فقط صداقت مردم را آرام می‌کند/ واقعیت را به مردم بگویید

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این وضعیت که خشم شهروندان و اندوه آنها به اوج رسیده است رفتار نادرست و غیرکارشناسانه بخشی از نیروهای پلیس در برخورد با زنان و دختران به بهانه مبارزه با بدحجابی نیز مردم را بیش از پیش خشمگین کرده است. مرگ مهسا امینی در همین برخوردها به اعتراض ایرانیان و بازگویی این اعتراض‌ها در قالب راهپیمایی و سردادن برخی شعارهای تند وسیاسی منجر شده است. این رخداد اعتراضی حالا دیگر به یک یا دو استان و چند شهر محدود نشده و شمار قابل اعتنایی از شهرها و استان‌ها را دربر می‌‌گیرد. خشم مردم بیشتر از این است که تصور می‌کنند این بار هم قرار است با وجود همه وعده‌های مسوولان و نهادهای گوناگون، مرگ دختر جوان شهرستانی بدون نتیجه و شناخت مسببان و مجازات آنها مشمول مرور زمان شود.


برخی سیاست‌ورزان و چهره‌های ورزشی، هنری و گروه‌های مرجع و حتی اعضای مجلس قانونگذاری در این روزها از طریق مصاحبه با رسانه‌ها واکنش و اعتراض خود را نسبت به مرگ مهسا امینی اعلام کرده‌اند. نکته قابل تامل و بی‌سابقه درباره این اعتراضات، آشکار شدن خشم بیشتر مردم نسبت به رفتار بخشی از نیروهای پلیس است. محور این اعتراض‌های کلامی و نوشتاری این است که چرا بانیان این وضعیت در حالی که به سادگی قابل شناسایی هستند به شهروندان معرفی نمی‌شوند و چرا پلیس تلاش می‌کند برخی واقعیت‌ها را فاش نکند.

در این میان خبرهایی نیز مبنی بر عدم دخالت نیروهای پلیس در مرگ مهسا امینی شنیده می‌شود ولی قضاوت درباره اینکه چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ، تا زمانی که بررسی‌های دقیق صورت نگیرد و مساله به طور کاملی روشن و شفاف نشود، امکان‌پذیر نخواهد بود.

همچنین اقداماتی که باید از سمت دولتی‌ها و مسوولان مربوطه صورت گیرد تا اعتراضات مردم فروکش کرده و به تبعات و آسیب‌های منفی در آینده ختم نشود، بسیار حائز اهمیت است که از مهم‌ترین این اقدامات باید به شفاف و روشن‌سازی صادقانه مساله اشاره کرد.

خشم مردم طبیعی است

علی مطهری، نماینده پیشین در مجلس از آن دسته افرادی است که افزایش خشم مردم را طبیعی می‌داند. وی به «جهان‌صنعت» گفت: وقتی فردی مظلومانه از دنیا می‌رود، احساس ناراحتی و خشم را در بین همه مردم ایجاد می‌کند. مردم نیز خواستار پیگیری موضوع شده‌اند ولی به دلیل کم شدن اعتماد مردم نسبت به مسوولان، مردم اظهارات نیروهای پلیس و سایر افراد مربوطه را نمی‌پذیرند. اگرچه به احتمال قوی این حرف‌ها درست باشد ولی به دلیل اینکه مردم در گذشته شاهد عدم صداقت مسوولان بوده‌اند، حرف‌های مسوولان را به راحتی قبول نخواهند کرد. به هر حال عواطف مردم جریحه‌دار شده و به عکس‌العمل‌هایی نیز منجر شده است. منتها در این میان افرادی نیز به دلیل مخالفتشان با اصل جمهوری اسلامی، به دنبال هدف‌های خود بوده و خواهان استفاده از این فرصت برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی هستند.

این چهره سیاسی در ادامه به پیام‌های اعتراضات به دولت اشاره کرد و گفت: پیام این اعتراضات آن است که ایجاد حساسیت‌های بیجا بر موضوع حجاب و روشی که در چند ماه اخیر از آن استفاده شد، روش غلطی است و نیازمند نظارت دولت اسلامی بر مسائل فرهنگی است. قاعدتا وقتی معلوم می‌شود که کاستی‌هایی در نحوه نظارت بر امور فرهنگی در مساله پوشش وجود داشته، باید روش قبلی را اصلاح کنند.

مطهری تاکید کرد: درصورت روشن شدن علت مرگ مهسا امینی توسط پزشکان متخصص و اینکه آیا حرف‌های نیروهای پلیس مبنی بر عدم ضرب و شتم صحت دارد یا خیر و همچنین ایجاد یقین برای مردم، اعتراضات کاهش خواهند یافت. البته افرادی که به دنبال شورش و آشوب و ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی هستند، هیچگاه این موضوع را رها نخواهند کرد ولی عامه مردم که به مرگ مظلومانه مهسا عکس‌العمل نشان می‌دهند، اگر از واقعیت آگاه شوند و احساس صداقت کرده  و باور کنند که نیروی انتظامی نقشی نداشته، اعتراضی نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: هرچند وقتی نیروهای پلیس در وزرا احساس کردند که مهسا امینی دچار ترس و نگرانی شده، باید او را آزاد می‌کردند؛ در واقع اگر ضرب و شتمی نیز نبوده باشد، این اشکال بر نیروی انتظامی وارد است که چه الزامی به نگهداری او بوده است؟

مسوولان اشتباه خود را نپذیرفته‌اند

از جمله چهره‌های سیاسی سرشناس که معتقد است باتوجه به عمل انجام شده، اشتباه وزارت کشور و گشت ارشاد این بود که حاضر به عذرخواهی از مردم و پذیرش اشتباه خود نشدند، جلال جلالی‌زاده، چهره سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مجلس است که در این خصوص به «جهان‌صنعت» می‌گوید: مردم نسبت به سابق خشمگین‌تر شده‌اند و مرگ مهسا امینی نیز از نظر احساسی و عاطفی بر بسیاری از خانواده‌ها تاثیرگذار بوده که به همدردی بیشتری از سوی ایرانیان منجر شد؛ عدم اعتراف مسوولان مربوطه به اشتباه خود نیز ناراحتی و خشم مردم را افزایش داد. در واقع مسوولان ما حاضر نیستند در هیچ کار اشتباهی اظهار خطا کنند بنابراین مردم نیز احساس می‌کنند یکدندگی و لجاجت مسوولان نوعی دهن‌کجی و اهانت به مردم است که باعث ایجاد چنین واکنش‌هایی از سمت مردم می‌شود.

نماینده ادوار مجلس درخصوص پیام‌های احتمالی این اعتراضات برای دولت بیان کرد: به نظر من مسوولان باید در اشتباهات خود بازنگری کنند؛ چراکه آنها از صدقه‌سر مردم به قدرت و جایگاهی رسیدند. درست نیست که اگر مردم امروز خواهان مساله‌ای از دولتمردان خود هستند، به آن عمل نشود. مگر حرف مردم چیست؟ مردم ایران در یک کشور ثروتمندی قرار گرفته‌اند ولی اکثریت با مسائلی مانند بیکاری، مریضی و مخارج مختلف درمان، تحصیل و… درگیر هستند که به خستگی و درماندگی مردم ختم شده است. در این شرایط مسوولان باید ضمن بیان اشتباه خود، قول دهند که توبه کرده و فضا را باز می‌کنند و همچنین به مردم حق انتخاب می‌دهند. مسوولان در ادامه باید از نیروهای مردمی و شایسته‌تر در مناسبات مختلف استفاده کنند.

جلالی‌زاده تصریح کرد: مشکلات روز‌افزون فعلی نشانه ناکارآمدی و عدم تجربه دولتمردان است. اتفاقات اخیر زنگ خطری برای دولت است؛ دولت باید دامنه مدارا و تحمل خود را افزایش دهد و همان‌طور که مردم حق شرکت در راهپیمایی‌ها و تظاهرات را دارند، حق بیان مخالفت‌های خود را نیز دارند ولی ملت متمدن ایران نیز مانند هر کشور متمدن دیگری باید در اعتراضات مسالمت‌آمیز، شیوه‌های مدنی را به کار ببرند. در واقع قرار نیست اگر گروهی اعتراض کردند، سرکوب شوند و در نقطه مقابل نیز قرار نیست اگر تجمعی صورت می‌گیرد، به مثابه براندازی باشد.

اعتراضات محکوم‌اند ولی مسوولان نیز باید پاسخگو باشند

اما احمد کریمی‌اصفهانی، فعال سیاسی اصولگرا معتقد است اگر حرف‌هایی هم درباره مرگ دختر جوان صحت داشته باشد باز هم نباید اعتراض یا تجمعی از سوی مردم ایجاد شود. وی درخصوص اعتراضات مردم به مرگ مهسا امینی به «جهان‌صنعت» گفت: ابتدا باید مبنای هر نوع تحرک مورد تحلیل قرار گیرد؛ باتوجه به اینکه ما در یک وضعیت حساس در روابط بین‌المللی قرار داریم، آیا چنین مساله‌ای می‌تواند به نفع نظام و ملت ایران باشد؟ چرا این اتفاقات باید در زمان حضور رییس‌جمهور در نیویورک یا بررسی برجام صورت گیرد؟ اینها بخشی از توطئه‌های جهانی هستند؛ تمام سازمان‌های بین‌المللی، رادیوهای ضد‌انقلاب و منافقین پشت این قضیه هستند. چرا فقط چنین اتفاقاتی در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد؟ آیا در درگیری‌ها و برخوردهای نیروهای پلیس با افراد در صحنه‌های بین‌المللی نیز، پلیس مجرم محسوب می‌شود؟ این اعتراضات با پشتوانه بین‌المللی به دنبال ایجاد جنجال در ایران صورت می‌گیرد.

کریمی‌اصفهانی ادامه داد: مسوولان حتما باید اصل موضوع را بررسی کرده و پاسخگو باشند. مردم می‌توانند خواستار بررسی و پاسخگویی مسوولان باشند ولی اعتراض، اجتماع و تخریب محکوم است و نباید صورت گیرد. طبیعی است که در هر کشوری اشتباهات اینچنینی رخ دهد که نیازمند بررسی است ولی این اعتراضات آن هم در چنین وسعت گسترده‌ای، قابل قبول نیست.

چهره سیاسی اصولگرا در ادامه در مورد اقدامات لازم برای فروکش کردن خشم مردم گفت: صدا و سیما و رسانه‌ها مسوولیتی دارند که باید روشن‌نگری کنند و این مسائل را در ابعاد مختلف آن بررسی و تحلیل کنند. اگر مردم نسبت به توطئه‌های جهانی پشت پرده این مساله توجیه شوند، خشم آنها نیز فروکش خواهد کرد. درمجموع ما یک کشور اسلامی هستیم و همه موازین ما نیز باید اسلامی باشد بنابراین ممکن است در دنیا بارها چنین جنایت‌هایی صورت گیرد ولی مشخص است که ما به عنوان یک کشور اسلامی موظف هستیم از کاری که باعث آزار و اذیت کسی می‌شود، خودداری کنیم.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 291170
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا