باعث می شود تعداد ضربان قلب شما در طی روز کاهش یافته سال های بیشتری عمر کنید.

کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

با ورزش کردن مداوم احتمال انعقاد خون در عروق بدن کاهش می یابد. لخته شدن خون درون رگ ها جزو شایع ترن عوامل بروز بیماری های قلبی است.

کسانی که ورزش نمی کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.

ورزش و کنترل کلسترول

ورزش باعث افزایش کلسترول خوب یا   HDL نسبت به کلسترول بد یا LDL می شود.

ورزش و کاهش فشار خون

ورزش یکی از راهکارهایی است که می تواند فشار خون را تنظیم کرده و ضمن کاهش فشار خون در بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند، در افراد سالم هم از ابتلای به فشار خون جلوگیری به عمل می آورد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

ورزش منظم باعث تنظیم دستگاه گوارش و کمک به بهبود جذب و دفع مواد غذایی می شود.

کاهش خطر حمله قلبی

ورزش کردن یکی از عمده ترین روش ها برای کاستن از خطر حملات قلبی در تمام افراد است. بهبود عملکرد قلب و عروق و جلوگیری از ایجاد مسدودیت های رایج در عروق از جمله فواید ثابت شده ورزش است.

سالم نگهداشتن و بهبود وضع استخوان ها

با ورزش کردن جریان خون در بدن افزایش می یابد. افزایش جریان خون مواد مغذی را به سمت استخوان ها هدایت می کند. استخوان ها با قوی تر شدن از خطر شکستگی و پوکی در امان می مانند.

بهبود عملکرد دستگاه تنفسی

ورزش باعث افزایش حجم ریه ها و انتقال اکسیژن بیشتر به اندام های بدن شده و عملکرد دستگاه تنفسی را بهبود می بخشد.

شاداب ماندن پوست

ورزش کمک می کند پوست خاصیت الاستیکی (کشسانی) خود را حفظ کند.

احساس رضایت از وضعیت بدنی

با ورزش کردن می توانید تناسب اندام را به خود هدیه کنید. تناسب اندام باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

همان طور که گفته شد فعالیت های بدنی نه تنها در درمان مشکلات پزشکی به شما کمک می کند؛ بلکه از وقوع این مشکلات جلوگیری هم می کند.

کنترل استرس فیزیکی و عاطفی

ورزش نه تنها باعث کاهش استرس می شود بلکه خطر ابتلا به افسردگی را میان بر می دارد.

دیگر فواید ورزش کردن

علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، در ادامه به صورت فهرست وار به دیگر مزایای ورزش کردن اشاره می کنیم.

  • افزایش انعطاف پذیری و جلوگیری از آسیب دیدگی در حوادث کوچک.
  • کاهش دردهای ناحیه کمر
  • جلوگیری از پیری زودرس و احساس شادابی
  • به ارمغان آوردن استقلال فکری در دراز مدت
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • انرژی بیشتر برای انجام دادن فعالیت های روزانه
  • مراقبت از شما در برابر بیماریهای گوارشی
  • بهبود وضع بهداشت فردی در جامعه
  • بهبود کیفیت خواب
  • از دست دادن وزن اضافی و بهبود کارایی بدن
  • کنترل قند خون
  • ورزش سطح تحمل درد را بالا می برد.
  • بالا بردن ظرفیت فکری و قدرت تمرکز
  • کمک به بانوان در دوران بارداری و پس از آن
  • از دست دادن وزن اضافی و بهبود کارایی بدن
  • کنترل قند خون
  • ورزش سطح تحمل درد را بالا می برد.
  • کمک به بانوان در دوران بارداری و پس از آن

حال که به فواید ورزش پی بردید دیگر بهانه ای برای ورزش نکردن ندارید، پس همین امروز به پارک نزدیک محل زندگی یا محل کار خود و یا به ک باشگاه مناسب رفته و ورزش کنید.

احسان عابدی – مربی بدن ساز و مشاور تغذیه

 https://www.instagram.com/fitwithehsan

 مطالب دیگر از این نویسنده