به گزارش جهان صنعت نیوز: بر اساس این دستورالعمل، تحلیلگران بورسی فعال در فضای مجازی می‌توانند با مجوز سازمان بورس در حوزه توصیه به خریدوفروش سهام و ارائه تحلیل و خدمات آموزشی فعالیت کنند. اقدامات جدید سازمان بورس که از پررنگ‌تر شدن نقش مشاوران و سنگین‌تر شدن وزن تحلیل در بازار سرمایه خبر می‌دهد. کارشناسان بازار سرمایه نیز این تحول را گامی در مسیر هدایت بازار سرمایه و بازیگران آن به سمت تحلیل‌محوری و کنترل سیگنال‌فروشی ارزیابی کرده‌اند. احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» نتیجه این دست از اقدامات را سر‌وسامان دادن به معاملات بازار سرمایه، افزایش وزن تحلیلگری و همچنین شفافیت عملکرد و گزارش شرکت‌ها دانسته است.

شانزدهم تیرماه امسال بود که فاطمه رضایی کارشناس مسوول اداره نهادهای مالی خدمات‌دهنده سازمان بورس، تصویب دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم در هیات‌مدیره این سازمان را اعلام کرد. به گفته او، دستورالعمل شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم در راستای ساماندهی فعالان حوزه مشاوره سرمایه‌گذاری در فضای مجازی طراحی شده و در کلیات آن تصریح ‌شده است که شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم در قالب شرکت سهامی خاص و از مصادیق شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری موضوع‌ بند (۱۶) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران است.

بر این اساس شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم در قالب شرکت سهامی خاص نزد اداره ثبت شرکت‌ها ثبت می‌شوند و موضوع فعالیت آنها نیز شامل سه حوزه توصیه به خریدوفروش، ارائه تحلیل و ارائه خدمات آموزشی را دربر می‌گیرد. شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری می‌توانند توصیه به خرید، فروش و نگهداری اوراق بهادار و همچنین تحلیل روند عرضه و قیمت اوراق بهادار را با انعقاد قرارداد با مشتری انجام داده و علاوه بر آن به ارائه خدمات آموزشی به بازار سرمایه بپردازند. به گفته رضایی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی امکان حضور در ترکیب موسسان شرکت وجود دارد، اما بر اساس مفاد دستورالعمل شرایط خاصی برای موسسان لحاظ شده است که پس از ابلاغ دستورالعمل، جزئیات آن به اطلاع فعالان بازار سرمایه خواهد رسید.

گفته می‌شود مبنای راه‌اندازی شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم بر این اساس است که سازمان بورس بتواند فعالان و اشخاصی که در فضای مجازی در حال ارائه خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری به بازار سرمایه هستند را ذیل مقررات خاصی قرار داده و آنها را ساماندهی و نظارت کند. در دستورالعمل شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم، شرایط تاسیس و فعالیت آنها آسان‌تر شده است، به طوری که سرمایه این شرکت‌ها ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده و علاوه بر آن فرآیند ارائه مجوز نیز کوتاه‌تر شده است.

حالا مشاور رییس سازمان بورس از افزایش نقش مشاوران سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خبر داده و در توئیتر خود اعلام کرده است که در ادامه تحولات مثبت در حوزه نهادهای مالی، سازمان بورس در حال بررسی دستورالعملی جهت الزام ناشران بورسی و فرابورسی به انتخاب و معرفی دست‌کم دو شرکت مشاور سرمایه‌گذاری جهت ارائه بررسی‌های تحلیلی به سهامداران در خصوص گزارش‌های آنهاست.

ضرورت توسعه ابزارهای مشاوره سرمایه‌گذاری

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «هم‌اکنون شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه فعالیت دارند که عموما می‌توانند سمت‌های پذیرش، عرضه و سبدگردانی نیز داشته باشند. از همین رو دامنه فعالیت این صندوق‌ها وسعت دارد و باید نظارت بیشتری هم بر آنها صورت گیرد. با این حال اما رویکرد صندوق‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم بیشتر بر تحلیلگران فضای مجازی متمرکز است که دنبال‌کنندگان بسیاری هم دارند. هدف این است که از مسیر ایجاد این صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تحلیلگران فضای مجازی با مجوز رسمی سازمان بورس فعالیت کنند و در عین حال سطح تحلیل هم در معاملات بازار سرمایه افزایش یابد.» به گفته او بدین ترتیب فضای معاملات از شرایط به‌هم‌ریخته‌ای که اطلاعات غلطی در آن به مردم داده می‌شود و سهام کوچک حبابی تبلیغ می‌شود دور خواهد شد. اشتیاقی می‌افزاید: «از این مسیر می‌توان محدودیت‌های بیشتری هم برای فعالان بازار سرمایه که در فضای مجازی مشاوره می‌دهند ایجاد کرد. زیرا از قبل ساز‌و‌کار آن ایجاد و اعلام عمومی هم شده است که افرادی که توانمند و متخصص در امر بازار سرمایه هستند می‌توانند برای دریافت مجوز صندوق سرمایه‌گذاری اقدام کنند.» این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: «در واقع آنچه طی سال گذشته رخ داد و عده زیادی در بازار سرمایه متضرر شدند بیشتر نتیجه این رویکرد بود که به سراغ سهام کوچک حبابی می‌رفتند. با این حال هم اکنون می‌بینیم که سهام بزرگ و بنیادی بازار که مبتنی بر سودآوری بودند قیمت‌های قبل را مجددا پس گرفته‌اند که این روند به ویژه در بخش پتروشیمی قابل مشاهده است. اما اگر متناظر این روند را بررسی کنیم می‌بینیم که شرکت‌های کوچک به هیچ عنوان نتوانسته‌اند به آن سطوح قبلی قیمتی برسند. زیرا معاملات این نمادها عمدتا بدون تحلیل و بر اساس اطلاعات غلطی بوده است که برخی فعالان مجازی بازار سرمایه به مردم ارائه و عملا آنها را گمراه کرده بودند.» اشتیاقی تاکید می‌کند: «از همین رو به نظر من صندوق‌های مشاور سرمایه‌گذاری نوع دوم یکی از ضرورت‌های بازار بود و اگر بشود تسهیلاتی هم به آنها ارائه شود اقدام بسیار خوبی خواهد بود. به ویژه اینکه این صندوق‌ها فعالیت محدودی هم خواهند داشت که بر تحلیل شرکت‌ها استوار است. اگر هم از سوی 620 شرکت پذیرفته‌شده در بازار با عدد کمتری با این نوع از صندوق‌ها قرارداد بسته شود یا حتی به صورت رایگان تحلیل ارائه دهند آغازی خوب برای نهادینه کردن صندوق‌های مشاور نوع دوم در میان بازیگران بازار سرمایه خواهد بود. بنابراین، چنین اقدامی می‌تواند از زیان مجدد مردم در بازار سرمایه پیشگیری کند.»

شفافیت گزارش شرکت‌ها

اشتیاقی همچنین درباره الزام ناشران بورسی و فرابورسی به معرفی دو شرکت مشاور سرمایه‌گذاری برای ارائه تحلیل گزارش‌های شرکت‌ها به سهامداران عنوان می‌کند: «این اقدام فضای بازار سرمایه را به تحلیل‌محوری نزدیک‌تر خواهد کرد. در همین ایام هم می‌بینیم که معاملات بازار به ویژه طی دو ماه گذشته بر اساس تحلیل و بررسی سودآوری شرکت‌ها جریان داشته است. بدین ترتیب نوع خریدها تحلیلی و بر اساس EPSهای برآوردی شرکت‌ها بوده و در نتیجه چنین خریداری اکنون سود کسب کرده است.» اشتیاقی اضافه می‌کند: «معامله‌گری که در سقف شاخص کل سهام بنیادی خریده بود نیز اکنون شاهد جبران زیان خود است. به ویژه در بخش پتروشیمی و معدنی نه تنها زیان جبران‌شده بلکه بعضا به سود هم رسیده‌اند.» او می‌افزاید: «با این حال اما نظر من این است که این صندوق‌ها از همان نوع اول و تخصصی‌تر باشد که جامع هستند و در قالب شرکت‌های حقوقی فعالیت می‌کنند.» او اظهار می‌کند: «در حال حاضر ارائه تحلیل روی گزارش شرکت‌های بازار سرمایه از سوی صندوق‌های مشاور سرمایه‌گذاری اختیاری است و روی سامانه تدان قرار می‌گیرد. حتی این مشاوران سرمایه‌گذاری سوالات خود را درباره شرکت‌هایی که با 50 درصد افزایش قیمت مواجه شده‌اند در همین سامانه مطرح می‌کنند و ناشر موظف به پاسخگویی است.» این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح می‌کند: «اما با توجه به اینکه ارائه EPS از سوی شرکت‌ها هم دارد اجباری می‌شود، اگر الزام شود که دو شرکت سرمایه‌گذاری هم نظر تخصصی خود را نسبت به آن گزارش‌ها ارائه دهند، سطح تحلیل بسیار بالا خواهد رفت و شفافیت گزارش‌دهی شرکت‌های بازار سرمایه را هم به دنبال خواهد داشت.» او اضافه می‌کند: «با توجه به اینکه قرار شده است شرکت‌های بازار سرمایه در گزارش سودآوری سه حالت را تشریح کنند و تحلیل حساسیت ارائه و مفروضات را شفاف بیان کنند، در صورتی که تحلیل این شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری دارای استقلال رای نیز به آن اضافه شود، خریدها هدفمند خواهد شد و از تکرار زیان‌های سال 99 پیشگیری می‌شود.»