استارت‌آپ‌ها برای کاهش مصرف انرژی دعوت به همکاری می شوند

به گزارش جهان صنعت نیوز «محمدصالح اولیا» در شانزدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی صنایع در دانشگاه الزهرا با اشاره به اینکه روند مصرف در حال افزایش بوده و رویکرد وزارت نیرو به سمت مدیریت مصرف انرژی است و در این زمینه یک برنامه جدی دارد تا بخشی از کاهش مصرف را بوسیله تحول دیجیتال دنبال کند؛ به این مفهوم که درصدد ایجاد یک زیست بوم الگو برای شرکت‌های استارت‌آپی است تا داده‌های مربوط به مصرف در اختیار آنها قرار گیرد و با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که این شرکت‌ها طراحی کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهند، کمک کنند تا مصرف کاهش یابد.


 وی افزود: کاهش مصرف منافعی هم برای مردم ایجاد می‌شود که چنانچه بتوانند بخشی از میزان مصرف را به ساعات خارج از پیک منتقل کنند، علاوه بر کاهش بار شبکه، هزینه‌های مردم نیز کاهش خواهد یافت.

 اولیا گفت: وزارت نیرو مجموعه‌ای از عناصر مرتبط با این موضوع از جمله پژوهشگاه نیرو، مرکز رشد، پارک فناوری و صندوق پژوهش فناوری را در نظرگرفته که می‌توانند شرکت‌های استارت‌آپی را تقویت کرده و بسته به اینکه این شرکت‌ها در کدام حوزه بخواهد فعالیت کنند، امکان مشارکت وجود دارد.

 معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو همچنین از ایجاد مرکز پایش نیروگاهی با همکاری شرکت برق حرارتی، پژوهشگاه نیرو و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: قرار است در این مرکز، اطلاعات و داده‌های ارزشمند از نیروگاه‌های کشور جمع‌آوری شده و این بستر را فراهم می‌کند تا بتوانیم با تحلیل داده‌های انبوه، دسترس‌پذیری این نیروگاه‌ها را افزایش و هزینه‌های آنها را کاهش دهیم.

 وی افزود: چنانچه بتوانیم بوسیله بهینه‌سازی طول عمر قطعات گران‌قیمت نیروگاه‌ها را افزایش دهیم، صرفه‌جویی بالایی عاید خواهد شد و طبق برآورد انجام شده، اتصال ۱۰۰ واحد نیروگاهی به این مرکز موجب می شود که حدود ۱۷۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی سالیانه به همراه داشته باشد.

اولیا، همسو شدن با تحول دیجیتال را یک الزام برای همگان دانست و گفت : کمبود منابع و بودجه و بالابودن توقعات، همگام شدن با تحول دیجیتال می‌تواند این دو موضوع ظاهراً متضاد را همسو ساخته تا علاوه بر اینکه مردم به سطح رفاه بیشتری رسیده و هزینه‌ها کاهش یابد، از منابع موجود استفاده بهتر شود.

 معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو گفت: این وزارتخانه در اجرای طرح حذف قبض کاغذی برق با عنوان طرح قبوض سبز، ظرف چهار ماه توانست حدود ۶۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی کند که این موضوع می‌تواند در بخش‌های دیگر نیز قابل توسعه باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلاندانش و فناوری
شناسه : 84709
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا