رئیس اتاق ایران: قبح فساد در جامعه ریخته است

جهان صنعت نیوز: «غلامحسین شافعی» در پنجمین همایش مبارزه با فساد که امروز (دوشنبه) در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت: بیشتر از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی که به آن توجه داریم، روند حرکت مسائل اخلاقی، آینده را با مخاطره مواجه می‌کند که متاسفانه این موضوع سیر نزولی با شیب تند دارد.

وی معتقد است مسائل اقتصادی آنچنان برایمان مشکل آفرین نیست که سقوط اخلاقی در جامعه مشکل زاست.

شافعی تصریح کرد: ما همان افرادی هستیم که رفتارهای حاکم بر بازار ما تحسین‌برانگیز بود و بیشتر از اینکه به تولید فکر کنیم به تولید انسان می‌اندیشیدیم. اما امروز وضعیت به چه سویی رفته است؟

رییس پارلمان بخش خصوصی با بیان اینکه فساد می ‌تواند از یک تا هشت درصد روی رشد اقتصادی جامعه اثرگذار باشد، بیان کرد: امروزه از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی کشور به شدت در حال ترویج است که یکی از عوامل آن رانت و فساد است.

وی ادامه داد: نهایتا این شیوه تبدیل به تجمل‌گرایی خواهد شد و خطرناک‌تر از همه مسائل این است که تجمل‌گرایی به قاعده عمومی و اجتماعی تبدیل و فقر احساسی بر جامعه حکمفرما می شود؛ فقر احساسی از فقر واقعی اثرگذارتر است که باید به موقع به آن‌ها پرداخته شود.  

شافعی با تاکید بر لزوم مبارزه ریشه‌ای با فساد گفت: درست است مبارزه با فاسد، هزینه ارتکاب و ریسک‌پذیری فساد را افزایش می‌دهد، اما اگر به جای مبارزه با فساد تنها با فاسد مبارزه کنیم چرخه تولید فساد ادامه خواهد داشت.

وی در پنجمین همایش مبارزه با فساد با اشاره به تجربه جوامع مختلف گفت: تنها یک درصد مردم هستند که تحت هیچ شرایطی، امکان ندارد به فساد رو آورند. همچنین یک درصد هستند که در هر شرایطی قطعا به فساد رو می‌آورند.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ۹۸ درصد جامعه بسته به شرایط وجود آمده، آماده رو آوردن به فساد هستند. بنابراین برای مبارزه با فساد باید شرایط فسادزا را از بین برد و با عوامل مبارزه کرد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 68889
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا