سبک زندگی جدید به افزایش تغییر خُلق و خوی فصلی منجر شد

جهان صنعت نیوز: سالار فرامرزی افزود: تغییر فصل‌ها تاثیر قابل توجهی بر خلق و خوی بسیاری از مردم دارد که عوامل متعددی مانند سبک زندگی و ویژگی‌های فردی در شدت ابتلا به این تغییر خُلقی و مثبت و منفی بودن آن موثر است.

وی با بیان اینکه در پاییز و زمستان، تغییر خلقی همراه با حالت‌های بیقراری، اضطراب و تنش است و بیشتر جنبه پایین و منفی پیدا می‌کند، اظهارداشت: در این فصل‌ها، شب‌ها طولانی‌تر می‌شود، اکسیژن در طبیعت کاهش می‌یابد، افراد وقت بیشتری را در خانه یا محیط‌های بسته می‌گذرانند، تنش ها افزایش یافته و بسیاری از آنها نمی‌دانند چگونه این اوقات را پر کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تغییر سبک زندگی مردم در سال‌های اخیر، محدود شدن روابط اجتماعی و افزایش استفاده از وسائل دیجیتال و شبکه‌های مجازی باعث بیشتر شدن تغییر خلق و خو در فصل‌های پاییز و زمستان شده است.

فرامرزی با اشاره به اینکه در ایام قدیم در شب‌های طولانی پاییز و زمستان، خانواده‌ها دور هم‌نشینی و شاهنامه‌خوانی یا مثنوی‌خوانی داشتند، تصریح کرد: این روابط در زمان حاضر بسیار محدود شده است و هر یک از اعضای خانواده با گوشی تلفن همراه خود اوقاتش را می‌گذارند.

وی ادامه داد: از طرفی، شرایط این فصل‌ها به افراد چندان اجازه نمی‌دهد که فرصت دور هم بودن با دیگران یا طبیعت‌گردی را داشته باشند.

این روان‌شناس به موثر بودن ویژگی‌های فردی در این موضوع نیز اشاره و خاطرنشان کرد: برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تولد در فصل‌های مختلف در حالت خلق و خو تاثیر دارد یعنی متولدان فصل بهار دارای خلق و خوی بالاتر، پاییز و زمستان، پایینتر و تابستان، متعادل هستند.

فرامرزی اضافه کرد: همچنین افراد برون‌گرا در پاییز و زمستان دارای خلق و خوی پایین و منفی هستند زیرا نمی‌توانند ارتباط زیادی با دیگران برقرار کنند اما در فصل بهار و تابستان، حالت خلقی بهتری دارند که این موضوع برای افراد درون‌گرا بر عکس است.

وی درباره راهکارهای کاهش تغییر خلق و خوی منفی در فصل‌های پاییز و زمستان توضیح داد: بهترین راه، اصلاح سبک زندگی و افزایش روابط اجتماعی و فرصت با دیگران بودن است.

فرامرزی با اشاره به اینکه در فصل بهار با توجه به مطلوب بودن شرایط آب و هوایی خلق افراد بهبود می‌یابد و شادتر می‌شوند و در تابستان نیز به دلیل بهره‌مندی از مواهب طبیعت، حالت متعادل پیدا می‌کند، تاکید کرد: عنوان این تغییر خلق در فصول مختلف را نمی توان اختلال گذاشت.

به گفته وی، اختلال خلقی با افسردگی مرتبط است و مسائل مختلفی در آن تاثیر دارد.

بر اساس تعاریف روان‌شناسی، خُلق علاوه بر احساس درونی، منشا نگرش افراد را نسبت به زندگی بیان می‌کند. به عبارت دیگر خلق نحوه احساس افراد را درباره خود و دنیای اطرافشان نشان می‌دهد.

پژوهش هایی که توسط روانشناسان انجام شده است نشان می دهد که آب و هوا، تاثیر قابل توجهی بر خلق و خوی بسیاری از افراد می گذارد. این موضوع به عوامل مختلفی مانند شخصیت افراد، موقعیت های جغرافیایی، میزان رطوبت هوا، تابش خورشید و دمای هوا بستگی دارد.

اخبار برگزیده
شناسه : 69233
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا