جهان صنعت نیوز: سردار مهماندار در سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران که بعدازظهر امروز دوشنبه در محل استانداری تهران برگزار شد، در ارائه گزارشی درخصوص موتورسیکلت‌ها در تهران گفت: برخورد با موتورسیکلت‌سواران از ابتدای آبان‌ماه تا دهم آذرماه ۳۲۰۹ موتورسیکلت توقیف شده و ۱۱۳۱ کلاس تعمیری داشتیم که بخشی از آنها خودرویی و بخش دیگر موتورسیکلت‌ها بودند.

وی افزود: ۸۶ هزار برگه جریمه صادر کردیم که از این تعداد ۱۷ هزار برگه جریمه درخصوص نقص فنی و ۱۲ هزار برگه جریمه برای دودزاها بوده است.

وی ادامه داد: امروز موتورسیکلت‌ها بیشتر مورد استفاده اقشار ضعیف و وسیله امرار معاش آنها بوده و برنامه‌ای هم برای کمک درخصوص از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های فرسوده نداشته‌ایم.

سردار مهماندار با تاکید بر اینکه سه میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در تهران وجود دارد، افزود: از سال گذشته با توجه به افزایش قیمت موتورسیکلت اقشار ضعیف به سمت استفاده از موتورسیکلت‌های فرسوده سوق داده شدند. امروز ۶۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در پارکینگ‌ها وجود دارد که بیش از شش ماه است مراجعه‌کننده‌ای نداشته‌اند و به مشکلی بزرگ تبدیل شده‌اند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با تاکید بر اینکه با موتورسیکلت‌ها برخورد لازم انجام می‌شود، گفت: ما برنامه درست و دقیق و عملیاتی برای تشویق استفاده از موتور برقی نداریم و برای فرسوده‌ها نیز برنامه دقیقی وجود ندارد. علی‌رغم تمام تذکراتی که در مورد مسائل اجتماعی وجود دارد ما برخورد با موتورسیکلت‌ها را انجام می‌دهیم.

وی افزود: ۸۰ درصد افرادی که از موتورسیکلت استفاده می‌کنند استفاده آنها کاری است و به عنوان وسیله امرار معاش از موتورسیکلت بهره می‌گیرند لذا باید برای آنها برنامه دقیقی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید...
تردد خودروها در محدوده طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه رایگان است

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع کامیون‌ها و ممنوعیت تردد آنها در هنگام افزایش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: ۱۵۲ نقطه در شرایط اضطرار آلودگی هوا در تهران کنترل می‌شود که همکاران ما علی‌رغم سختی‌های بسیار در شرایط آلودگی هوا این کامیون‌ها را نگه می‌دارند و کنار لوله اگزوز آنها وظیفه خود را انجام می‌دهند و اعمال قانون صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: مساله عدم بازدارندگی جریمه‌ها موضوع مهمی است. ما در شورای ترافیک این موضوع را مطرح کردیم و تازه جریمه برای کامیون‌ها به ۹۰ هزار تومان رسید این در حالی است که ممکن است یک باری سه میلیون تومان برای حمل و نقل دریافت شود و یا بسیاری از پیمانکاران پرداخت این جریمه را تقبل می‌کنند تا پروژه آنها متوقف نشود. از سوی دیگر ما دستوری هم برای توقیف کامیون‌ها نداریم و تنها جریمه برای این کار وجود دارد.

مهماندار ادامه داد: ۱۰۰۰ معبر در این شهر وجود دارد و راه‌های فرار علی‌رغم استقرار همکاران ما به صورت محدود مواردی از تردد کامیون‌ها در شهر مشاهده می‌شود. بی‌تردید جریمه‌ها باید بازدارنده باشد یا مجوزی برای توقیف آنها صادر شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه برخی همه مسائل را گردن پلیس می‌اندازند، افزود: ظرف ۹ ماهه امسال دو میلیون و ۹۴۵ هزار برگه جریمه برای کسانی که فاقد معاینه فنی هستند صادر شده البته این به معنای این نیست که این تعداد خودرو جریمه شده‌اند بلکه ممکن است خودرویی مثلا ۵۰ بار از مقابل دوربین رد شده باشد.

بیشتر بخوانید...
مصرف لوازم آرایشی و عطر در هوای آلوده ممنوع

وی ادامه داد: برخی عنوان می‌کنند پلیس در مورد خودروهای گازوئیل‌سوز وظیفه خود را انجام نمی‌دهند. من اصلا متوجه این حرف نمی‌شوم. براساس قانون هوای پاک اگر خودرویی معاینه فنی نداشت عنوان شده ضمن متوقف کردن خودرو جریمه برای آن اعمال شود. این به معنای توقیف خودرو نیست بلکه برای توقیف خودرو باید دستوری صراحتا در قانون عنوان شود.

وی تاکید کرد: بعضاً عنوان می‌شود که دوربین‌های نظارتی نصب شده اما کد جریمه به آنها تعلق نمی‌گیرد. ۳۳ نقطه نصب این دوربین‌ها انجام شده و اعلام کرده‌اند که آماده هستیم. ما باید ابتدا دوربین‌ها را تست کنیم تا مطمئن شویم که به استاندارهای ناجا برای صحت‌سنجی پلاک‌ها رسیده‌اند و در این صورت می‌توانیم کد جریمه بدهیم. نمی‌شود با ۲۰ تا ۳۰ درصد خطا ما کد جریمه را بدهیم و افرادی بی‌دلیل جریمه شوند. این موضوع با حقوق مردم در ارتباط است.

وی ادامه داد: از ۳۳ نقطه‌ای که اعلام شد دوربین‌ها آماده هستند در ۲۱ نقطه مشکلی نداشتیم و استانداردها رعایت شده بود اما در ۱۲ نقطه دیگر استانداردها را پاس نکرده‌اند و ما نتوانستیم کد جریمه به آنها بدهیم. این ۱۲ نقطه نیز کتباً به شهرداری تهران اعلام شده است.